Prezentujemy wybrane książki, które pomogą nauczycielom i studentom w rozwoju kompetencji dydaktycznych, wychowawczych oraz wzbogacą wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii edukacji i prawa oświatowego.
© Wiedza i Praktyka Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku / [autorzy: Małgorzata Celuch, Sofiya Revkovych]. – Stan prawny od 1 września 2022 r. – Warszawa : Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2023.
Sygn. 173268
Książka dedykowana dyrektorom szkół oraz nauczycielom współorganizującym kształcenie integracyjne i specjalne.
Oprócz omówienia podstaw prawnych i kluczowych zadań nauczyciela wspomagającego, ekspertki zwróciły uwagę na praktyczne aspekty pracy dotyczące m.in. prowadzenia zajęć, współpracy z rodzicami, współpracy z innymi nauczycielami, realizowania zadań w przypadku wprowadzenia zdalnego nauczania, motywowania uczniów itp.
Kompleksowość opracowania sprawia, że książka stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych nauczycieli.
© PWNNeuronauka społeczna : wprowadzenie / Stephanie Cacioppo, John T. Cacioppo ; redakcja naukowa polskiego wydania Michał Harciarek ; przekład Małgorzata Guzowska. – Wydanie I. – Warszawa : PWN, 2023.
Sygn. 173269, 173270
Celem tej książki jest przybliżenie Czytelnikom neuronalnych podstaw aktywności społecznej człowieka i innych zwierząt. Podręcznik zapewnia podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia psychologicznych, neuronalnych, hormonalnych, komórkowych i genomicznych mechanizmów leżących u podstaw tak różnorodnych procesów społecznych, jak samotność, empatia, teoria umysłu, zaufanie i współpraca. Tym, co wyróżnia tę książkę, jest integracja badań prowadzonych z udziałem ludzi i zwierząt, opisy przypadków klinicznych, wielopoziomowe analizy zagadnień od płaszczyzny genów po społeczeństwo oraz różnorodne metodologie. Stephanie i John T. Cacioppo zawarli tu:
- podstawowe informacje na temat rozwoju neuronauki społecznej oraz jej związków z innymi dyscyplinami nauki,
- opis kształtowania się „mózgu społecznego” oraz metod poznawania go i wnioskowania o jego ewolucji i funkcjonowaniu,
- wiedzę na temat znaczenia relacji społecznych dla prawidłowego funkcjonowania człowieka oraz konsekwencji obiektywnej i postrzeganej izolacji społecznej, a także opis ewolucyjnej teorii samotności,
- opis tzw. sił łączących, czyli zjawisk umożliwiających społeczną wymianę, jak zarażanie emocjonalne, mentalizacja, empatia, identyfikacja czy społeczne uczenie się,
- doniesienia z badań na temat percepcji społecznej i znaczenia różnego rodzaju informacji w odczytywaniu i interpretowaniu sygnałów z twarzy i oczu,
- wiedzę na temat zjawisk zachodzących w grupach społecznych, m.in. wzajemności, współpracy, powstawania stereotypów i uprzedzeń, dyskryminacji oraz altruizmu,
- informacje o neuronalnych podstawach wpływu społecznego,
- opis zdrowych więzi społecznych z punktu widzenia neuronauki: autorzy opisali proces tworzenia wspólnych reprezentacji poznawczych z osobami znaczącymi, rodzaje miłości oraz jej wpływ na poznanie społeczne i ucieleśnione, a także aktywność neuronalną zachodzącą u osób, które doświadczyły odrzucenia.
© PWNPsychogeometria / Maria Montessori ; przekład Marcin Żuchowski; przedmowa i redakcja naukowa Sylwia Camarda. – Wydanie I. – Warszawa : PWN, 2023.
Sygn. 173273
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom.
W Psychogeometrii Maria Montessori wyjaśnia, w jaki sposób umysł dziecka na kolejnych etapach rozwoju i nauki przyswaja wiedzę z zakresu geometrii – od poznawania figur, przez ujmowanie relacji między nimi, do wykonywania coraz bardziej złożonych operacji. Ta książka nie zawiera szkolnego kursu geometrii, ale zestaw ćwiczeń, „gimnastykę dla umysłu”, która przez umożliwienie dziecku odkrywania stwarza podstawy do zdobywania wiedzy.
Z tekstu
© Wydaw. UŁPsychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów / Katarzyna Wałęcka-Matyja, Elżbieta Napora. - Wydanie I. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022.
