© Copernicus Center PressZdrowy umysł w sieci algorytmów / Gerd Gigerenzer ; tłumaczenie Tadeusz Chawziuk. – Wydanie I. – Kraków : Copernicus Center Press, 2023.
Sygn. 174337, 174338
Wyobraźmy sobie, że pewna kawiarnia pozbyła się całej konkurencji przez to, że oferuje darmową kawę, więc nie mamy innego wyboru niż umawiać się właśnie tam. Podczas gdy rozkoszujemy się miłymi rozmowami z przyjaciółmi, zamontowane w stołach podsłuchy i kamery dokładnie monitorują nasze konwersacje i rejestrują, z kim siedzimy. W pomieszczeniu jest także pełno sprzedawców, którzy płacą za naszą kawę, ale nieustannie nam przerywają, proponując zakup swoich produktów i usług. W istocie klientami kawiarni są ci sprzedawcy, a nie Ty i Twoi przyjaciele. Na takiej zasadzie funkcjonują media społecznościowe.
Czy powinniśmy beztrosko oddać programom komputerowym prawo podejmowania za nas osobistych decyzji? Zdecydowanie nie. Inteligencja nie oznacza pokładania ślepej ufności w technologii, ale nie oznacza także przejawiania względem niej chorobliwej nieufności. Chodzi o to, by zdawać sobie sprawę z rzeczywistych możliwości AI i wiedzieć, co jest tylko chwytem marketingowym i artykułem techno-religijnej wiary. Chodzi także o zdolność zachowania kontroli nad urządzeniami.
A przede wszystkim o to, żeby nie przestać myśleć w świecie, który próbuje myśleć za nas.
© PWNDydaktyka historii : nowe perspektywy / redakcja naukowa Danuta Konieczka-Śliwińska. – Wydanie I. – Warszawa : PWN : Mikołaj Tajchman : Dorota Siudowska-Mieszkowska ; [Lubenia] : [Gminna Biblioteka Publiczna w Lubeni], 2023.
Sygn. 174346, 174347
Pomysł napisania tej wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro historyków z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków, Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu ze studentami, nauczycielami i edukatorami.
Publikacja została pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję teoretyczną z praktyką.
Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: przede wszystkim do studentów historii lub kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych) różnych instytucji kultury, którzy zajmują się edukacją historyczną.
Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.
© Wydaw. UMKDydaktyka i pedagogika kognitywistyczna : zasady ogólne i implementacje w fizyce / Piero Crispiani, Grzegorz P. Karwasz, Dorota Siemieniecka, Bronisław Siemieniecki, Andrzej Karbowski, Krzysztof Rochowicz, Anna Kamińska, Zhuldyzay A. Akimkhanova ; praca zbiorowa pod redakcją Doroty Siemienieckiej i Grzegorza Karwasza. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2023.
Sygn. 174348, 174349
Fizyka to dziedzina nauki, bez której współczesny postęp technologiczny praktycznie na dowolnej płaszczyźnie byłby niemożliwy. Potrzeba skutecznej pedagogiki fizyki w dowolnym zakresie, zwłaszcza w ostatnich latach, jest naprawdę ogromna. Wymienić by tu można praktycznie każdą dziedzinę nauki, zaczynając oczywiście od badań podstawowych z zakresu fizyki, biofizyki, fotofizyki, poprzez badania związane z poznaniem przestrzeni kosmicznej przez inżynierię, chemię czy biologię, a kończąc na współczesnej medycynie.
W mojej opinii podręcznik Dydaktyka i pedagogika kognitywistyczna. Zasady ogólne i implementacje w fizyce odpowiada na współczesne zapotrzebowania rynku z niezwykłą trafnością. Wysoki poziom merytoryczny tej książki, napisanej w bardzo przystępny i nieprawdopodobnie ciekawy sposób, zasługuje na szczególne podkreślenie.
Książkę z powodzeniem można wykorzystać w procesie kształcenia na poziomie podstawowym, szkolnym i akademickim. Wydaje mi się również, że sięgną po nią także przedstawiciele rożnych grup zawodowych.
Fragment recenzji
© Wydaw. UJDzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu : jak wykorzystać terapeutyczną moc dźwięków / Dorita S. Berger ; tłumaczenie Aga Rewilak. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023.
Sygn. 174350, 174351
Muzyka od najmłodszych lat towarzyszy nam w nauce, zabawie i wypoczynku. Wiele dzieci w spektrum autyzmu czuje z nią naturalną więź. Nie zawsze jednak łatwo jest im uczestniczyć w zajęciach muzycznych i rozwijać swój talent. Książka Dority S. Berger pokazuje, jak pokonać tę trudność i wykorzystując muzykoterapię, wspomagać ich rozwój intelektualny, emocjonalny i sensomotoryczny.
