Styczniowe nowości na półce

Styczniowe nowości na półce

Okładka książki pt. "Kontekstualna terapia schamtó".© GWPKontekstualna terapia schematów : integracyjne podejście do zaburzeń osobowości, dysregulacji emoconalnej i funkcjonowania w relacjach / Eckhard Roediger, Bruce A. Stevens, Robert Brockman ; przekład: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. – Wydanie pierwsze w języku polskim 2021 rok. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2022.

Sygn. 170606, 170607

Kontekstualna terapia schematów to przełomowa książka integrująca terapię schematów z nurtami trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnych. Do podstawowego modelu Jeffreya E. Younga autorzy włączyli koncepcje i metody interwencji zaczerpnięte z terapii akceptacji i zaangażowania, terapii skoncentrowanej na współczuciu i psychoterapii opartej na analizie funkcjonalnej. Pomagają one klientowi rozpoznać niezdrowe style radzenia sobie i wzorce zachowań oraz zwiększyć elastyczność psychologiczną. W zaktualizowanym modelu rolą terapeuty jest już nie tylko pomaganie w opracowaniu bardziej adaptacyjnej treści schematów, lecz również pogłębianie świadomości trybów, jako podstawowego mechanizmu zmiany. W książce opisano także techniki doświadczeniowe i skoncentrowane na emocjach.

Trzy dziecięce postacie w kostiumach przybierają teatralne pozy.© SiedmiorógTeatrzyki szkolne dla klas I‑III / scen. Maria Kownacka ; oprac. Joanna Rodziewicz ; [il. Zuzanna Czuban]. – Wrocław : Wydawnictwo Siedmioróg, 2021.

Sygn. 170612, 170613

Nauczyciele kształcenia zintegrowanego znajdą w tej książce doskonałe narzędzie do zorganizowania małych i większych przedstawień teatralnych w klasach I – III szkoły podstawowej.

Książka zawiera z jednej strony cztery scenariusze atrakcyjnych do wystawienia sztuk teatralnych, a z drugiej wskazówki praktyczne dla nauczycieli i małych aktorów. Scenariusze są napisane prostym językiem, dostosowanym do percepcji dziecięcego odbiorcy. Charakteryzują się barwną, żywą akcją, są pełne humoru i ciepła. Sztuki teatru dziecięcego Marii Kownackiej – wielkiej mistrzyni gatunku – mogą być przedstawiane w najskromniejszych warunkach scenicznych – może to być zarówno scena kukiełkowa, jak i żywy plan. Każdy scenariusz jest opatrzony wstępem zawierającym: uwagi inscenizacyjne, omówienie postaci, wskazówki reżyserskie i opisy kostiumów.

Dwoje ludzi na sofie podczas rozmowy.© ImpulsDymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka / Jagoda Cieszyńska-Rożek, Marta Korendo. – Kraków : Centrum Metody Krakowskiej, 2021.

Sygn. 170616, 170617

Książka ma charakter fundamentalny zarówno z uwagi na swoją wartość naukową, jak i praktyczną. Stanowi wyjątkowo syntetyczny i esencjonalny wykład na temat wielowymiarowej diagnozy, zwanej dymensjonalną, zaburzeń rozwojowych z zakresu autyzmu, zespołu Aspergera i dysleksji, pokazuje miejsca sprawiające diagnostom najwięcej trudności z interpretacją ich przejawów, bo ujawniających się i ewoluujących na różnych etapach rozwoju dziecka, mających różny stopień nasilenia, wchodzących w korelacje z innymi zaburzeniami, a także normatywnymi wymiarami funkcjonowania jednostki.

Publikacja wnosi ważny element do diagnozy zaburzeń rozwojowych, pozwala myśleć o nich jak o jednostkach niehomogenicznych, a zatem często wymykających się diagnozie kategorialnej, bo niespełniających jej wielu warunków. Zaproponowana diagnoza dymensjonalna nie zostawia żadnego dziecka z trudnościami rozwojowymi z niczym, ponieważ dopuszcza istnienie nieprototypowych konfiguracji deficytów, nieprzewidzianych przez dotychczasowe sposoby patrzenia na nie. To kompleksowa ocena każdej jednostki uznająca jej neurobiologiczny bagaż modulowany przez wpływy środowiskowe (zewnętrzne) oraz codzienne doświadczenia lub ich brak.