Sygn. 173274, 173275
Celem badań było ustalenie znaczenia rodzinnych i osobowych uwarunkowań osiągnięć szkolnych za wskaźnik których, przyjęto oceny szkolne uczniów. Oczekiwano odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki objaśniają osiągnięcia szkolne dorastających uczniów. Oczekiwano, że prężność uczniów, spostrzegane i otrzymywane wsparcie, komunikowanie się otwarte i komunikowanie się z trudnościami z rówieśnikami będą w odmienny sposób, w grupach wyróżnionych ze względu na płeć, współdecydować o osiągnięciach szkolnych młodzieży. Podjęcie problemu wydaje się ważne dla rozwoju teorii psychologii społecznej edukacji, jak i pedagogiki. W pracy starano się pokazać, że zmiany związane ze wsparciem od dziadków i z odpornością psychiczną mogą pozytywnie oddziaływać na wyniki młodzieży w nauce. Badania przeprowadzone za pomocą Skali Pomiaru Prężności (SPP-18) (Ogińska-Bulik, Juczyński, 2011), Berlińskich Skal Wsparcia Społecznego (BSSS) (Łuszczyńska, Kowalska, Mazurkiewicz, Schwarzer, 2002) oraz Skali Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR) (Napora, 2019) na próbie 190 uczniów pokazały, że dziewczęta uzyskały istotnie statystycznie wyższą średnią ocen szkolnych, niż chłopcy. Ponadto, uchwycono znaczące związki pomiędzy średnią ocen, a prężnością oraz spostrzeganym wsparciem i z otrzymywanym wsparciem od dziadków. W rezultacie można stwierdzić, że wiek, płeć i prężność pozwalają w znaczący sposób wyjaśnić zmienność w zakresie osiągnięć szkolnych dorastających uczniów. Uzyskane wyniki mogą stanowić bazę naukową do wypracowywania optymalnych metod pomocy uczniowi zapobiegających jego marginalizacji społecznej. Rezultaty mogą stanowić ważne zalecenie dla specjalistów zajmujących się zarówno rodzinami, jak i środowiskiem szkolnym, a współpraca pomiędzy tymi środowiskami, może być kluczem do sukcesu ucznia.
© ImpulsKultura szkoły Montessori w XXI wieku : od teorii do praktyki w skali mikro / Anna Jaroszewska. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2022.
Sygn. 173341, 173342
Pomimo wyraźnej dychotomii poglądów na temat pedagogiki Marii Montessori lekturę tę polecam bez wyjątku wszystkim tym, którzy choć trochę interesują się współczesną edukacją, w szczególności zaś jej alternatywnymi modelami – niezależnie od tego, czy przez wzgląd na własne dzieci bądź wnuki, które objęte są przecież obowiązkiem szkolnym, czy z uwagi na wykonywany zawód, czy z czysto ludzkiej ciekawości. Dotyczy ona bowiem tego, co powinno być istotą życia każdego człowieka: indywidualności, podmiotowej sprawczości, kultury pracy, współpracy i wzajemnego szacunku, kreatywności, empatii, odpowiedzialności i samorealizacji. Kultura szkoły montessoriańskiej może stać się doskonałym miejscem, przestrzenią i medium, dzięki którym wartości te mogą być kolportowane w serca i umysły kolejnych pokoleń – dla dobra każdej jednostki oraz społeczności, w której przyszło im realizować swój życiowy plan. Znajdując się w centrum wydarzeń i mając już niemałe doświadczenie w kształtowaniu kompetencji oraz postaw dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, także własnych, w końcu dostrzegając problemy, z którymi każdego dnia musimy się mierzyć, a które wynikają ze zobojętnienia, lenistwa, niezdrowej rywalizacji, głębokiego egoizmu, ale też braku sił, motywacji czy inspiracji, by zrobić coś lepiej, inaczej, bezinteresownie, z korzyścią dla kogoś innego, opowiedzenie tej historii uznałam za konieczne. Przede wszystkim ze względu na tkwiącą w niej wartość dodaną (do tego, co dotychczas na temat edukacji w systemie Montessori ogłoszono słowem bądź drukiem). Jej spisanie i upublicznienie na kartach książki jest w pewnym sensie wyrazem mojej samorealizacji, co uważam za cenny skutek uboczny tej pracy. (Anna Jaroszewska)
© Harmonia UniversalisSzkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników / redakcja naukowa Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2022.