Autorka, psychoterapeutka i pianistka, wyjaśnia, w jaki sposób nauka gry na instrumencie uczy systematyczności i stanowi trening umiejętności społecznych. Opisuje różnice między lekcjami muzyki, umuzykalnianiem a muzykoterapią i tłumaczy, jak stosowanie tej ostatniej może pomóc w radzeniu sobie z konkretnymi problemami. Praktyczne wskazówki Berger pomogą wprowadzić muzykę do codziennego życia dziecka, wybrać odpowiedni dla niego instrument i motywować je do ćwiczeń. Poradnik zawiera również informacje na temat przygotowania dziecka do występów publicznych i udziału w koncertach oraz zapobiegania przeciążeniu sensorycznemu.
Książka Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu odpowiada na najczęstsze pytania dotyczące edukacji muzycznej dzieci z ASD. Objaśnia, jak dzięki muzykoterapii rozwijać potencjał dziecka, obniżyć poziom lęku i niepokoju oraz rozładować napięcie psychofizyczne. To wsparcie dla rodziców, terapeutów i pedagogów poszukujących nowych rozwiązań.
O tym, że muzyka łagodzi stres i zmniejsza napięcie, poprawia nastrój, pobudza, a czasem także wspomaga koncentrację – jednym zdaniem: ma moc terapeutyczną – wiemy nie od dziś. Dorita S. Berger pokazuje, jak wielką rolę może ona odegrać w terapii dzieci w spektrum autyzmu, jak głęboko może odmienić ich życie. Podaje mnóstwo konkretnych wskazówek i rozwiązań. Gorąco polecam jej książkę wszystkim rodzicom dzieci w spektrum autyzmu oraz specjalistom.
Joanna Grochowska, Fundacja SYNAPSIS
© DifinProces profesjonalizacji opiekunów zastępczych w Polsce : główni aktorzy i zasoby / Agata Skalec-Ruczyńska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, copyright 2023.
Sygn. 174376, 174377
Monografia przedstawia analizę dynamiki procesu profesjonalizacji roli opiekunów zastępczych w Polsce. Obejmuje dane o stosunku do profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego kluczowych aktorów procesu: zawodowych opiekunów zastępczych, państwa, samorządów powiatowych, pozostałych profesji systemu. Analizuje także zagadnienie zasobów grupy opiekunów zastępczych w kierunku zmiany ich statusu, tj. ideologii, organizacji, zaangażowania i wspólnotowości oraz trwałości i wytrzymałości.
Czytelnik dzięki lekturze ma okazję zapoznać się z większością bolączek towarzyszących współczesnemu systemowi rodzinnej pieczy zastępczej i specyfice grupy opiekunów zastępczych, szczególnie pod kątem możliwości ich zbiorowego działania.
© GWPNastawienie na rozwój : 55 ćwiczeń dla dzieci w wieku 8 – 12 lat / Peyton Curley. – Wydanie pierwsze. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2023.
Sygn. 174378
W pierwszych latach życia dzieci z entuzjazmem odkrywają świat. Uczą się chodzić i mówić bez lęku przed ośmieszeniem i popełnieniem błędu. Z biegiem czasu stają się zdolne do samooceny i zaczynają się obawiać, że okażą się mało inteligentne lub niewystarczająco utalentowane w jakiejś dziedzinie. W rezultacie unikają nowych wyzwań i szybciej się zniechęcają. Czy można temu zaradzić?
Nastawienie na rozwój to przekonanie, że nasze zdolności, talenty i inteligencja mogą się zmieniać i rozwijać. Wyposaża ono dziecko w umiejętność stawiania czoła wyzwaniom, wyznaczania i osiągania celów oraz twórczego myślenia, a przy tym podnosi samoocenę i zachęca do podejmowania ryzyka w szkole. Bez odpowiednich narzędzi i strategii wiele dzieci grzęźnie jednak w nastawieniu na trwałość. Jest to przekonanie, że nasze zdolności są z góry określone i niezmienne: albo jesteśmy w czymś dobrzy, albo nie. Taki sposób myślenia jest bardzo ograniczający i powstrzymuje przed wykorzystywaniem całego własnego potencjału.
Książka Peyton Curley w ciekawy sposób pokazuje, czym są nastawienie na rozwój i nastawienie na trwałość. Ćwiczenia w niej zawarte pomagają w rozwijaniu takich umiejętności, jak uczenie się na błędach, rozwiązywanie zadań i problemów różnymi metodami, korzystanie z informacji zwrotnej, wyznaczanie celów czy pozytywne myślenie. Wszystko to służy pielęgnowaniu nastawienia na rozwój.
