Wybrane nowości w zbiorach – grudzień 2018 r.

Wybrane nowości w zbiorach – grudzień 2018 r.

Psychologia nauczania czyli Jak skutecznie prowadzić szkolenia, zarządzać grupami i występować przed publicznością / Mateusz Grzesiak. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2018.
Sygn. 163287, 163288

Wiedza to za mało!
Trzeba jeszcze umieć ją przekazać… Ta książka to owoc dwóch dekad doświadczeń nauczyciela, trenera i szkoleniowca, który w swojej karierze pracował w siedmiu językach, zarówno z małymi, jak i wielotysięcznymi grupami. To efekt nieustannego samodoskonalenia się, uczenia od najlepszych, wypadkowa wspólnych doświadczeń, jakie stały się udziałem Mateusza Grzesiaka i jego uczniów dziś samodzielnych trenerów, szkoleniowców, nauczycieli. To skarbnica otwarta na każdego, kto rozumie nauczanie jako pracę i misję, której celem jest pomaganie innym w zdobywaniu nowych kompetencji.

Czytając Psychologię nauczania dowiesz się, jak skutecznie przekazywać posiadaną wiedzę. Poznasz skuteczne prawdy, którymi kierują się najlepsi praktycy zawodu. Zrozumiesz, czym jest stan trenera i jak zarządzać swoimi emocjami i zachowaniami – jak stać i siedzieć, jak mówić, jak się poruszać, jak przekazywać uczucia etc. Odkryjesz narzędzia, które pozwalają szybciej i efektywniej przekazywać uczestnikom informacje dotyczące budowania ćwiczeń i materiałów szkoleniowych. Zobaczysz, na czym polega współpraca z publicznością, jakie problemy pojawiają się na linii grupa – trener i dowiesz się, jak je rozwiązywać. Opanujesz zasady logistyki szkoleń oraz reguły szkoleniowego biznesu. Dzięki tej książce nauczysz się uczyć, szczególnie gdy przedstawioną teorię wesprzesz praktycznymi ćwiczeniami, których znajdziesz tu wiele.

Wysoko wrażliwi / Elaine N. Aron ; przekład Józef Biecki, Dariusz Rossowski. – Łódź : Feeria Wydawnictwo – Wydawnictwo JK, 2017.
Sygn. 163313

Wyjątkowa książka o emocjach, zachowaniach i relacjach społecznych osób wysoko wrażliwych. Po raz pierwszy w Polsce!

Czy jesteś wrażliwcem? Większość z nas od czasu do czasu odczuwa przytłoczenie światem swoich emocji, jednak osoby, o których mowa, żyją tak na co dzień. Autorka – psychoterapeutka, sama będąca też osobą wysoko wrażliwą – pokazuje, jak zidentyfikować tę cechę u siebie, jak sobie z nią radzić oraz jak ją wykorzystać (tak!) w różnych sytuacjach życiowych.

Książka zawiera:
• test pozwalający wykryć u siebie określone aspekty wysokiej wrażliwości
• metody na postrzeganie swojej przeszłości w pozytywnej perspektywie, umacniającej poczucie własnej wartości
• przykłady wpływu wysokiej wrażliwości na pracę zawodową i relacje osobiste
• sposoby radzenia sobie z nadmiernym pobudzeniem
• wskazówki, kiedy warto zwrócić się o pomoc do specjalisty

Ta doniosła książka (…) pokazuje nowy sposób postrzegania siebie, pozwala odetchnąć z ulgą i zyskać mocne poczucie swego miejsca wśród ludzi.“
John Gray, autor bestsellera „Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus“

Ta przenikliwa analiza fundamentalnego wymiaru ludzkiej natury jest lekturą obowiązkową. Zrównoważona prezentacja zagadnień przez autorkę wskazuje, jak można odejść od traktowania wysokiej wrażliwości jako wady, a przemienić ją w swoją zaletę.“
Philip G. Zimbardo, autor bestsellera „Nieśmiałość“ oraz wielotomowego podręcznika „Psychologia“