Widok z tyłu na postać w kapturze.© ImpulsDrogi do demoralizacji dzieci i młodzieży : uwarunkowania i diagnoza / Krzysztof Zajdel, Lidia Wawryk. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2022.

Sygn. 171037, 171038

Istotną rolę w polecanej publikacji odgrywają przede wszystkim rodzina i szkoła. Znamienna jest także rola osób wspierających (pedagogów, psychologów, nauczycieli, pracowników poradni, pracowników socjalnych, pracowników sądu i innych pracowników placówek pomocy i wsparcia rodziny) dzieci i młodzież w procesie wychowawczym. Stąd w rozdziale pierwszym niniejszego opracowania ukazano znaczenie rodziny w kontekście wychowania dzieci. Dokonano analizy kwestii teoretycznych dotyczących rodziny w procesie przemian społecznych, polityki społecznej na rzecz rodzin, podstawowych regulacji prawnych w polityce społecznej, zakresu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych, ochrony prawnej rodziny i dzieci oraz postępowania z dzieckiem w sądzie. W rozdziale drugim przybliżono zagadnienie osamotnienia dziecka w rodzinie i jego skutków. W kolejnym Autorzy skupili się na problemach edukacyjno-wychowawczych dziecka w placówce szkolnej – „inności”, kłopotach z integracją w klasie szkolnej oraz pomocy, jakiej można mu udzielić. W rozdziale czwartym zajęli się szerzej zagadnieniem nieprzystosowania społecznego uczniów i jego zapobiegania – czyli istotą profilaktyki społecznej. Koncentrują się też na roli sądu w obszarze przeciwdziałania demoralizacji młodzieży. W rozdziale piątym przedstawili indywidualne przypadki młodych ludzi, będących w spektrum niedostosowania społecznego i pogłębiającej się demoralizacji. W ostatnim zaś analizują opisane przypadki.

Fragment klasy szkolnej i flagi brytyjskiej na okładce książki.© Aspra-JRKorelaty wypalenia zawodowego u nauczycieli w Polsce i Anglii / Aleksandra Jędryszek-Geisler. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 2021.

Sygn. 171053, 171054

Temat monografii jest bardzo interesujący z kilku powodów. Po pierwsze, wypalenie zawodowe jest zjawiskiem obecnym w życiu organizacji, a jego konsekwencje dotykają także relacji społecznych poza jej granicami. Po drugie, stosunkowo rzadko jest ono badane w polskiej literaturze przedmiotu. Po trzecie, przedmiotem badań Autorki jest grupa zawodowa nauczycieli, której wysokie znaczenie dla rozwoju społeczeństwa nie wymaga uzasadnienia – jest oczywiste. Po czwarte, nie są mi znane badania empiryczne porównujące owo zjawisko w Polsce i Anglii.

Walorem monografii jest syntetyczny przegląd literatury przedmiotu oraz wyników przeprowadzonych badań empirycznych. Interesujące są wyniki badań stanowiące punkt wyjścia dla kolejnych opracowań.

Z recenzji dr. hab. Sławomira Wincha, prof. SGH

Dziewczynka z uniesionymi rękoma. Nad nią duży model mózgu.© ImpulsPokonać dziecięce ograniczenia : jak obudzić mózg dziecka ze specjalnymi potrzebami i odmienić jego życie? : metoda Anat Baniel / Anat Baniel ; przekład Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021.

Sygn. 171070, 171071

W książce Pokonać dziecięce ograniczenia Anat Baniel przedstawia, jak można poprawić funkcjonowanie młodego mózgu. Autorka oraz wyszkoleni przez nią terapeuci pracują z dziećmi z różnorodnymi deficytami: z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, porażeniem mózgowym, zaburzeniami genetycznymi, ADD (zespołem deficytu uwagi), ADHD, zaburzeniami odżywiania, urazami splotu ramiennego, kręczem szyi i niezdiagnozowanymi zaburzeniami rozwojowymi. Do każdego dziecka podchodzą holistycznie, traktując je jako odczuwającą i myślącą istotę ludzką. Pracę Anat Baniel aprobują lekarze i naukowcy z całego świata.

