Kreatywność : mózg w dobie innowacji / Elkhonon Goldberg ; przekład Anna i Marek Binderowie. – Wydanie I. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Sygn. 166236
Życie w starożytnym Egipcie nie zmieniło się zbytnio od powstania piramidy Cheopsa do czasów panowania Ramzesa Wielkiego, czyli przez jakieś 1300 lat. W naszych czasach zaś spora część wiedzy nabytej na studiach przed dziesięcioma laty dziś jest już przestarzała.
Liczba nowości, z którymi mamy do czynienia nie tylko jako jednostki, lecz także jako społeczeństwo, rośnie w galopującym tempie.
W społeczeństwie, w którym panowała stagnacja informacyjna, a zmiany zachodziły z prędkością lodowca, stosunkowo niewiele jednostek angażowało się w procesy twórcze; egzystencją zdecydowanej większości społeczeństwa rządziła rutyna, która raz opanowana wystarczyła za drogowskaz do końca życia. Ale w społeczeństwie, w którym wiedza i umiejętności odchodzą do lamusa, zanim zdążą stać się rutyną, praktycznie każdy człowiek staje się częścią procesu twórczego: jeśli nawet sam nie tworzy oryginalnych rozwiązań, to przynajmniej wykorzystuje i włącza do swojego życia nowe idee, koncepcje i umiejętności. Czy taka tendencja wymaga od członków społeczeństwa opartego na nowości innego wykorzystywania naszych zasobów neuronalnych, mocy naszego mózgu? Czy to wpłynie na sposób, w jaki zmienia się z wiekiem nasz mózg? Elkhonon Goldberg próbuje dowieść, że odpowiedź na te pytania prawdopodobnie brzmi: „tak”.
Istnieje też druga strona medalu: tworzenie nowości. Jak rodzą się nowatorskie idee? W dobie innowacyjności zrozumienie, w jaki sposób mózg człowieka przetwarza nowość, staje się sprawą ogromnej wagi. Jako społeczeństwo mamy dwojaką motywację, żeby odkryć mózgowe mechanizmy mierzenia się z nowością: chcemy bowiem dowiedzieć się zarówno, jak jest konsumowana, jak i jak jest tworzona. Właśnie ta dwojaka motywacja była dla prof. Goldberga impulsem do napisania tej książki.
Kultura, edukacja, technologia kształcenia : konteksty nowomedialne / redakcja naukowa Wojciech Skrzydlewski ; [autorzy Agnieszka Cybal-Michalska, Zbyszko Melosik, Tomasz Goban-Klas, Stanisław Dylak, Krzysztof Wawrzyniak, Wojciech Skrzydlewski, Janusz Morbitzer, Wacław Strykowski, Tadeusz Lewowicki, Marta Wrońska, Stefan Kwiatkowski, Natalia Walter, Paweł Topol, Kazimierz Wenta, Mariusz Baranowski, Szymon Nożyński, Jacek Pyżalski]. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018.
Sygn. 166237
Media są istotnym składnikiem kultury, edukacji, funkcjonowania społecznego, rynku pracy i demokracji. Książka, którą oddajemy w ręce czytelników, poświęcona jest tematyce związanej z procesami wyrażania, komunikowania i edukowania, w których media pełnią znaczące role. Naukowe dociekania ukazujące związki mediów z kulturą, edukacją i funkcjonowaniem społecznym w polskiej przestrzeni akademickiej mają bogatą tradycję. W obrębie nauk o edukacji dawno dostrzeżono, że media mogą pełnić wielorakie funkcje edukacyjne, wspomagać procesy akwizycji wiedzy, stanowić efektywne i atrakcyjne źródła wiedzy. Nowe media na naszych oczach stają się nie tylko dziedziną narzędzi intelektualnych, wykorzystywanych w tworzeniu struktur wiedzy, ale przede wszystkim nową, ogólnoświatową domeną komunikowania, edukacji, funkcjonowania zawodowego i demokracji.
Treść książki zgrupowana jest wokół kilku obszarów. Pierwszy z nich dotyczy ukazania problematyki nowych mediów w globalnym, kulturowym, technologicznym i edukacyjnym charakterze. Drugi, to wieloaspektowe spojrzenie na pedagogikę i edukację medialną w perspektywie dorobku polskiej myśli pedagogicznej. Trzeci, ukazuje różnorodne konteksty kulturowych, edukacyjnych i społecznych zastosowań nowych mediów.