Nastawienie na rozwój to 55 kreatywnych ćwiczeń, które pomogą dziecku wyruszyć na podbój świata!
© Wydaw. UJZasoby osobiste i społeczne a dobrostan psychiczny wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych / Anna Dąbrowska. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023.
Sygn. 174379, 174380
W książce podjęto problematykę zasobów osobistych i społecznych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych i ustalenia ich związku z dobro-stanem psychicznym. Autorka omawia znaczenie zasobów psychospołecznych w życiu człowieka oraz przybliża ich resocjalizacyjny potencjał. Wskazuje także na sytuacji, w której wtórna socjalizacja osób dorastających odbywa się w separacji od zewnętrznych, naturalnych środowisk życia. Odwołując się do literatury przedmiotu, ukazuje niekorzystny wpływ izolacji instytucjonalnej na zdrowie psychiczne adolescentów. Na tej podstawie i z uwzględnieniem wyników badań własnych przedstawia nowe rozwiązania w pracy z młodzieżą przebywającą w placówkach resocjalizacyjnych. Proponuje kierunki zmian koncentrujące się na rozwoju dobrostanu psychicznego oraz rekomenduje adekwatne programy, które z powodzeniem stosowane są w wielu krajach świata.
Publikacja skierowana jest zarówno do teoretyków, jak i praktyków. Będzie szczególnie przydatna dla studentów kierunków pedagogicznych i pracy socjalnej, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych oraz kadry pedagogicznej instytucji wychowawczych i resocjalizacyjnych.
© Wydaw UJPsychoterapia sensomotoryczna : interwencje w terapii traumy i zaburzeń przywiązania / Pat Ogden, Janina Fisher ; tłumaczenie Maria Moskal ; ilustracje Deborah Del Hierro i Anthony Del Hierro. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023.
Sygn. 174381, 174382
Historia zapisana w ciele może przekazać znacznie więcej niż słowa. Trafne odczytanie gestów, postawy, mimiki i spojrzenia pozwala ujawnić trudne doświadczenia i przeżywane emocje. Pat Ogden i Janina Fisher wskazują, jak właściwie interpretować narrację somatyczną i wykorzystywać ją w terapii traumy i zaburzeń przywiązania.
Psychoterapia sensomotoryczna to podręcznik prezentujący zasady nowatorskiej metody łączącej tradycyjną psychoterapię z praktykami somatycznymi. Autorki wyjaśniają, w jaki sposób odczytywać komunikaty niewerbalne i rozumieć reakcje somatyczne na traumatyzujące wydarzenia. Uczą, jak aktywizować ciało, zmieniać schematy ruchu i kształtować nawyki, by poprawić jakość życia.
Książka została napisana z myślą o pacjentach i psychoterapeutach, by wspólnie mogli dostosować zawarty w niej materiał do indywidualnych potrzeb i pogłębić relację terapeutyczną. Każdy rozdział zawiera przewodnik, który pomoże terapeutom wykorzystać techniki sensomotoryczne w praktyce klinicznej, oraz arkusze ćwiczeń dla pacjentów. Nowe podejście opracowane przez Pat Ogden i Janinę Fisher wesprze terapeutów traumy i zaburzeń przywiązania. Zainteresuje też osoby zajmujące się psychologią somatyczną i komunikacją niewerbalną.
Psychoterapia sensomotoryczna jest przełomową książką stanowiącą pomost między tradycyjną psychoterapią a terapiami zorientowanymi na ciało. Wyposaża czytelnika, zarówno klinicystę, jak i pacjenta, w narzędzia niezbędne do powiązania intuicji ciała i słów osobistej narracji.
Stephen Porges, PhD, profesor University of North Carolina, twórca teorii poliwagalnej
© DifinWyuczona bezradność : gdy tracimy kontrolę nad swoim życiem / Roman Pomianowski. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2023.
Sygn. 174423, 174424
W książce Autor porusza wiele aktualnych i istotnych społecznie zagadnień związanych z koncepcją wyuczonej bezradności, wskazując między innymi na wyzwania psychologii uzależnień, psychologii zadłużenia, a także dylematy związane z szeroko pojętą praktyką pomagania, również w czasach pandemii.
