Wybrane nowości w zbiorach – marzec 2019 r.

Wybrane nowości w zbiorach – marzec 2019 r.

Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej / Piotr Plichta. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018.
Sygn. 164417, 164418

Recenzowana książka stanowi niewątpliwie świadectwo wysokich kompetencji autora jako badacza zjawisk edukacyjnych uwikłanych w zróżnicowany technicznie, treściowo i etycznie świat technologii informacyjno-komunikacyjnych. Z uznaniem należy także odnotować konsekwencję autora w eksplorowaniu roli TIK w życiu osób z niepełno-sprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej.
Z recenzji dr hab. Teresy Żółkowskiej, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego

Autor podjął tematykę społecznie ważną, bardzo współczesną, a jednocześnie w dużej mierze unikalną, gdyż połączenie trzech obszarów (pedagogiki, pedagogiki specjalnej i pedagogiki medialnej) w jednej monografii spotyka się bardzo rzadko. Recenzowana książka jest więc próbą wypełnienia istniejącej luki, jaką był brak kompleksowego opracowania problematyki miejsca, roli, znaczenia i zakresu używania narzędzi ery cyfrowej, głównie Internetu, przez młodych ludzi z niepełnosprawnością intelektualną. (…) Jest to pozycja ważna, merytorycznie wartościowa i oryginalna.
Z recenzji dr hab. inż. Janusza Morbitzera, prof. Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej

Zachowania autoagresywne w autyzmie : przyczyny i postępowanie : perspektywa interdyscyplinarna / redakcja naukowa Stephen M. Edelson, Jane Botsford Johnson ; [przekład Anna Sawicka-Chrapkiewicz] ; przedmowa Temple Grandin. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018.
Sygn. 164425

Zachowania autoagresywne występują u prawie połowy osób z autyzmem i stanowią jeden z najbardziej wyniszczających problemów, a zarazem najtrudniejszych do wyeliminowania. Autoagresja może przejawiać się w różnych formach – dana osoba może na przykład uderzać głową, gryźć się w ręce, ciągnąć się za włosy lub nadmiernie się drapać. Medyczne i behawioralne badania nad zachowaniami autoagresywnymi są prowadzone od ponad pięćdziesięciu lat, jednak wciąż wielu specjalistów i rodziców nie zna szerokiego spektrum przyczyn tych zachowań ani dostępnych możliwości terapii. Autorzy niniejszego tomu – wybitni badacze i praktycy – przedstawiają kompletną analizę zachowań autoagresywnych przejawianych przez osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub powiązanymi zaburzeniami rozwoju, a także prezentują różnorodne metody terapii.

Książka ta łączy podejście medyczne, biomedyczne i behawioralne. To podstawowa lektura dla rodziców, nauczycieli, terapeutów i lekarzy, którzy pracują z osobami przejawiającymi zachowania autoagresywne.
Z przedmowy Temple Grandin

Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą : programy zajęć. Cz. 3 / pod redakcją naukową Ewy Grudziewskiej. – Warszawa : Difin, 2017.
Sygn. 159405/Cz. 3, 159406/Cz. 3

Książka łączy rozważania teoretyczne dotyczące oddziaływań socjoterapeutycznych z programami zajęć przeznaczonych dla konkretnych grup dzieci i młodzieży, borykających się na co dzień z różnego rodzaju trudnościami, które utrudniają funkcjonowanie psychospołeczne.

Publikacja ma umożliwić Czytelnikom znalezienie odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące etyki pracy socjoterapeutycznej (oraz grupowej).

Ponadto ma wskazać na znaczenie superwizji dla osoby socjoterapeuty oraz stać się inspiracją do pracy z dziećmi i młodzieżą dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców z różnego typu placówek.

Pies do pracy w dogoterapii / Anja Carmen Müller i Gabriele Lehari ; [przekład Barbara Floriańczyk]. – Warszawa : Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, cop. 2018.
Sygn. 164433

Książka ma pomóc w podjęciu decyzji, czy szkolenie do pracy w zespole kynoterapeutycznym jest odpowiednie dla nas i naszego czworonoga.