Zamieszczone w monografii teksty są pióra znawców problematyki; podsumowują aktualne dociekania naukowe, ukazują nowatorskie rozwiązania, budzą refleksje, z drugiej strony, otwierają obszary nowych, interesujących rozważań o dużym potencjale teoretycznym i praktycznym oraz wskazują kierunki nowatorskich badań.
Ja w świecie kultury i rozrywki : mój czas wolny / [opracowanie merytoryczne i graficzne Ewa Święcicka]. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019.
Sygn. 166238, 166239
„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działów „Ja w świecie kultury i rozrywki” oraz „Mój czas wolny”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.
Budowanie własnej tożsamości / [opracowanie merytoryczne i graficzne Ewa Święcicka]. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019.
Sygn. 166240
„Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną” to seria książek opracowana na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Będzie ona pomocna dla nauczycieli i terapeutów podczas realizacji treści nauczania i wychowania zawartych w podstawie programowej. W tej książce przedstawiono zagadnienia dotyczące działu „Budowanie własnej tożsamości”. Do ich omówienia wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla ucznia. Na stronach nieparzystych – pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagają zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje.
Bądź bezpieczny w cyfrowym świecie : poradnik bezpieczeństwa IT dla każdego / Marcin Pieleszek. – Warszawa : Wydawnictwo Helion, ©2019.
Sygn. 166245, 166246
Większość z nas nie jest w stanie wyobrazić sobie dnia bez internetu. Dostęp do informacji, kontakt ze znajomymi, zakupy w sieci, przelewy online, wirtualna edukacja… Nowy, wspaniały świat wszechobecnej technologii, która oferuje nieograniczone możliwości. Niestety, w świecie tym obecni są nie tylko ludzie prawi. Sieć, a wraz z nią my sami, coraz częściej pada ofiarą nieuczciwych członków cyfrowej społeczności. Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba przestępstw dokonywanych w internecie. Pojawiają się programy, które paraliżują całe firmy, organizacje, instytucje itd., narażając je na bardzo dotkliwe straty. Zwykli ludzie tracą pieniądze jako ofiary wyłudzeń lub po prostu włamań na konta bankowe.
Nasze cyfrowe bezpieczeństwo w znacznej mierze zależy od nas samych. To użytkownik technologii powinien uważać na swoje zachowania w wirtualnym świecie. Jest on przyjazny, pod warunkiem przestrzegania pewnych zasad. O tym, jakie to zasady, Czytelnik dowie się z tej książki. Napisanej przez zawodowego informatyka przystępnym, zrozumiałym językiem. Przeznaczonej dla każdego, kto korzysta z internetu w pracy i poza nią – słuchając muzyki, rozmawiając ze znajomym na czacie, czy szukając przepisu na ciasto. Poza wiedzą teoretyczną, poradnik wskazuje praktyczne narzędzia – zwykle darmowe – dzięki którym można szybko podnieść poziom swojego cyfrowego bezpieczeństwa. Przeznaczone są one dla powszechnie używanych systemów, takich jak Windows na komputerze i Android na urządzeniu mobilnym.
Widzę, słyszę, czuję… : zabawy aktywizujące zmysły kilkulatków / Aneta Winczewska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019.
Sygn. 166263
Czytelnicy znajdą w tej książce fabularyzowane zabawy, które ułatwiają integrowanie doznań zmysłowych dzieci z deficytami rozwojowymi. Mogą one zachęcić kilkulatków do ilustrowania ruchem narracji nauczyciela oraz twórczego przetwarzania „dostarczanych” im bodźców odbieranych poszczególnymi zmysłami. Zaprezentowany materiał nie jest alternatywą dla rozwiązań stosowanych przez specjalistów metody integracji sensorycznej, lecz jest ich twórczą interpretacją. Publikacja adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagogów i wolontariuszy pracujących w świetlicach terapeutycznych oraz studentów, którzy w przyszłości zamierzają prowadzić zajęcia przeznaczone dla kilkulatków. Zamieszczone pomysły mogą wykorzystywać także rodzice podczas domowych ćwiczeń, które mają wspomagać rozwijanie sprawności ich własnych dzieci.
Wycieczki i imprezy szkolne według nowych zasad : organizacja, dokumentacja, terminy / [Małgorzata Celuch, Dariusz Skrzyński, Bożena Winczewska]. – Stan prawny 1 czerwca 2018. – Warszawa : Oświata Grupa Wydawnicza – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, copyright 2019.
Sygn. 166265
W roku szkolnym 2018/2019 szkoły i placówki organizują wycieczki oraz imprezy na nowych zasadach.
