Mutyzm : zagadnienia teorii i praktyki / Anna Skoczek. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2017.
Sygn. 162565
Książka jest monografią zasługującą na baczną uwagę praktyków i teoretyków logopedii, psychologii i pedagogiki oraz studentów tych kierunków. W opracowaniu została wyłożona autorska metoda interpretacji i terapeutycznego postępowania (w aspekcie poznawczym, diagnostycznym i rewalidacyjno-leczniczym) z mutyzmem – zaburzeniem rozwojowym i komunikacyjnym trudnym taksonomicznie, definicyjnie, diagnostycznie i terapeutycznie, gdyż wymagającym procedur inter- i transdyscyplinarnych. Zostały w monografii wprowadzone w sposób ustrukturyzoway liczne terminy i pojęcia należące do przestrzeni logopedii jako nauki, ale czerpiące z osiągnieć m.in. psychiatrii dziecięcej, psychologii klinicznej, pedagogiki specjalnej i terapeutycznej.
Z recenzji dra hab. prof. UP Mirosława Michalika
Niezwyczajni ludzie : nowe spojrzenie na autyzm / Barry M. Prizant, Tom Fields-Meyer ; przekład Joanna Bilmin-Odrowąż. – Kraków ; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Sygn. 162567
Obowiązkowa lektura dla rodziców, nauczycieli, terapeutów i opiekunów osób z autyzmem.
Umożliwia spojrzenie na świat ludzi ze spektrum autyzmu od wewnątrz, zapewnia współczującą, głęboką perspektywę, która dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Na książkę składają się inspirujące historie będące rezultatem 40-letniego doświadczenia dr. Prizanta, zdobytego podczas pracy na uniwersytetach, w szkołach, szpitalach oraz świadczenia usług w ramach prywatnej praktyki.
„Mistrzowski traktat postulujący niezbędne zmiany w naszym postrzeganiu osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy. To lektura dla rodziców i wszystkich świadczących profesjonalne usługi osobom z poważnymi niepełnosprawnościami – nie tylko tym z autyzmem. Mam nadzieję, że ta wyjątkowa książka przyniesie zmianę myślenia i praktykę zgodną z jej założeniami”.
dr David E. Yoder, Wydział Nauk o Zdrowiu,
Wyższa Szkoła Medyczna Uniwersytetu Karoliny Północnej, Chapel Hill
„Jest to najbardziej przepełniona empatią i głęboką mądrością książka o autyzmie, jaką do tej pory przeczytałem. Empatyczna i mądra publikacja o byciu człowiekiem. Nie da się przecenić przemieniającej mocy tej książki: otwiera serce, poszerza zakres widzenia tam, gdzie panowała tylko mgła, i inspiruje do głębokiego spojrzenia na coś, co wywoływało jedynie odruchową reakcję”.
Rabin Bradley Shavit Artson, Amerykański Uniwersytet Żydowski
Pedeutologia : konteksty, dylematy, implikacje / Krystyna Duraj-Nowakowa. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016.
Sygn. 162573, 162574p
Prof. zw. dr hab. Krystyna Duraj-Nowakowa przedkłada w książce wyniki całościowych i systematycznie aktualizowanych, rozległych studiów literaturowych oraz empirycznych poszukiwań argumentów i wyjaśnień dla rozstrzygania problemów obecnych w trzech wybranych obszarach tematycznych współczesnej pedagogiki i pedeutologii:
1.Całościowe konteksty teoretyczno-epistemologiczne oraz metodologiczne pedagogiki i pedeutologii
2.Dylematy i rozterki profesji nauczyciela i pedagoga akademickiego
3.Implikacje teoretyczno-wdrożeniowe wyprowadzone z analiz i interpretacji w całej książce.
Ambiwalentne postrzeganie, stawianie i komentowanie problemów przez Autorkę może otwierać konsytuacje, czyli przestrzenie dla nowych dyskusji i własnych refleksji czytelników nad pedeutologią. Może więc także stymulować do formułowania nowszych zagadnień na szersze tematy pedagogicznych kontekstów. Może również pomóc w pielęgnowaniu dobrych tradycji pedeutologii, utrzymanych między jej wizjami technologiczną a humanistyczną. Istotne jest także podejmowanie przez Autorkę niełatwych, bieżących kwestii i podkreślanie szans koniecznych zmian prospektywnych.