Ta przystępna, wnikliwa, praktyczna książka dla rodziców chłopców i dziewczynek ze specjalnymi potrzebami zdecydowanie pogłębi ich umiejętność pomagania własnym dzieciom. Baniel podąża śladami niezwykłego naukowca – Moshego Feldenkraisa – największego XX-wiecznego teoretyka usprawniania ruchu. Autorka pokazuje, że nasze dominujące podejście do dzieci z trudnościami często okazuje się niewłaściwe, czasem wręcz niszczące, ponieważ szkoli dzieci w „małpowaniu” kamieni milowych rozwoju, których młodzi ludzie nie są jeszcze gotowi osiągnąć. Tymczasem przedstawione tu podejście jest o wiele mądrzejsze, subtelniejsze, prawdziwie holistyczne, daleko bardziej pomysłowe i zgodne z przebiegiem rozwoju mózgu. Pokazuje, jak zyskać dostęp do plastyczności własnej mózgu dziecka i przynosi lepsze efekty, tak że dzieci mogą spontanicznie rozwijać się od wewnątrz.

dr Norman Doidge, autor książki „Mózg zmienia się sam“, Wydział Psychiatrii Uniwersytetu w Toronto

Bawiące się dzieci z opiekunką na okładce książki "Rodzicielstwo i dzieciństwo".© ImpulsRodzicielstwo i dzieciństwo w rozwoju dziejowym / Iwona Banach, Edyta Bartkowiak. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2021.

Sygn. 171075, 171076

Autorki w ciekawej formie ukazały ważną problematykę rodziny, rodzicielstwa i dzieciństwa. To swoista próba dokonania analizy porównawczej dwóch światów – przeszłego i teraźniejszego, której celem jest zmotywowanie czytelnika, tj. pedagoga, psychologa, ale też rodzica, do namysłu i poszukiwań interpretacyjnych dotyczących współczesnego rodzicielstwa i dzieciństwa.

Pomimo różnych przecież odsłon rodzicielstwa i dzieciństwa w toku dziejów pewne wartości nie ulegają zmianom, jak miłość, wrażliwość, odpowiedzialność, otwartość, czułość w relacjach rodzinnych. One były, są i będą – niezależnie od czasu i przestrzeni. Zestawienie dwóch perspektyw, tj. przeszłej i obecnej, postrzegania rodzicielstwa i dzieciństwa może skłonić odbiorców książki do pogłębionej refleksji, a także oceny, który świat był/jest lepszy i dlaczego.

Z recenzji dr hab. Justyny Gulczyńskiej, prof. UAM

Chłopiec z łokciami na stole, podpiera głowę i ma zafrasowaną minę.© Impuls“… i wtedy postanowiłam go wysłuchać“ : skuteczność bez agresji : podręcznik dla rodziców i nauczycieli / Wiesława Rutkowska-Dydyna. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2021.

Sygn. 171078, 171079

Publikacja Wiesławy Rutkowskiej-Dydyny zasługuje na uznanie jako pożądane narzędzie wspierania rodziny i szkoły w doskonaleniu kompetencji potrzebnych do skutecznego wychowania dzieci i młodzieży, w tym z ADHD, niepełnosprawnością intelektualną.

Autorka (mama dorosłych synów, przez wiele lat pedagog szkolna, trenerka, prowadząca warsztaty dla rodziców), bazując na wiedzy i osobistym (imponującym) doświadczeniu, skupia uwagę na psychospołecznych czynnikach wychowania rodzinnego, przy czym docenia rolę jakości więzi społecznych i emocjonalnych również w praktyce szkolnej. […] w atmosferze dialogu, w ciepły, a zarazem rzeczowy sposób, w formie swoistego podręcznika – „pedagogicznego programu” prezentuje rodzicom i wychowawcom bogaty materiał do refleksji. […]