Książka „Wycieczki i imprezy szkolne według nowych zasad. Organizacja, dokumentacja, terminy“ to kompendium wiedzy, dzięki któremu każdy dyrektor i nauczyciel zyska pewność, że realizuje swoje obowiązki zgodnie z prawem i właściwie je dokumentuje.
Ponadto Czytelnik zyska gotowe procedury w razie wystąpienia nieprzewidzianej sytuacji podczas wycieczki, jak np. spożywanie alkoholu przez uczniów, kradzież, pobicie. Ponadto w książce publikujemy odpowiedzi na najczęstsze pytanaia dotyczące organizacji imprez i wycieczek.
Edukacja i uczenie się : 16 największych mitów / Jeffrey D. Holmes ; przekład Ewa Czerniawska. – Wydanie I. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2019.
Sygn. 166290, 166291
Zachęcam wszystkich – nauczycieli, pracowników oświaty, dziennikarzy, uczniów, rodziców itd. – aby żądali od ludzi powtarzających określone opinie na temat edukacji wskazania odwołań do konkretnych, dostępnych i recenzowanych prac badawczych.
„Niepewność jest niewygodna. Ale pewność jest absurdalna.“ Wolter
- Czy ludzie potrafią prawidłowo ocenić, ile umieją?
- Czy istnieje wiele różnych inteligencji?
- Czy prezentacje multimedialne ułatwiają zdobywanie wiedzy?
- Czy powtarzanie to skuteczna metoda uczenia się?
- Czy stosowanie nagród sprzyja, czy przeszkadza w zdobywaniu wiedzy?
- Czy osoby mające wysoką samoocenę uczą się lepiej?
Jeffrey D. Holmes przyjrzał się szesnastu powszechnie podzielanym przekonaniom na temat nabywania wiedzy. By jednoznacznie rozstrzygnąć o ich naukowej wartości, zebrał imponującą liczbę danych z literatury naukowej i dokonał ich wnikliwej oraz krytycznej analizy. Rozprawiając się z silnie ugruntowaną wiedzą potoczną, autor pokazuje jednocześnie, jak zachować krytycyzm wobec naukowych i pseudonaukowych doniesień.
Ewaluacja edukacyjna : społeczne światy ewaluatorów / Justyna Nowotniak. - Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019.
Sygn. 166292, 166293
Prezentowana publikacja skupia się na zagadnieniu ewaluacji (w szczególności ewaluacji edukacyjnej), które na świecie systematycznie zyskuje na znaczeniu, zwiększając wpływ na działania podejmowane w polityce publicznej. Bezpośrednio wynika to ze wzrastającego nacisku na efektywność, trafność alokowania środków i odpowiedzialność działań instytucji publicznych, także w systemie oświaty. Rola ewaluacji łączy się z potrzebą budowania strategii rozwoju w różnych dziedzinach życia społecznego i zabezpieczaniem interesu publicznego.
Przedmiotami badania są ewaluacja wewnętrzna (zbudowana na fundamencie teoretycznym autoewaluacji) i prowadzący ją w polskich szkołach nauczyciele, odgrywający rolę ewaluatorów. Głównymi celami uczyniono opis ich społecznych światów i próbę rekonstrukcji przebiegu procesu stawania się ewaluatorem.
Adresatami książki są wszyscy zainteresowani ewaluacją edukacyjną – zarówno ci, którzy oprócz ustaleń teoretycznych poszukują także kolejnych empirycznych odsłon tego zagadnienia, jak i ci, dla których jest to początek podróży do „stacji ewaluacja”. Inspirację odnajdą w niej również nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych, którzy podejmują działania analityczno-badawcze w ramach swojej praktyki zawodowej.
Pokonać dysleksję : nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie / Sally Shaywitz ; redakcja merytoryczna: Grażyna Krasowicz-Kupis ; przekład: Karol Jaroszewski. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019.