Monografia, opracowana w formie scalonych esejów, jest adresowana do adeptów pedagogiki, głównie do studentów trzeciego stopnia studiów, czyli doktorantów – jako potencjalnych kandydatów na pedagogów naukowo i zawodowo uprawiających dydaktykę/pedagogikę szkoły wyższej i pedeutologię. Jest ona kierowana także do osób zainteresowanych kwestiami związanymi z przygotowaniem akademickim i pracą zawodowo-naukową nauczycieli i pedagogów w okresie kolejnych (po 1999 r.), radykalnych zmian programowych i strukturalnych systemu szkolnictwa.
Rozwój nauczyciela : od wczesnej do późnej dorosłości / redakcja naukowa Joanna M. Łukasik, Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2016.
Sygn. 162590
Książka Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości podejmuje zagadnienia specyfiki pracy nauczyciela przez pryzmat jego profesjonalizmu i rozwoju zawodowego. Szkolna rzeczywistość ujęta w formalnoprawne ramy wyznacza każdemu nauczycielowi konkretne funkcje i zadania. Analizując te najbardziej aktualne, można powiedzieć, że preferuje się model nauczyciela o rozszerzonym profilu zawodowym i otwartym podejściu do wykonywanych zadań. Aby im sprostać, nauczyciel musi ustawicznie się doskonalić, rozwijać, poddawać refleksji codzienną rzeczywistość i szukać nowych rozwiązań. A robi to po, aby łatwiej wchodzić w sytuacje edukacyjne, które z jednej strony są oczywiste, a z drugiej – jeszcze nieznane. Zmieniające się sytuacje zawodowe stawiają nauczycieli przed koniecznością ciągłego uczenia się nowych zachowań.
Rozpoznanie kierunku rozwoju zawodowego i osobistego, rozumienia profesjonalizmu i dominujących tendencji są dla nauczycieli podstawą do wdrażania nowych koncepcji edukacji, dokształcania i doskonalenia. Wielość podejmowanych analiz pozwoliła na przyjęcie w układzie książki trzech głównych dyskusyjnych odsłon, które koncentrują się wokół następujących zagadnień:
I. Kariera zawodowa nauczyciela
II. Jakość pracy i życia nauczycieli – średnia dorosłość
III. Aktywność i rozwój emerytowanych nauczycieli
Współczesna edukacja : wielopłaszczyznowość zadań / redakcja naukowa Joanna Skibińska i Justyna Wojciechowska. – Kraków : Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, copyright 2016.
Sygn. 162599
[…] do rąk czytelników trafia książka stanowiąca efekt zbiorowej pracy kilkunastu autorów, w większości pracowników naukowo-dydaktycznych różnych uczelni, ale i praktyków, którzy podjęli namysł nad wielopłaszczyznowością zadań współczesnej edukacji. Z punktu widzenia dydaktycznej idei wzajemnego przenikania się myśli naukowej oraz rozwiązań i wdrożeń praktycznych, wychodząc naprzeciw konieczności współpracy i współdziałania wszystkich podmiotów uczestniczących w organizacji i przebiegu procesu kształcenia (zarówno w warstwie refleksji naukowej, jak i realizacyjnej), podjęcie tej problematyki należy uznać za cenne i uzasadnione.
Fragment recenzji prof. nadzw. dr hab. Anny Karpińskiej
Monografia […] sygnalizuje najistotniejsze zagadnienia współczesnej edukacji, które odpowiednio odczytane przez refleksyjnego czytelnika – składają się na obraz kierunków jej rozwoju […]. Tytuł monografii […] zwraca uwagę na fakt, że współczesna edukacja – po pierwsze – implikuje wielość zadań, a może nawet trafniejsze byłoby tu słowo „wyzwań”, po wtóre – uwikłana jest w wiele różnorodnych kontekstów. Te dwie okoliczności stwarzają […] szerokie pole do podejmowania tematyki rozważań […], co w rezultacie zaowocowało wartościową pozycją na rynku współczesnych prac pedagogicznych.