Dowiemy się z niej, jakie istnieją możliwości szkolenia i późniejszej aktywności. Jest ona skierowana również do instruktorów i hodowców psów. Zawiera wartościowe rady i sugestie, które mogą oni stosować na prowadzonych kursach.
Opis wydawcy

Wyzwania starzejącego się społeczeństwa : Polska dziś i jutro / redakcja naukowa Marek Okólski ; Uniwersytet Warszawski. – Wydanie 1. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2018.
Sygn. 164436p

Autorzy przedstawiają stojące przed polskim społeczeństwem wyzwania wynikające ze starzenia się ludności, odwołując się do doświadczeń innych społeczeństw i przenosząc te doświadczenia na specyficzne warunki demograficzne oraz uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i polityczne współczesnej Polski.
Na tle ogólnych prawidłowości zjawisk ludnościowych prowadzących do przekształcenia się struktury populacji według wieku z bardzo młodej w bardzo starą – skonfrontowanych z długookresowym przebiegiem zjawisk demograficznych w Polsce, mających decydujący wpływ na dynamikę i skalę starzenia się Polaków – w książce zostały zaprezentowane wybrane aspekty i konsekwencje tego procesu oraz związane z nim wyzwania społeczne, z uwzględnieniem obecnej i przyszłej sytuacji demograficznej.

Prezentując szeroką panoramę skutków starzenia się w wybranych obszarach życia społecznego: gospodarce, relacjach międzypokoleniowych (w tym w dziedzinie opieki), wartościach i normach kulturowych, partycypacji obywatelskiej oraz polityce publicznej, autorzy skoncentrowali się na konsekwencjach widocznych na rynku pracy, w sferze zabezpieczenia społecznego i długoterminowej opieki zdrowotnej. Szczególną uwagę poświęcili reakcji polityków i innych podmiotów życia publicznego na zmiany demograficzne.

Kluczowym zagadnieniem podjętym w publikacji jest wpływ postępującego starzenia się populacji na sytuację seniorów i ich rodzin oraz wynikające z tego wyzwania społeczne w skali lokalnej. Zarysowany został również przewidywany proces starzenia się polskiej populacji i jego wybrane skutki na podstawie oryginalnej prognozy demograficznej, w której wyjątkowe miejsce zajęło kształtowanie się i konsekwencje społeczne przyszłych migracji zagranicznych.

Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / Ewa Kochanowska. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 164441, 164442

Książka jest obszernym opracowaniem o charakterze teoretyczno-empirycznym, a jej tematyka mieści się w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, szczególnie zagadnień teoretycznych i praktycznych dydaktyki wczesnoszkolnej. Podjęcie przez Autorkę kwestii wiedzy osobistej znajduje głębokie uzasadnienie we współczesnym dyskursie naukowym. […] Praca pod względem omawianej w niej problematyki jest nowatorska, wzbogaca wiedzę o szkolnej edukacji dziecka, zakreśla ważne pole dociekań w tej dziedzinie. […] Monografia jest wartościowa poznawczo, wnosi nowe treści do pedagogiki, w tym pedagogiki wczesnoszkolnej.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Józefy Bałachowicz, prof. APS

Praca ma charakter interdyscyplinarny i odpowiada pilnym potrzebom edukacji kształtującej osoby, osobowości i indywidualności […]. Istotną wartością książki jest bogaty, dobrze dobrany zestaw literatury interdyscyplinarnie traktowanego przedmiotu jej studiów i badań. […] Publikacja stanie się cennym źródłem dla tych Czytelników, którzy chcą zgłębiać, zmieniać, wzbogacać i umożliwiać kształtowanie podmiotowych struktur osobistej wiedzy uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Wojciecha Kojsa

Domek terapeutyczny, czyli 100 sposobów na terapię z mamą i tatą / Anna Różańska-Gał, Joanna Kuś, Beata Brzezińska. – Wydanie I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018.
Sygn. 164443

Domek terapeutyczny… ma za zadanie zachęcić rodziców do podejmowania działań terapeutycznych (z zakresu logopedii, bajkoterapii, terapii SI i innych) we własnym domu i w trakcie codziennych aktywności. Pokazuje, jak prowadzić zabawę z dzieckiem, aby – poza radością obu stron – przynosiła ona również pomoc w dokonywaniu postępów i była stymulacją określonych funkcji rozwojowych.