Wiesława Rutkowska-Dydyna podkreśla znaczenie świadomości wychowawczej, ukazuje i wyjaśnia przyczyny rodzące opór dziecka. Przedstawia całą gamę pomysłów i rozwiązań, które mogą się okazać pomocne w zrozumieniu dziecka i naprawie relacji z nim. Ostrzega przed powielaniem starych, utartych schematów. Pomaga analizować powody niskiej skuteczności podejmowanych działań wychowawczych. W dialogu upatruje możliwość budowania kultury pedagogicznej. Przekonuje Czytelnika, że nauka skutecznego porozumiewania się z dziećmi i młodzieżą jest niezwykle istotnym elementem, warunkującym efektywność wychowawczą.

Z recenzji dr Renaty Biernat, adiunkt w SWPW w Płocku

Butelki z kolorową zawartością.© Adam MarszałekCharakterystyka wybranych pomocy terapeutycznych do realizacji zajęć specjalistycznych z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych : profesjonalne wsparcie terapeuty pedagogicznego / Anna Waligóra, Dominika Furtak, Natalia Grabowska, Szymon Suchon, Patrycja Tupek. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021.

Niniejsza monografia to praktyczne vademecum dla nauczyciela, terapeuty, specjalisty realizującego w przedszkolu, szkole czy placówce zajęcia o charakterze specjalistycznym, jak również udzielającego uczniom i wychowankom szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Korzystając z opracowania, specjalista, nauczyciel, terapeuta może precyzyjnie zweryfikować przydatność wykorzystania sugerowanej pomocy w toku realizowanego programu terapeutycznego, adekwatnie wybierając rodzaj ćwiczeń i stosowanych pomocy terapeutycznych do potrzeb oraz możliwości konkretnego dziecka. Proponowane pomysły, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem ich implementacji w procesie terapii, mogą stanowić doskonałe wsparcie dla studentów i studentek kierunków nauczycielskich i pedagogicznych, w szczególności terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki czy surdopedagogiki, a także logopedii, którzy w trakcie praktyk lub na początku swojej drogi zawodowej poszukują rzetelnych informacji i zarazem inspiracji ukierunkowującej na wsparcie ucznia, dziecka i wychowanka. Sposób opracowania poszczególnych opisów zorientowany jest również na wsparcie rodzica, który zdecyduje się wykorzystać konkretną pomoc, chcąc stymulować percepcję i wskazane funkcje swojego dziecka.

Publikacja zawiera merytoryczne opisy, prezentację 28 pomocy dydaktycznych wraz z charakterystyką ich zastosowania i odwołaniami do wiedzy naukowej budowanej na podstawie aktualnych wyników badań z zakresu szeroko rozumianej terapii, w tym zwłaszcza terapii pedagogicznej. Monografię wieńczy obszerny wykaz bibliograficzny, umożliwiający zainteresowanemu Czytelnikowi rozszerzenie wiedzy w obszarze interesujących zagadnień. Każdy opis autorsko wykonanego narzędzia opatrzony jest kolorową fotografią prezentującą skonstruowaną pomoc, co umożliwia Czytelnikowi precyzyjne zapoznanie się z proponowanymi pomysłami.

Okładka książki "Diagnostyka edukacyjna".© PWNDiagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko. – Wydanie drugie rozszerzone. – Warszawa : PWN, 2021.

Sygn. 171082, 171083

Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy w ręce Czytelników zaktualizowane wydanie podręcznika Diagnostyka edukacyjna. Drugie wydanie podręcznika pogłębia podstawy psychologiczne diagnostyki edukacyjnej, poszerza i aktualizuje jej tematykę i literaturę, wprowadza Czytelnika w zagadnienia, które współcześnie zyskują na znaczeniu. Publikacja zawiera dwa nowe rozdziały oraz 60 ćwiczeń rozsianych – dla zaktywizowania Czytelnika – po całej książce.