Fragment recenzji prof. nadzw. dr. hab. inż. Janusza Morbitzera
Współczesne modele i strategie resocjalizacji / redakcja naukowa Robert Opora, Radosław Breska, Joanna Jezierska, Małgorzata Piechowicz. – Warszawa : Difin, 2017.
Sygn. 162600, 162601
Każdy w swoim życiu styka się ze zjawiskami patologii społecznej. Warto zauważyć, że istnieje szereg publikacji koncentrujących się wyłącznie na teoretycznych zagadnieniach. Niniejsza książka jest próbą zbudowania pomostu pomiędzy teorią a praktyką resocjalizacyjną. Zakłada wskazanie nowych kierunków badawczych i metodycznych.
Publikacja skierowana jest do osób, które chcą się dowiedzieć, jak umiejętnie łączyć teorię z praktyką, aby skutecznie osiągać zamierzone cele wychowawcze, terapeutyczne i resocjalizacyjne. Czytelnicy dowiedzą się, jakie są współczesne tendencje w resocjalizacji oraz jakie dylematy pojawiają się w pracy wychowawczej. Obok pracowników instytucji podejmujących działania na rzecz osób naruszających normy społeczne i ich rodzin publikacja, ze względu na opisywane badania naukowe, zainteresuje również badaczy tych zagadnień.
Książka prezentuje nowatorskie spojrzenie na zagadnienia dotyczące resocjalizacji. Celem publikacji jest opisanie modeli resocjalizacyjnych oraz praktycznych strategii przydatnych w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Poznanie przedstawionych w niej treści sprawi, że czytelnicy z większą odwagą i pewnością będą rozwiązywać problemy w obszarze zjawisk patologii społecznej. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystywać dla siebie oraz innych, poznają wiele nowych i interesujących sposobów rozumienia interwencji resocjalizacyjnych. Jednocześnie będą mogli również uniknąć wielu konfliktów, dzięki czemu poczują się lepiej i zaczną pewniej wykonywać swoją pracę.
Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka / pod redakcją Elżbiety Płóciennik, Doroty Radzikowskiej. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.
Sygn. 162685, 162686
Przekazywana do rąk Czytelnika książka to kolejny tom podejmujący tematykę nauczyciela wczesnej edukacji (seria „Wczesna Edukacja”) pod redakcją pracowników Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego Uniwersytetu Łódzkiego. W każdej kolejnej publikacji z tej serii autorzy zajmują się nowym ważnym problemem dotyczącym podmiotu badań – nauczyciela wczesnej edukacji. W prezentowanym tomie koncentrują się na analizie i opisie, organizowanego przez nauczyciela, środowiska edukacyjnego sprzyjającego uczeniu się dzieci. Podejmują próbę nie tylko prezentacji, lecz także wyznaczenia kierunku rozwoju alternatywnych sposobów, które mają prowadzić do pożądanych zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, umożliwiających urzeczywistnianie postulatu stymulowania wszechstronnego rozwoju dziecka.
W tej samej serii ukazały się publikacje: Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmian społeczno-kulturowych (red. Wiesława Leżańska, Aleksandra Feliniak) oraz Nauczyciel wczesnej edukacji. Rozwijanie kompetencji zawodowych (red. Wiesława Leżańska, Dorota Radzikowska).
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora od 1 stycznia 2017 r. : praktyczne porady, zasady postępowania i wzory dokumentów / [autorzy Michał Kowalski, Dariusz Dwojewski, Dariusz Skrzyński]. – Warszawa : Oświata Grupa Wydawnicza – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, copyright 2017.