Ideą poradnika jest wykorzystywanie przedmiotów znajdujących się pod ręką. Dlatego po przeczytaniu którejkolwiek ze 100 propozycji rodzic będzie mógł ją od razu zrealizować, bez wychodzenia z domu ani konieczności inwestowania czasu i pieniędzy w dodatkowe zakupy.

Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz. 1 / Małgorzata Wójtowicz-Szefler. – Wydanie V. – Warszawa : Difin, 2018.
Sygn. 164450 / Cz. 1, 164451 / Cz. 1

Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też niepełnosprawnych.

Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów dobrze i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju. W postępowaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni, że szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia dziecka.

Nowe media, technologie i trendy w edukacji : w kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego / Monika Frania. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2017.
Sygn. 164471

Czy edukacja – jej istota, cele, proces – wymaga dzisiaj redefinicji? Czy jesteśmy świadkami kolejnych etapów ewolucji, czy też można mówić o bardziej gwałtownych zmianach rewolucyjnych? Czy, myśląc o edukacji, trzeba pójść za głosami, że system wymaga zrównania z ziemią i wybudowania wszystkiego na nowo, albo za tymi, że trzeba trwać przy tradycyjnym modelu, bo tylko on jest naprawdę wartościowy?

Publikacja Moniki Frani nie stanowi zbioru kompletnych odpowiedzi na powyżej sformułowane pytania. Jest ona raczej wynikiem zatrzymania się w dzisiejszym, szybko pędzącym świecie oraz próbą spojrzenia na trendy i zjawiska dotyczące edukacji i szeroko rozumianych mediów i technologii w połowie drugiej dekady XXI wieku. Dynamika zjawisk w opisywanym obszarze jest tak duża, że eksploracje w tej problematyce są potrzebne cały czas.

Książka ma charakter naukowo-badawczy. Opiera się na wynikach kilkuletnich badań i analiz, jednak można w niej znaleźć również fragmenty o charakterze bardziej popularnonaukowym. Została przygotowana z myślą zarówno o teoretykach, jak i praktykach edukacji. Publikacja rozpoczyna się od rozważań na temat zachodzących zmian, ich potrzebie i przesłankach do nich prowadzących, a dotyczących instytucji szkoły, współczesnego edukatora i nowoczesnej edukacji. Odnoszą się one przede wszystkim do wybranego obszaru, który takie metamorfozy może powodować, a mianowicie mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej / redakcja Renata Nowakowska-Siuta, Katarzyna Dmitruk-Sierocińska. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 164475, 164476

Książka, którą oddajemy w ręce czytelnika, jest autorską refleksją pedagogów porównawczych nad edukacyjnymi przemianami dokonującymi się we współczesnym świecie. Świecie niezwykle dynamicznych rotacji, pęknięć społecznych, gwałtownego przyrostu wiedzy i równie intensywnego odwrotu od jej racjonalności. Świecie, w którym płyną dwa przeciwstawne nurty. Pierwszym jest nurt dynamicznej unifikacji – jednakowe lub podobne stały się ubiory i moda, muzyka popularna i programy telewizyjne, architektura wielkich miast i język internetu. Drugi to nurt rosnącego poczucia odmienności i nadawania znaczenia własnej tożsamości, chęci manifestowania swojej odrębności i inności. W tej niejednoznacznej i rozedrganej rzeczywistości ogromną rolę odgrywa wiedza. Ma ona bowiem zadanie porządkowania tego, co chaotyczne i niejasne.

Artykuły zgromadzone w niniejszej publikacji wpisują się w klasyczne już rozumienie zadań pedagogiki porównawczej, w którym wychodzi się od zjawisk kształcenia i wychowania usytuowanych w czasie i mających związek ze społeczeństwem, by poprzez skontrastowanie różnych poglądów i wytworów ujawnić leżące u ich podłoża prawidłowości, przyporządkować je na zasadzie dominacji i w ten sposób dojść do autentycznego poznania.

Autorzy artykułów w tej publikacji chcą ukazać utylitarny charakter badań komparatystycznych, dając dowód na to, że pedagogika porównawcza może nie tylko służyć wyjaśnianiu reguł funkcjonowania systemów oświatowych, lecz także stanowić skuteczne narzędzie planowania reform edukacyjnych i kreowania polityki oświatowej.