Sygn. 173349, 173350
Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników to nowa na polskim rynku kompleksowa monografia skierowana do wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniami dotyczącymi zdrowia uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły. Może być przydatna w działaniach na rzecz zdrowia podejmowanych w szkołach różnych typów (ogólnodostępnych i specjalnych). We współczesnym świecie – w obliczu gwałtownych, trudnych do przewidzenia zmian oraz wielu zagrożeń dla zdrowia ludzi – istnieje potrzeba zwiększenia udziału szkół w tych inicjatywach. Zdrowie stanowi zasób dla:
- członków społeczności szkolnej,
- szkoły jako organizacji.
Książka ta przybliża zagadnienia istotne dla funkcjonowania placówek edukacyjnych, ale przede wszystkim stanowi odpowiedź na niedostatek na polskim rynku kompleksowych opracowań poświęconych wzajemnym relacjom między edukacją a zdrowiem. Odpowiedź tym bardziej istotną w obliczu pogłębiających się wyzwań, przed jakimi staje współczesne szkolnictwo, takich jak:
- zachowania ryzykowne uczniów i przeciwdziałanie im;
- nasilające się problemy zdrowia psychicznego uczniów;
- specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów z chorobami przewlekłymi (jak astma, cukrzyca, padaczka, otyłość);
- problemy uczniów z nieheteronormatywną tożsamością;
- niepełnosprawności u uczniów i wynikające z nich specjalne potrzeby edukacyjne;
- sytuacja demograficzna, społeczna i zawodowa nauczycieli;
- czynniki wpływające na zdrowie nauczycieli i ich samopoczucie zawodowe;
- przeciwdziałanie hałasowi w szkole;
- infrastruktura i warunki higieniczno-sanitarne w szkole;
- uczniowie ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi.
Szkoła jest ważnym miejscem, w którym zdrowie powinno być chronione oraz wzmacniane. W dalszej perspektywie może to się przyczynić do poprawy zdrowia społeczeństwa.
Zwracając uwagę na oczekiwania i potrzeby różnych środowisk i instytucji związanych z edukacją i propagowaniem działań na rzecz zdrowia, jestem przekonana, że […] książka znajdzie wielu odbiorców, między innymi reprezentantów/decydentów i organizatorów polityki edukacyjnej, dyrektorów szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, leczniczo-terapeutycznych i resocjalizacyjnych, czynnych zawodowo nauczycieli, wychowawców, pedagogów, organizatorów kształcenia podyplomowego nauczycieli, wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych, a także rodziców.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek
© GWPEmocjonalne pułapki przeszłości : jak przełamać negatywne wzorce zachowań? / Gitta Jacob, Hannie van Genderen, Laura Seebauer ; przekład: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. – Sopot : GWP, 2022.
Sygn. 173419, 173420
Czy jesteś osobą szczególnie krytyczną wobec siebie? A może bardzo surową i wymagającą w stosunku do najbliższych? Nie potrafisz samodzielnie podejmować decyzji, czujesz się osamotniony i trudno ci mówić o swoich potrzebach? A może wprost przeciwnie – jesteś zbyt pewny siebie, nadmiernie kontrolujesz otoczenie i za wszelką cenę chcesz być w centrum uwagi?
Kształtują nas nasze doświadczenia, zwłaszcza te z dzieciństwa. Czasem niesiemy z sobą przez życie przyjemne wspomnienia, a czasem bagaż przykrych i bolesnych przeżyć, które nas przytłaczają. Wówczas zamiast cieszyć się chwilą obecną, wpadamy w emocjonalne pułapki i nieświadomie sięgamy po utarte strategie działania, które kiedyś nas chroniły, a teraz zamykają w zaklętym kręgu cierpienia i braku satysfakcji z życia.
Dzięki tej książce wyzwolisz się spod zgubnego wpływu swoich doświadczeń – zrozumiesz i przezwyciężysz negatywne wzorce myślenia oraz powiązane z nimi emocje i zachowania. Poradnik, oparty na zasadach terapii schematów – podejścia o udowodnionej wysokiej skuteczności – jest źródłem praktycznej wiedzy i narzędzi, które pomogą ci:
- odkryć, jak niezaspokojone potrzeby z dzieciństwa wpływają na twoje obecne życie,
- zidentyfikować odruchowe strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- wypracować zdrowe sposoby dbania o siebie i zaspokajania swoich potrzeb,
- rozwinąć umiejętności potrzebne, by odpowiednio reagować na wyzwania i problemy emocjonalne.
Przedstawione w książce techniki i przykłady pomogą ci przerwać autodestrukcyjne błędne koła i utorują drogę do szczęśliwszego życia.
Stań się Zdrowym Dorosłym, który potrafi odpowiednio zadbać o siebie i swoje potrzeby!