Sygn. 162690
Publikacja stanowi omówienie zasad oceniania nauczyciela i dyrektora po 1 stycznia 2017 r. Wyjaśnia na 22 przykładach poszczególne etapy procedury oceny pracy z podaniem elementów które uległy modyfikacji. Wskazuje różnice w ocenie nauczyciela i dyrektora. Uwzględnia fakt, że nastąpiła zmiana podmiotu dokującego oceny dyrektora i odwołuje się do nowego rozporządzenia w sprawie oceny. Omawia konsekwencje kadrowo-płacowe uzyskania określonej noty. Całość dopełnia 16 wzorów dokumentów do wykorzystania.
Oświata i wychowanie jako zadanie publiczne gmin : czynniki wpływające na efektywność wydatków budżetowych / Aneta Kaczyńska. – Warszawa : CeDeWu, 2017.
Sygn. 162692
Publikacja stanowi kompleksową analizę problemu pomiaru efektywności wydatków budżetowych gmin na oświatę i wychowanie oraz określenie czynników na nią wpływających. Ponadto w książce przedstawiono zagadnienia dotyczące zmieniającego się prawa oświatowego ze szczególnym uwzględnieniem reformy systemu oświaty w 2017 r., źródeł finansowania zadań oświatowych i wychowawczych oraz związanych z nimi wydatków, a także przytoczono liczne przykłady wniosków z badań ze światowej literatury przedmiotu. Publikacja zainteresuje zarówno naukowców zajmujących się tą tematyką, jak i decydentów samorządu terytorialnego. Zaproponowane ujęcie wskazanego, złożonego zagadnienia badawczego stanowi bowiem propozycję dla stworzenia narzędzia analitycznego, które może być zaimplementowane w polskich samorządach.
„Z uwagi na zawiłości i częste zmiany polskiego systemu oświaty i wychowania i jego finansowania ze źródeł publicznych na szczeblu samorządowym w połączeniu z problemami badania efektywności wydatkowania tych środków podjęta tematyka odznacza się wysokim stopniem trudności. Samo podjęcie i realne wykonanie badania efektywności wydatków publicznych gmin, dodatkowo wzmocnione badaniem nad doborem najbardziej istotnych czynników mających wpływ na tę efektywność, byłoby dużym wyzwaniem nawet dla doświadczonego badacza.“
prof. dr hab. Krystyna Brzozowska, prof. zw. Uniwersytetu Szczecińskiego
„Niewątpliwą zaletą pracy są dokonane zestawienia i porządkowania. Wyeksponować należy badanie własne, które zostało zaprojektowane i przeprowadzone przez Autorkę. Pozwoliło ono na wyciągnięcie interesujących wniosków i konkluzji oraz zrealizowanie postawionego celu badawczego.“
dr hab. Paweł Kowalik, prof. nadzw. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Prezentacje naukowe : praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko / Piotr Wasylczyk. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Sygn. 162697, 162698
Ilu ciekawych, inspirujących prezentacji wysłuchaliście ostatnio na konferencjach naukowych, uczelnianych seminariach i wydziałowych konwersatoriach? Osobiste statystyki autora książki (obejmujące głównie dziedzinę fizyki, inżynierii materiałowej i nauki o życiu) wskazują na około 10 – 20%. Reszta wystąpień jest często trudna do zniesienia przez dwadzieścia, nie mówiąc już o czterdziestu pięciu minutach.
Czy musi tak być? Czy można inaczej opowiadać o nauce, o często niezwykle złożonych zagadnieniach, którymi zajmujemy się w laboratoriach, bibliotekach i na wykopaliskach? A jeśli tak, jak to robić?
Jak z informacji i danych, którymi dysponujemy, stworzyć interesującą opowieść?
Jak mówić zrozumiale o trudnych zagadnieniach?
Jak opowiedzieć o swoich badaniach naukowych tak, by zainspirować widownię?
Jak nie nudzić słuchaczy?
Czy można wygłosić świetną prezentację bez slajdów?
Jak zapanować nad konferencyjną tremą?
Jak sobie poradzić ze złośliwymi pytaniami?