Sygn. 166306, 166307
Książka przedstawia najnowsze ustalenia badaczy dotyczące zaburzeń czytania oraz metody, które – w połączeniu z ciężką pracą i odpowiednią pomocą – pozwolą pokonać problemy związane z dysleksją. Rodzice i nauczyciele znajdą tu przydatne informacje o trudnościach w czytaniu zarówno u dzieci, jak i osób dorosłych:
- wyjaśnienie, czym jest dysleksja i dlaczego niektóre utalentowane osoby czytają powoli i z trudem;
- wskazówki, jak rozpoznać dysleksję u przedszkolaków, uczniów, młodych osób dorosłych i dorosłych, a także jak wybrać najlepszą szkołę dla dziecka z dysleksją i efektywnie współpracować z jego nauczycielem;
- ćwiczenia, które aktywizują obszary mózgu odpowiedzialne za czytanie;
- domowy 20-minutowy program poprawiający umiejętność czytania;
- sposoby na wzmocnienie poczucia wartości u dziecka i wykorzystanie jego mocnych stron;
- sylwetki znanych osób, które pokonały ograniczenia dysleksji.
Książka otrzymała nagrody Margot Marek Book Award, przyznaną przez International Dyslexia Association, oraz Ken Book Award, przyznaną przez National Alliance for the Mentally Ill.
Program nauczania wychowania fizycznego dla liceum, technikum oraz branżowej szkoły I i II stopnia „Aktywność fizyczna i zdrowie“ : dla III etapu edukacji wraz z rocznymi – tematycznymi planami pracy i przedmiotowym systemem oceniania : z przykładem zajęć do wyboru w systemie 1 + 2 / Krzysztof Warchoł. – Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 2019.
Sygn. 166310, 166311
Opracowanie programu nauczania wychowania fizycznego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I i II stopnia jest kontynuacją autora w odniesieniu do dwóch wydań programu nauczania (2017, 2018) dla ośmioletniej szkoły podstawowej. Zarówno pierwsze, jak i drugie wydanie programu (rozszerzone i uzupełnione) zostało bardzo dobrze przyjęte przez środowisko nauczycieli wychowania fizycznego w całej Polsce. Zatem warto przedstawić autorską propozycję programu nauczania wychowania fizycznego w szkołach ponadpodstawowych, który będzie z jednej strony uwzględniał wszystkie zapisy nowej podstawy programowej, a z drugiej dawał rękojmię odpowiedniego przygotowania młodzieży szkół średnich do aktywności fizycznej w życiu dorosłym oraz świadomej troski o własne i innych zdrowie.
Program zawiera szczegółowe plany pracy dydaktyczno-wychowawczej opracowane w ujęciu wynikowym i tematycznym. Każda jednostka lekcyjna ma sformułowany temat, jak również zakres kompetencji społecznych, umiejętności i wiadomości, które powinny zostać przekazane, nauczone i utrwalone. Liczba godzin i termin realizacji wynika tylko z ogólnych założeń i zasad planowania procesu wychowania fizycznego. Każdy nauczyciel, uczący wychowania fizycznego według niniejszego programu, może w sposób indywidualny planować liczbę godzin i termin realizacji treści kształcenia i wychowania fizycznego zawartych w programie. W programie są też dwa dodatkowe roczne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej dla klasy I liceum i technikum oraz klasy I branżowej szkoły I i II stopnia z uwzględnieniem zajęć w systemie klasowo-lekcyjnym i tzw. zajęć do wyboru przez ucznia, czyli nauczania wychowania fizycznego w systemie 1+2.
Recepcja mediów przez młodzież i osoby dorosłe / pod redakcją Barbary Bonieckiej, Anny Granat. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019.
Sygn. 166313, 166314
Piąty tom z serii „Recepcja mediów” jest poświęcony wpływowi przekazów prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych na młodzież oraz osoby dorosłe. Né tę grupową monografię składają się: czternaście autorskich tekstów, wydruki i i płyta z plikami z internetowej publikacji Fundacji „Nowoczesna Polska” w celu popularyzacji edukacji medialnej. Chodzi przede wszystkim o to, aby ułatwić Czytelnikom korzystanie z Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych oraz ze scenariuszy lekcji w każdym miejscu, w którym nie mają dostępu do Internetu. […]
Tom piąty „Recepcji mediów” jest ostatnią z serii monografią wieloautorską dotyczącą zagadnienia badań audytoryjnych, ujmującą aspekt odbioru w odniesieniu do kolejnych grup wiekowych, dlatego został przeznaczony nie tylko dla badaczy recepcji treści ze środków masowego przekazu, ale także dla odpowiedniego pod tym względem środowiska uczniowskiego, studenckiego i nauczycielskiego.
Źródło :
www.pwn.pl
www.press.amu.edu.pl
www.harmonia.edu.pl
www.helion.pl
www.fabrykawiedzy.com
www.impulsoficyna.com.pl
www.harmonia.edu.pl
www.fosze.pl
www.wydawnictwo.umcs.eu