Reforma oświaty – praktyczne rady : 38 zmian w ustawie o systemie oświaty, 30 planowanych nowości w Karcie Nauczyciela, 29 problemów dotyczących reformy z rozwiązaniami / Bożena Winczewska, Wanda Pakulniewicz, Dariusz Skrzyński, Leszek Zaleśny ; [redaktor publikacji Agnieszka Stebelska]. – Warszawa : Oświata Grupa Wydawnicza – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, copyright 2018.
Sygn. 163331

Materiał opisuje nowe zadania dyrektora, nauczycieli oraz organów szkoły związane z wprowadzeniem nowych przepisów oświatowych. Publikacja szczegółowo omawia reformę oświaty, nową ustawę Prawo oświatowe oraz jak ona powiązana jest z obowiązującą do września ustawą o systemie oświaty. Ekspert zebrał konkretne wątpliwości i pytania dyrektorów szkół i udziela na nie szczegółowej odpowiedzi – opisuje krok po kroku zasady postępowania, ważne terminy w nowym roku szkolnym, nowe kompetencje organów. Publikacja pozwoli Państwu usystematyzować wiedzę oraz wskaże gotowe, praktyczne i prawidłowe rozwiązanie.
Książka „Reforma oświaty – praktyczne rady“ to kompendium wiedzy dotyczące nowych przepisów oświatowych – tych, które dopiero zaczną obowiązywać od 1 września 2017 r. oraz tych, które weszły już w życie. Publikacja zawiera szczegółowo omówione zmiany w Karcie Nauczyciela oraz ustawie o systemie oświaty i ustawie Prawo oświatowe, oraz odpowiedzi na wątpliwości i problemy dyrektorów związane z nowymi przepisami. Eksperci odpowiadają na 29 pytań dyrektorów szkół z każdej dziedziny jej pracy, w związku z reformą oświaty.

Nastolatki pod lupą : poznaj, by zrozumieć / Aleksandra Piotrowska & Ewa Świerżewska. – Warszawa : Wydawnictwo Zielona Sowa, copyright 2017.
Sygn. 163428
Nastolatki pod lupą to kolejna, po bestsellerowej pozycji Szczęśliwe dziecko, książka Dr Aleksandry Piotrowskiej kierowana do rodziców i opiekunów. Tym razem znana psycholog w rozmowie z Ewą Świerżewską pomaga zrozumieć nastolatka, którym stało się nasze dziecko. Okres dojrzewania to wyjątkowy czas, w którym potrzeby młodego człowieka radykalnie się zmieniają. Ewoluują relacje z rówieśnikami, ale przede wszystkim z rodzicami i rodzeństwem. Pojawiają się problemy, z którymi rodzicom, a także samym nastolatkom, trudno sobie radzić. Wśród poruszanych tematów znalazły się między innymi takie zagadnienia jak: rozwój psychoseksualny, motywowanie, odpowiedzialność, konsekwencja w działaniu, zaburzenia odżywania, autorytety, rozwijanie zainteresowań, czy aktywność sportowa.
Czytelnicy znajdą w tej książce odpowiedzi na pojawiające się w ich głowach pytania.
Dr Aleksandra Piotrowska w przystępny sposób wyjaśnia przyczyny pewnych postaw i czasem niepokojących zachowań, pokazuje również możliwe rozwiązania.
Ta książka na pewno pomoże zrozumieć nastolatka. Ta książka pomoże dotrzeć do nastolatka i nawiązać porozumienie.

12 wyjątkowych postaci : polscy autorzy o marzeniach / zilustrowała Eluta Kidacka ; [redakcja Anna Belter]. – Poznań : Publicat, cop. 2018.
Sygn. 163434

Dzieci mają marzenia. W wyobraźni osiągają wielkie cele, są zwycięskie, radosne, wyjątkowe. Warto te emocje pielęgnować, zachęcać do dzielenia się opowieściami o marzeniach, towarzyszyć dzieciom w grze wyobraźni. Na tym gruncie buduje się poczucie własnej wartości i świadomość, że nawet ambitne cele są osiągalne.
Dwunastu autorów napisało 12 opowieści o… marzeniach. O tym, jak mali stawali się Wielkimi. Zdobywali sławę i uznanie.
Zanim jednak zostali sławnymi Polkami i Polakami, byli dziećmi – jak czytelnicy tej książki.
Historie bohaterów inspirują do stawiania sobie celów i sięgania do gwiazd.
W książce znajdziecie 12 opowiastek o dzieciństwie i młodości wyjątkowych Polek i Polaków, którzy swoim życiem udowodnili, że warto realizować swoje marzenia, że czasami trzeba iść pod prąd albo pod górkę, walczyć z przeciwnościami losu, aby poczuć i zachwycić się światem.
Przeczytacie o ludziach niezwykłych – odważnych, wytrwałych, silnych, cierpliwych, utalentowanych, oddanych, gotowych na poświęcenia, z głowami pełnymi marzeń i fantazji. O ludziach kochających życie, którzy pozostawili nam tak wiele.

Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu : poradnik dla nauczycieli / redakcja: Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz. – Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, 2017.
Sygn. 163437

Prezentowana publikacja jest wynikiem pracy zespołu osób od wielu lat zajmujących się problematyką dzieci afatycznych. Specyficzne zaburzenie, dotyczące głównie rozwoju mowy i sprawności językowej, o którym mowa w podręczniku, ma istotny wpływ na proces uczenia się dziecka. W różnym stopniu ujawnia się w toku rozwoju dziecka, towarzysząc mu zwykle przez całe życie. Wiedza o niedokształceniu mowy o typie afazji (specyficznym zaburzeniu języka) jest nie wystarczająco rozpowszechniona wśród rodziców i nauczycieli Ich rolą nie jest diagnozowanie, to pozostawiamy specjalistom. Natomiast to oni zwykle jako pierwsi zauważają trudności dziecka i w głównej mierze wspierają je na co dzień.
Prezentowany poradnik jest próbą dialogu specjalistów z nauczycielami i rodzicami. Autorki dążyły do stworzenia przejrzystego i czytelnego obrazu dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji.
Bardzo cennym fragmentem poradnika jest materiał przygotowany przez rodziców, którzy założyli i prowadzą Fundację dla Osób z Afazją „Wyrazić siebie”. Ta część poradnika jest niezależna. Głos rodziców jest dowodem ich zaangażowania w działania na rzecz poprawy warunków oraz możliwości diagnozy, terapii i edukacji ich dzieci.

Religia w nowoczesnym państwie demokratycznym – szansa czy zagrożenie? : analiza sporu liberałów i komunitarian / Marta Turkot. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.
Sygn. 163452

Analiza dyskusji dotyczących współczesnego znaczenia religii dla demokratycznego państwa oraz jej form i warunków obecności w sferze publicznej. Autorka bada religijne i pozareligijne podstawy państwa konstytucyjnego, które znacząco wpływają na kondycję tego systemu. Sięgając do najważniejszego sporu w zakresie filozofii politycznej, jaki toczył się od lat 70. XX wieku, czyli do sporu między liberałami a komunitarianami dotyczącego głównie idei sprawiedliwości w społeczeństwie, stara się rozwinąć aktualną polemikę i wzbogacić ją o nowe argumenty.

Cyfrowe dzieci : zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy/ koncepcja: Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Saracen, Adam Szwedzik ; redakcja naukowa: Sylwester Bębas, Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Adam Szwedzik, Agnieszka Taper. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2017.
Sygn. 163475p, 163476

Monografia wieloautorska „Cyfrowe dzieci“ pokazuje szeroki wachlarz obrazów dzieci, społeczeństwa i edukacji wraz z próbą ich przeanalizowania z różnych perspektyw teoretycznych i empirycznych. W publikacji podkreślane są globalne i lokalne oblicza rozwoju dziecka, jego relacji z otoczeniem społecznym (swoistej przestrzeni edukacyjnej), jak również współczesne przemiany teorii i praktyki edukacyjnej (w poszczególnych rozdziałach prezentowana jest edukacja jako dziedzina zabezpieczania potrzeb społeczeństwa – jako całości, oraz jako sfera zaspakajania specyficznych potrzeb indywidualnych). Można odnieść wrażenie, że szczególnym zamiarem i istotną perspektywą teoretyczno-empiryczną (uwidaczniająca się również w układzie książki) jest ta, którą określić można jako społeczno-aksjologiczną. Autorzy, oprócz głęboko i poprawnie metodologicznie poczynionych analiz, przybliżają treści o charakterze refleksyjno-przeglądowo-opisowym, jak i takie, które mają służyć rozwojowi teorii – zwłaszcza z obszaru pedagogiki społecznej.
dr hab. prof. UZ Mirosław Kowalski