Na te i wiele innych pytań odpowiada Piotr Wasylczyk, fizyk z Uniwersytetu Warszawskiego z kilkunastoletnim stażem konferencyjnym i krótszym, ale bardzo intensywnym doświadczeniem w nauczaniu sztuki prezentacji naukowych. Autor w swobodnej formie prowadzi czytelnika przez proces projektowania, tworzenia i wygłaszania prezentacji – od pierwszych szkiców ołówkiem na kartce po konferencyjną scenę. Proponuje wiele nieoczywistych rozwiązań: od ćwiczeń w pisaniu bajek i wierszyków po prezentacje na tablicy, od slajdów bez tekstu po użycie spektakularnych rekwizytów. A wszystko po to, by odczarować niezrozumiałe, nudne wystąpienia, odczytywane monotonnym głosem z kartki przez prelegentów stojących tyłem do sali.
Po przeczytaniu tej książki twoje prezentacje naukowe już nigdy nie będą takie jak dotąd.
•Książka nie tylko przedstawia cechy dobrych prezentacji naukowych, lecz także zawiera wiele praktycznych ćwiczeń, które pozwalają zdobyć nowe umiejętności potrzebne przy wymyślaniu, projektowaniu i wygłaszaniu prezentacji.
•Prowadzi czytelnika krok po kroku od selekcji materiału do prezentacji, przez wybór struktury opowiadania, aż do ćwiczeń ułatwiających efektywną pracę z głosem i ciałem na scenie.
•Prezentuje na przykładach jak z przeładowanych informacjami, nieczytelnych slajdów zrobić świetne ilustracje do konferencyjnego wystąpienia.
•Podaje praktyczne wskazówki, kiedy i jak używać rekwizytów.
•Zawiera konferencyjny savoir-vivre w pigułce.
•Osobny rozdział poświęcony jest przygotowywaniu plakatów konferencyjnych.
Książka jest adresowana do studentów, doktorantów i naukowców, którzy chcą w zrozumiały, ciekawy i inspirujący sposób prezentować wyniki swoich badań na konferencjach, sympozjach czy seminariach.
Szkoła neuronów: o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu / Marek Kaczmarzyk. – Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2017.
Sygn. 162716
Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem… To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba?
Najnowsze odkrycia neuronauk, zwłaszcza związane z rozwojem ośrodkowego układu nerwowego, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt pokoleń jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron.
Szkoła wspólnych działań czyli O relacjach i współpracy / Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2017.
Sygn. 162717
W funkcjonowanie szkoły wpisana jest współpraca wielu podmiotów – organizowana przez nauczycieli, ale angażująca uczniów współdziałających zarówno ze sobą, jak i z nauczycielami oraz rodziców. Podejmowanie wspólnych działań oraz zespołowe uczenie się sprzyjają indywidualnemu rozwojowi, zwiększają efektywność oddziaływań edukacyjnych na uczniów, a przede wszystkim wzmacniają rozwój szkoły jako organizacji uczącej się. Efektem zaangażowania wielu podmiotów jest także wzrost skuteczności pracy szkoły oraz zwiększenie jej roli w środowisku, a co za tym idzie – wzmocnienie jej konkurencyjności wobec innych podobnych placówek działających na tym samym terenie.
W książce czytelnik znajdzie m.in.:
•praktyczne odniesienia do przepisów prawa określających zadania dyrektorów szkół w ramach nadzoru pedagogicznego na zarządzanie szkołą i zespołami nauczycielskimi,
•rozwiązania dotyczące organizacji pracy nauczycieli z uczniami oraz współpracy z ich rodzicami, a także współpracy z innymi nauczycielami,
•gotowe propozycje i rozwiązania w zakresie nawiązania i rozwoju współpracy, które można wykorzystać w pracy na rzecz szkół.
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.
Źródło :
www.wydawnictwo.ignatianum.edu.pl
www.wuj.pl
www.impulsoficyna.com.pl
www.libron.pl
www.difin.pl
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
www.fabrykawiedzy.com
www.cedewu.pl
www.ksiegarnia.pwn.pl
www.dobraliteratura.pl
www.wolterskluwer.pl
www.profinfo.pl