© Wydaw. UMCSAutyzm u dzieci : wiedza kliniczna / redakcja naukowa Ewa Emich-Widera, Beata Kazek, Justyna Paprocka. - Wydanie I. – Warszawa : PZWL, 2023.
Sygn. 174310, 173311
Na rynku brakowało opracowania dotyczącego autyzmu w ujęciu somatycznym. Takie spojrzenie jest często pomijane w postrzeganiu ASD.
Osoby autystyczne cierpią z powodu licznych schorzeń takich jak: choroby przewodu pokarmowego, zaburzenia neurologiczne i psychiatryczne, czy genetyczne. Pacjenci wymagają profesjonalnej terapii i wielodyscyplinarnej opieki. Celem książki jest przedstawienie nowoczesnej i przekrojowej wiedzy na temat stanu zdrowia osób z autyzmem i ich specyficznych potrzeb.
Monografia powstała dzięki wieloletniej współpracy wielu wybitnych specjalistów. Treści oparte są na najnowszym piśmiennictwie, wytycznych i doświadczeniu zawodowym zespołu autorskiego.
W książce omówiono takie zagadnienia jak:
- Koncepcja autyzmu na przestrzeni dziejów
- Czynniki ryzyka autyzmu
- Podłoże genetyczne ASD
- Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Zaburzenia mowy i komunikacji
- Problemy z przetwarzaniem sensorycznym
- Autyzm a zaburzenia funkcji układu wzrokowego
- Autyzm a słuch
- Żywienie osób z autyzmem
- Funkcje orofacialne
- Problemy gastrologiczne
- Motoryczność dzieci z diagnozą spektrum zaburzeń autystycznych
- Autyzm i choroby neurometaboliczne
- Współchorobowość psychiatryczna u dzieci z ASD
- Hipermobilność stawów u dzieci z ASD
- Diagnostyka obrazowa w pracowni rezonansu magnetycznego mózgowia w chorobach ze spektrum autyzmu okiem radiologa
- Jama ustna i jej zdrowie u dzieci ze spektrum autyzmu
Publikacja jest nieocenionym źródłem wiedzy i wsparciem dla lekarzy neurologów, pediatrów, psychiatrów, szerokiego grona diagnostów i terapeutów pracujących z pacjentami z autyzmem oraz studentów medycyny, psychologii, pedagogiki, logopedii, fizjoterapii, jak również kierunków podyplomowych.
© Wydaw. UMCSQuo vadis wychowanie : wybrane problemy / redakcja naukowa Danuta Wosik-Kawala. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2022.
Sygn. 173424
Koło Naukowe Pedagogów Opiekuńczych UMCS w Lublinie (KNPO), działające na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, powstało w 2017 r. z inicjatywy dr hab. Danuty Wosik-Kawali, prof. UMCS oraz studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapią pedagogiczną. Pierwszą Przewodniczącą KNPO była Katarzyna Tuszyńska, a obecnie tę funkcję pełni Wiktoria Krakowiak. Od początku istnienia organizacji jej opiekunem jest dr hab. Danuta Wosik-Kawala, prof. UMCS. Obecnie w pracę Koła zaangażowanych jest 20 studentek studiów licencjackich, magisterskich i doktorskich.
Celem KNPO jest praktyczne zastosowanie wiedzy nabytej podczas studiów w pracy z wychowankami placówek edukacyjnych i opiekuńczych, aktywne uczestnictwo w wydarzeniach środowiska lokalnego związanych z tematyką opieki, wychowania, profilaktyki oraz terapii dzieci i młodzieży, a także kształtowanie ich prawidłowych postaw społecznych.
W trakcie pięcioletniej działalności KNPO, nieco ograniczonej przez pandemię COVID-19, studenci zorganizowali wiele inicjatyw, w tym m.in. warsztaty kształtowania i rozwijania kompetencji miękkich uczniów szkół średnich, warsztaty rozwijające kompetencje wychowawcze studentów różnych kierunków studiów UMCS ze specjalnością nauczycielską, konkursy dla młodzieży dotyczące znajomości zasad savoir-vivre’u, imprezy okolicznościowe, takie jak Dzień Dziecka, mikołajki, andrzejki, katarzynki, pierwszy dzień wiosny oraz zabawy choinkowe dla dzieci w placówkach interwencyjnych i socjalizacyjnych. Członkowie Koła aktywnie uczestniczą także w akcjach charytatywnych na rzecz osób potrzebujących, takich jak Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę czy Szlachetna Paczka. Poza pracą opiekuńczo-wychowawczą na rzecz dzieci i młodzieży w 2021 r. KNPO zorganizowało Ogólnopolską Konferencję Naukową pt. „Quo-vadis wychowanie?”. Była to pierwsza tego typu inicjatywa przygotowana przez studentów organizacji i powstała w efekcie ich troski oraz świadomej percepcji rzeczywistości.
dr hab. Danuta Wosik-Kawala, prof. UMCS – opiekun Koła Naukowego
© Wydaw. UMCSKształcenie akademickie : współczesne konteksty i wyzwania / redakcja naukowa Beata Mikołajczyk, Danuta Konieczka-Śliwińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2022.