Książka jest przykładem rzetelnej diagnozy zjawiska. Na pozytywne podkreślenie zasługuje rozległa aktywność badawcza i analityczna wszystkich autorów opracowania, tym bardziej że analiza wniosków i wyników wypływających z badań ma duże znaczenie diagnostyczne i prakseologiczne. Autorzy są nie tylko teoretykami, ale także i praktykami społecznymi, obserwującymi dane zjawiska społeczne, szczególnie w sferze zagadnień związanych z juwentologią i cyberprzestrzenią. Łączą przy tym kilka ról przypisywanych naukowcom w dziedzinie nauk społecznych, w tym rolę badacza zjawisk społecznych, praktyka, a także dydaktyka, o czym się można przekonać czytając konkluzje.
dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk

Depresja u dzieci i młodzieży : poradnik dla rodziców / Sylwia Walerych. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2017.
Sygn. 163483,163484

Depresja to choroba uleczalna, jednak musi być odpowiednio wcześnie zdiagnozowana i prawidłowo leczona. Nieleczona może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, w tym do odebrania sobie życia. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jest ona najczęściej spotykanym
zaburzeniem psychicznym oraz główną przyczyną niesprawności i niezdolności do pracy na świecie. W ciągu całego życia na depresję choruje kilkanaście procent populacji osób dorosłych. Zaburzenia depresyjne coraz częściej dotyczą również dzieci i nastolatków. Niepokojącym zjawiskiem jest zwiększenie w ostatnich latach zachorowalności na depresję dzieci i młodzieży, a także obniżenie wieku pojawienia się pierwszego epizodu depresyjnego. Aż 20% osiemnastolatków doświadczyło przynajmniej jednego epizodu depresyjnego. Niniejsza publikacja stanowi zbiór informacji dotyczących zaburzeń depresyjnych i tematów z nimi związanych, takich jak samookaleczenia i próby samobójcze oraz strata i proces żałoby dotyczący dzieci i nastolatków. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla rodziców i opiekunów, a także dla innych osób zainteresowanych zaburzeniami wieku rozwojowego.

Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 11, Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. – Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2017.
Sygn. 153235p / T. 11, 135236 / T. 11

Tom 11 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nauczyciel i dziec­ko w dobie kryzysu edukacji, składa się z dwóch części. Teksty mają charakter teoretyczny, empiryczny i praktyczny. Stanowią wkład w dyskusję nad stanem edukacji małego dziecka oraz możliwościami jej modyfikacji zgodnie z uniwersalnym systemem wartości w perspektywie kształcenia młodych pokoleń i budowania wartościowego społeczeństwa. W szerszej perspektywie – dotyczą dylematów kształcenia nauczycieli.
W części pierwszej – Współczesny nauczyciel wobec zmiany w edukacji – autorzy tekstów podejmują ważne kwestie związane z budowaniem autorytetu nauczyciela, ze stylami i metodami jego pracy pedagogicznej zarówno w przedszkolach, jak i szkołach.
Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci, autorzy wskazują w swoich artykułach na sposoby ich rozpoznania oraz uwzględniania w praktyce pedagogicznej. Podkreślają wagę właściwej komunikacji między nauczycielami, rodzicami i dziećmi. Przedstawiają możliwości wdrożenia w polskich szkołach wartościowych koncepcji i systemów kształcenia, mniej lub bardziej znanych w światowych systemach edukacyjnych.
Teksty zawarte w części drugiej, zatytułowanej Rodzic – dziecko – nauczyciel w aktualnej przestrzeni wychowawczo-edukacyjnej, odnoszą się do zagadnienia współpracy rodziców (i rodziny) z nauczycielami pracującymi w przedszkolach i szkołach. Ukazano w nich znaczenie dzieciństwa spędzanego w rodzinie, przedszkolu i szkole oraz wagę udziału rodziców w edukacji dzieci. Przedstawiono dylematy rodziców związane z pójściem dziecka do przedszkola, podjęciem przez nie obowiązku szkolnego oraz ich poglądy na temat osoby nauczyciela. Podjęto wątek zmiany w komunikacyjnej przestrzeni edukacji, a także problematykę uwarunkowań i implikacji współczesnego wychowania w rodzinie w kontekście „zatracenia” w cyberprzestrzeni czy nieharmonijnego rozwoju dzieci oraz zagadnienie kryteriów oceny warunków rozwoju dzieci w rodzinie.
Oddając do rąk Czytelników ten tom, wyrażamy nadzieję, że jego lektura będzie przyczynkiem do podjęcia lub pogłębienia badań nad dzieciństwem i edukacją małego dziecka.
Beata Oelszlaeger-Kosturek