Zdrowie emocjonalne młodzieży / Ireneusz Kowalewski, Jan L. Franczyk. – Kraków : Wydawnictwo Petrus, copyright 2017.
Sygn. 164492, 164493

Emocje towarzyszą człowiekowi od zawsze. Odczuwamy je sami i okazujemy innym. Nasz świat jest światem emocjonalnych przeżyć: od uniesień i wzruszeń, które stają się przyczyną twórczych decyzji i działań, po emocje, które stają się powodem działań destrukcyjnych.

Historia ludzkości jest w istocie historią miłości i gniewu, strachu i radości, poczucia winy i satysfakcji z własnych działań; jest historią uczuć, które wpływały na nasze dzieje i zmieniały je. Emocje są wyjątkowym fenomenem, który zdaje się przytłaczać swoim przemożnym wpływem to, co racjonalne: przemyślane, wykalkulowane, logiczne i przewidywalne.

Życie w szkolnej klasie : jak poprawić relacje i zapobiegać przemocy / Fabio Pasquale, Alfredo Cenini ; [przekład z j. włoskiego Anna Gogolin]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, copyright 2018.
Sygn. 164495, 164496

Jednym z najpoważniejszych problemów dzisiejszej szkoły jest bez wątpienia przemoc wobec słabszych. Mierzą się z nią sami uczniowie, ich rodzice, a także nauczyciele, których rolą jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również wychowywanie i kształtowanie odpowiednich postaw. Życie w szkolnej klasie to książka, która prezentuje odkrywczą, a co najważniejsze skuteczną metodę pracy z grupami dzieci i młodzieży, która gwarantuje szybkie i trwałe rezultaty na polu integracji, współdziałania i wzrostu empatii wobec wszystkich członków grupy. Mowa o Circle Time 3.0, która nie wymaga żadnych dodatkowych środków – wystarczy szkolna sala i nauczyciel prowadzący. Co za tym idzie, strategie stosowane w tej metodzie mogą być szybko wykorzystane za każdym razem, gdy zachodzi potrzeba interwencji w wewnętrzne relacje grupy. Zapraszamy do lektury i wcielania metody Circle Time 3.0 w życie!

Odbiorcy:
– nauczyciele i wychowawcy pracujący w szkołach podstawowych i średnich
– wychowawcy, animatorzy i opiekunowie pracujący z grupami młodzieży
– pedagodzy i psychologowie zajmujący się problemami w grupach młodzieży.

Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę?
– podaje sprawdzone metody poprawiania relacji w grupach młodzieży i rozwiązywania problemów
– prezentuje metodę sprawdzoną w praktyce i łatwą w stosowaniu w warunkach szkolnych
– pozwala osiągać wymierne rezultaty i realnie zapobiegać problemom w grupach młodzieży.

Jak uczyć się skutecznie – jakie to proste! : ilustrowany podręcznik technik przyswajania wiedzy / [Carol Vorderman ; tłumaczenie Joanna Kolczyńska]. – Warszawa : Wydawnictwo Arkady, 2018.
Sygn. 163577

Czy twoje dziecko ma kłopoty z uczeniem się? Nie wiesz, jak mu pomóc, żeby wyniki w szkole były dużo lepsze?

Książka Jak uczyć się skutecznie powinna trafić do rąk każdego zdesperowanego rodzica, ucznia i studenta. Jej nowatorskie pod względem graficznym barwne schematy i ilustracje z precyzyjnymi wskazówkami postępowania sprawią, że zrozumienie technik przyswajania wiedzy będzie o wiele łatwiejsze.

Ten nieoceniony przewodnik – omawiający najistotniejsze problemy związane z organizacją pracy, układaniem harmonogramów, motywacją, stylami uczenia się, metodami powtarzania materiału, egzaminami i radzeniem sobie z lękami – pomoże rodzicom i dzieciom we wspólnej pracy nad polepszeniem efektów nauki.
Jak uczyć się skutecznie na pewno podbuduje zaufanie uczniów do siebie, zmniejszy poziom stresu i sprawi, że najtrudniejsze elementy uczenia się staną się proste, zrozumiałe i łatwe do opanowania.

Źródło:
marszalek​.com​.pl
harmonia​.edu​.pl
difin​.pl
wuw​.pl
impulsoficyna​.com​.pl
wydawnictwopetrus​.pl
jednosc​.com​.pl