Sygn. 173529
Przesłaniem recenzowanej książki jest zainicjowanie debaty nad różnorodnymi aspektami kształcenia wyższego oraz wyzwaniami stającymi przed szkolnictwem wyższym w naszych czasach.
Jest to cel ważny i godny wsparcia. Dobrze też wpisuje się w potrzeby polskiego środowiska akademickiego. Realizacja tego przesłania poprzez prezentację, w kolejnych rozdziałach, problemów dydaktyki akademickiej oraz sposobów ich rozwiązania przez uczelnie dobrze odpowiada jej celowi.
Można przewidywać, że książka stanowić będzie cenny przyczynek do dyskusji nad kształceniem wyższym i zadaniami stojącymi przed uczelniami w Polsce.
Z recenzji dr hab. Ewy Chmieleckiej, prof. SGH
© GWPTransdiagnostyczna terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń emocjonalnych : poradnik / David H. Barlow, Shannn Sauer-Zavala, Todd J. Farchione, Heather Murray Latin, Kristen K. Ellard, Jacqueline R. Bullis, Kate H. Bentley, Hannah T. Boettcher, Clair Cassiello-Robbins ; przekład Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. – Sopot : GWP, 2023.
Sygn. 173530
Osoby zmagające się z zaburzeniami emocjonalnymi odczuwają silne, niechciane, przytłaczające emocje, które uniemożliwiają im osiąganie ważnych celów życiowych i obniżają komfort życia. Negatywnie odbierają własne przeżycia, doświadczają dyskomfortu wywołanego przez powiązane z nimi doznania fizyczne, są dla siebie bardzo surowe. Intensywnie odczuwają lęk, smutek, złość czy poczucie winy. W celu uniknięcia trudnych przeżyć podejmują działania, które chwilowo poprawiają samopoczucie, lecz na dłuższą metę prowadzą do nasilenia przykrych odczuć. Często cierpią też na zaburzenia współistniejące.
Program terapeutyczny opisany w niniejszej książce jest przeznaczony dla osób dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi, takimi jak zaburzenie paniczne, fobia społeczna, zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie stresowe pourazowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz depresja. Pomaga lepiej zrozumieć odczuwane emocje i rozpoznać działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających doświadczeń emocjonalnych. Uczy, że emocje – nawet te trudne i niewygodne – pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej.
Celem programu terapeutycznego jest nabycie umiejętności radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami, czemu służą:
- lepsze zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych,
- dopuszczanie do siebie emocji oraz ich akceptowanie,
- podważanie automatycznych myśli i rozwijanie elastyczności poznawczej,
- oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji,
- eliminowanie zachowań emocjonalnych i zastępowanie ich bardziej przystosowawczymi.
© DifinAgresywność nieletnich : fenomen, etiologia, profilaktyka / redakcja naukowa Paulina Perska-Gradowska, Dorota Rondalska, Agnieszka Nymś-Górna. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2022.
Sygn. 173617, 173618
Publikacja podejmuje jakże aktualny, a jednocześnie ważny i złożony problem agresywnych zachowań nieletnich.
Autorami zamieszczonych w niej analiz są zarówno pracownicy nauki, jak i praktycy. Taka swoista eklektyczność opracowania pozwala z jednej strony na prezentację aktualnych problemów badań nad tym zagadnieniem, różnych jego aspektów fenomenologicznych i etiologicznych, z drugiej zaś ciekawych doświadczeń praktycznych z pracy wychowawczej z nieletnimi i wypływających z nich ogólniejszych wniosków. W większości dotyczą one sposobów przeciwdziałania zachowaniom agresywnym osób z tej grupy wiekowej, analizowanym w szerokim kontekście współczesnej rzeczywistości społecznej, a także instytucjonalnej.
Źródła:
bonito.pl
ksiegarnia.pwn.pl
wydawnictwo.uni.lodz.pl
harmonia.edu.pl
impulsoficyna.com.pl
gwp.pl
pzwl.pl
wydawnictwo.umcs.eu
difin.pl