Etyczne i społeczne wymiary pracy / redakcja naukowa Ireneusz M. Świtała, Norbert G. Pikuła, Katarzyna Białożyt. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2017.
Sygn. 163490

Niniejsza publikacja zatytułowana Etyczne i społeczne wymiary pracy. Książka została podzielona na trzy główne części.
W pierwszej części, zatytułowanej Aksjologiczne wymiary pracy, skoncentrowano się na takich wiodących zagadnieniach aksjologicznych, jak etyczne zachowania pracownika/pracodawcy wobec pracy/w miejscu pracy/wobec pracowników, zachowań etycznych w kontekście problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem bezrobocia. Ponadto w odniesieniu do zjawiska prekariatu rozważano istotę wartości pracy ludzkiej i jej godność.
Druga część – Starość i niepełnosprawność wobec rynku pracy – podejmuje niezwykle ważne zagadnienia z perspektywy przemian społeczno-demograficznych oraz istoty zatrudnienia na rynku pracy pracowników o różnym stopniu niepełnosprawności. W tej części znalazły się zatem teksty autorstwa Norberta G. Pikuły (Sytuacja społeczna osób starszych w kontekście rynku pracy) czy Moniki Czerw (Aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością). W tej części skupiono się przede wszystkim na tematach odnoszących się do edukacji szczególnie marginalizowanych osób na rynku pracy, jakimi są seniorzy. W swoich artykułach Marta Luty-Michalak i Katarzyna Białożyt zajęły się problemem wartości edukacji i wskazały jej kierunki, możliwe szczególnie do wykorzystania w całożyciowym kształceniu do funkcjonowania na rynku pracy (Lifelong learning a aktywizacja zawodowa osób w niemobilnym wieku produkcyjnym oraz Znaczenie aktywności edukacyjnej osób starszych w adaptacji do emerytury).
Natomiast ostatnia, trzecia część pracy – najobszerniejsza treściowo i nosząca tytuł Przygotowanie pracowników do zmieniającego się rynku pracy – dotyczy zagadnienia przygotowania osób w wieku produkcyjnym do funkcjonowania w zmieniającym się rynku pracy i zatrudnienia. Artykuły Marcina Radziwołka (Emigracja rodziców jako problem pedagogiczny), Katarzyny M. Stanek (Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Konsekwencje pracy z klientem czy organizacji pracy?) oraz Gertrudy Wieczorek i Katarzyny Bartoszek (Wsparcie i możliwości pomocy weteranom w Polsce) koncentrują się na procesach przygotowania pracowników służb społecznych (pedagogów, pracowników socjalnych czy psychologów) do pracy z pojawiającymi się wciąż nowymi sytuacjami i zjawiskami, jakich doświadczają podmioty ich bezpośrednich oddziaływań. Czerpiąc z doświadczeń okresu międzywojennego, Janusz Kościelniak zwrócił uwagę na istotne elementy pracy z osobami bezrobotnymi, które mogą być adaptowane do współczesnej praktyki m.in. w zakresie motywowania do przekwalifikowywania się i podejmowania zatrudnienia [Kwestia bezrobocia i pomocy bezrobotnym w Polsce w okresu międzywojennego w pismach pioniera socjologii parafii księdza Franciszka Mirka (1893 – 1970)].

Źródło :
www​.helion​.pl
www​.impulsoficyna​.com​.pl
www​.wydawnictwofeeria​.pl
www​.fabrykawiedzy​.com
www​.zielonasowa​.pl
www​.publicat​.pl
www​.komlogo​.pl
www​.wuw​.pl
www​.aspra​.pl