W I półroczu roku szkolnego 2024/25 w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy i Szkole Podstawowej nr 32 im. Floriana Kaji z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi w Bydgoszczy realizowana była innowacja pedagogiczno-metodyczna, której celem było wzbogacenie wiedzy na temat Floriana Kaji wśród uczniów. Jej autorami były Iwona Gurtowska i Natalia Kocikowski.
Innowacja „Florian Kaja – syn, nauczyciel, tata“ jest naszą odpowiedzią na politykę oświatową państwa, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej. Celem niniejszej innowacji jest szerzenie idei patriotyzmu oraz wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poczucia radości i dumy z przynależności do „małej“, jak i „wielkiej“ Ojczyzny. Na podstawie wieloletnich obserwacji zauważyłyśmy, że już dzieciom brakuje „świadomości korzeni“. Dlatego przyczyną opracowania innowacji była potrzeba przekazania młodszym pokoleniom opowieści o przodkach, tradycjach rodzinnych i ważnych wydarzeniach historycznych. Te historie budują poczucie przynależności do dłuższej linii pokoleń i wzmacniają więź z przeszłością. Programy nauczania powinny uwzględniać nie tylko suche fakty, ale również opowieści, które uczynią historię żywą i interesującą dla ucznia. W szkołach edukacja historyczna i kulturowa odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu świadomości korzeni. Zaprezentowana innowacja pedagogiczna jest formą współpracy szkoły i biblioteki – Muzeum Oświaty z środowiskiem lokalnym, jak również dobrym elementem promocji obu instytucji oświatowych. Nie zastępuje ona dotychczasowych sposobów współdziałania i upowszechniania informacji, lecz je wzbogaca i unowocześnia.
Założeniem innowacji była realizacja określonych zadań, a także zapoznanie z patronem szkoły Florianem Kaja, patriotyzmem. Poznanie historii, postaw, roli jednostki w społeczeństwie, wychowaniu w rodzinie i tradycji.
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, przeprowadzono rozmowy z uczniami. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć w przyszłości.
Iwona Gurtowska – Muzeum Oświaty