Barwy i symbole narodowe w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Barwy i symbole narodowe w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepod­le­głości była okazją do zorga­ni­zo­wania w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek zajęć eduka­cyj­nych o tematyce patrio­tycznej. Od 5 do 7 listo­pada br. spotka­liśmy się z uczniami Szkoły Podsta­wowej nr 56 w Bydgoszczy, Szkoły Podsta­wowej w Cielu, Szkoły Podsta­wowej nr 15 w Bydgoszczy oraz przed­szko­la­kami z Przed­szkola nr 16 w Bydgoszczy na zajęciach zatytu­ło­wa­nych „Znam barwy i symbole narodowe”. Celem było kształ­to­wanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsa­mości narodowej, rozwi­janie u uczniów zainte­re­sowań symbo­lami narodo­wymi, kształ­to­wanie postaw patrio­tycz­nych oraz rozbu­dzanie zainte­re­sowań czytel­ni­czych.

Zajęcia rozpo­częły się krótką pogadanką połączoną z projekcją filmu na temat głównych symboli Rzeczy­po­spo­litej Polskiej: biało-czerwonej flagi, godła państwo­wego oraz hymnu polskiego, czyli Mazurka Dąbrow­skiego. Następnie uczest­nicy zaśpie­wali hymn we wcześniej omówionej postawie. Podkre­śli­liśmy jak ważne jest szano­wanie symboli, duma z ich posia­dania oraz kształ­to­wanie prawi­dło­wych nawyków patrio­tycz­nych od najmłod­szych lat.

Oczywi­ście obowiąz­kowym elementem było głośne czytanie. Nawią­zując do tematyki zajęć wykorzy­sta­liśmy kilka publi­kacji, m.in.: Alfabet niepod­le­głości Anny Skowroń­skiej, Komen­dant wolnej Polski Wojciecha Widłaka, legendę o Lechu, Czechu i Rusie z książki Wandy Chotom­skiej Legendy polskie.

Ważnym punktem zajęć było wykony­wanie kokardy narodowej zwanej kotylionem w biało-czerwo­nych barwach. Dzieci robiły je po raz pierwszy wykazując się przy tym ogromnym zaanga­żo­wa­niem i entuzja­zmem. Na zakoń­czenie każdy otrzymał drobny upominek.

tekst i fot.: Grażyna Ruta-Balińska

grafika: blizej​przedsz​kola​.pl