W pierwszej części dokonano przeglądu wiedzy na temat przyczyn i mechanizmów powstawania syndromu wyuczonej bezradności, jego groźnej dynamiki i postępującego charakteru. Omówiono specyfikę szkód powstających w wyniku utraty kontroli nad istotnymi aspektami życia człowieka – tzw. treningu bezradności. Druga część to przegląd możliwych zastosowań proponowanego podejścia w różnych obszarach pomocy: terapii uzależnień, wsparcia osób zadłużonych, w działaniach penitencjarnych, procesie edukacji, czy przeciwdziałania bezrobociu, wypaleniu zawodowemu. Część tą kończy dygresja dot. wykluczenia społecznego i zagrożeniem społeczną bezradnością. W trzeciej części Autor rekomenduje praktyczne wskazania dla wykorzystania teorii wyuczonej bezradności.
Książka została napisana przystępnym językiem, wsparta licznymi przykładami i odwołaniami.
© ImpulsProfilaktyka w logopedii : wybrane zagadnienia / Ewa Małgorzata Skorek. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2023.
Sygn. 174436, 174437
Morbum evitare quam curare facilius est (lepiej zapobiegać niż leczyć). Zapobieganie jest lepsze od każdej, nawet najlepiej prowadzonej terapii. Do tezy tej nie trzeba nikogo przekonywać. Ma ona zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia, a szczególnie związanych ze zdrowiem człowieka.
Celem monografii jest:
- ukazanie miejsca profilaktyki w dorobku współczesnej logopedii polskiej, rozpatrywanej przez pryzmat aktywności publikacyjnej, profesji, kształcenia i nauki;
- wskazanie stanu zaawansowania rozwoju logopedii prewencyjnej na tle innych dziedzin, a także obszarów profilaktyki logopedycznej najbardziej zaniedbanych i wymagających pilnego podjęcia działań badawczych.
© DifinRelaks akademicki : przykłady działań wspierających zdrowie psychiczne w środowisku akademickim / Lidia Zabłocka-Żytka, Kamila Dobrenko, Maria Weker. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2023.
Sygn. 174447, 174448
Praktyki relaksacyjne są jednym z ważnych sposobów efektywnego radzenia sobie ze stresem. I o tym jest ta książka.
Czytelnik znajdzie tu zbiór konkretnych i praktycznych wskazówek dotyczących skutecznych metod relaksowania się, a co za tym idzie przywracania stanu równowagi po zmaganiach z codziennymi wyzwaniami.
Publikacja powstała na podstawie praktycznych doświadczeń Autorek, które od kilku lat na jednej z warszawskich uczelni prowadzą warsztaty relaksacyjne, cieszące się dużą popularnością wśród studentów, nauczycieli akademickich i pracowników administracji.
Autorki pracują w Instytucie Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
© IgnatianumProblemy społeczno-emocjonalne dzieci z dyslalią : wyzwania edukacyjne / Weronika Pudełko. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2023.
Sygn. 174497, 174498
Publikacja Weroniki Jadwigi Pudełko na temat problemów społeczno-emocjonalnych dzieci z dyslalią dotyczy, zgodnie z tytułem, emocjonalności dzieci z wadami mowy, a zajmuje się tym problemem z punktu widzenia pedagogicznego.
Autorka przeprowadziła badania w dwóch grupach dzieci: dzieci z dyslalią i bez tego zaburzenia. Uzyskane przez Autorkę wyniki zostały bardzo staranie przedstawione w licznych tabelach i porównane za pomocą testów statystycznych. Jak się okazało, emocjonalność badanych grup rożni się bardzo znacznie, a w wielu problemach w sposób statystycznie istotny. Wynik ten Autorka zinterpretowała jako zależność cyrkularną, w której zależność badanych problemów wzajemnie się wzmacnia, czyli że problemy emocjonalne powodują zaburzenie mowy, a zaburzenia mowy wpływają na emocje, takie jak poczucie mniejszej wartości, poczucie osamotnienia, bezradność, podwyższenie poziomu niepokoju oraz trudności z kontaktem w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym.
Cyrkularność podejścia do związku miedzy dyslalią i trudnościami emocjonalnymi stanowi podstawę dla wniosków pedagogicznych. Publikacja jest uzupełniona modelem poprawy funkcjonowania dzieci z dyslalią, ma więc duże znaczenie dla praktyki pedagogicznej. Warto żeby zapoznały się z nią wszystkie osoby mające kontakt z dziećmi z dyslalią.
Książka będzie bardzo pożyteczna dla logopedów, psychologów-praktyków, nauczycieli, a także dla studentów pedagogiki.
Prof. dr hab. Maria Braun-Gałkowska
Źródła:
ccpress.pl
ksiegarnia.pwn.pl
wydawnictwo.umk.pl
wuj.pl
difin.pl
gwp.pl