Autor podręcznika wyodrębnił trzy główne bloki tematyczne dotyczące diagnozy osiągnięć uczniów oraz systemów edukacyjnych:

Przedmiot diagnozy. Ta część została poświęcona zagadnieniom uczenia się i kształcenia. Autor scharakteryzował modele uczenia się, koncepcję sprawczości i wspólnotowości w odniesieniu do ucznia oraz relacje między nauczaniem, wychowaniem i kształceniem. W tej części Czytelnik znajdzie także podstawowe informacje dotyczące paradygmatów diagnostyki oraz diagnozy edukacyjnej, a także charakterystykę pracy diagnosty w kontekście oczekiwanych kompetencji oraz wrażliwości etycznej.

Metody diagnostyczne. Druga część podręcznika zawiera podstawowe informacje na temat pomiaru jako podstawy diagnostyki edukacyjnej. Oprócz nabycia wiedzy na temat skal pomiarowych i narzędzi diagnozowania Czytelnik zapozna się z etapami pracy diagnosty, sposobami definiowania celów diagnozowania oraz konstruowania i ewaluacji narzędzi diagnozy. Autor scharakteryzował tu także nieformalne narzędzia diagnozy edukacyjnej.

Wyniki diagnozy. Ostatni blok tematyczny przybliża wiedzę na temat wyników procesu diagnozy edukacyjnej ucznia w sferze emocjonalnej i poznawczej. Autor opisał także zagadnienia związane z prowadzeniem egzaminów wewnętrznych oraz z diagnozą osiągnięć edukacyjnych na poziomie placówki edukacyjnej i kraju.

© GWPTerapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży : program Lęk : podręcznik terapeuty / Philip C. Kendall, Muniya Choudhury, Jennifer Hudson, Alicia Webb ; przekład i adaptacja Anna Ćwiklińska-Zaborowicz, Joanna de Flassilier-Popławska, Monika Kiełtyka-Czech. – Wydanie pierwsze w języku polskim. – Sopot: GWP, 2021.

Sygn. 171087, 171088

Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u nastolatków.

Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u nastolatków w wieku 14 – 17 lat. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy i stosowane strategie. Poszczególne sesje poświęcone są takim zagadnieniom, jak: rozpoznawanie objawów lęku, myślenie osoby odczuwającej lęk i jego skutki, plan radzenia sobie czy wykorzystanie nabytych umiejętności w sytuacjach budzących lęk. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny „Lęk”.

Grafika komputerowa przedstawiająca dwa popiersia na okładce książki "Z badań nad traumą psychiczną w Polsce".© ScholarZ badań nad traumą psychiczną w Polsce : książka dedykowana profesor Mai Lis-Turlejskiej / redakcja naukowa Małgorzata Dragan, Marcin Rzeszutek. - Wydanie pierwsze. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2021.

Sygn. 171095

Psychotraumatologia to relatywnie nowa dziedzina psychologii, która koncentruje się na uwarunkowaniach i konsekwencjach doświadczenia przez człowieka zdarzeń o charakterze traumatycznym. Zdarzenia te mogą prowadzić do zaburzenia po stresie traumatycznym (Posttraumatic Stress Disorder, PTSD) i innych negatywnych konsekwencji. Mimo ogromnej ilości badań nad traumą i PTSD na świecie, prowadzonych co najmniej od lat osiemdziesiątych XX w., problematyka ta przed długi czas była pomijana w badaniach naukowych i w debacie publicznej w Polsce. Dzięki wieloletnim i niestrudzonym wysiłkom badawczym Pani Profesor Lis-Turlejskiej temat ten poniekąd został „oswojony”. Dalej jednak nie znamy odpowiedzi na wiele kluczowych pytań:

  • Dlaczego w Polsce obserwujemy tak duży poziom objawów postraumatycznych na tle innych krajów Europy?
  • Jakie są czynniki ryzyka tak wysokiego nasilenia PTSD w Polsce?
  • Czy po traumie można doświadczać także zmian pozytywnych?

Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedź w tej książce, stanowiącej fascynującą podróż po meandrach psychotraumatologii w Polsce.

Źródła:
gwp​.pl
siedmiorog​.pl
centrummetodykrakowskiej​.pl/
impulsoficyna​.com​.pl
aspra​.pl
harmonia​.edu​.pl
marszalek​.com​.pl
pwn​.pl
scholar​.com​.pl