Nowości dla biblio­te­karzy – grudzień 2019 r.

Nowości dla biblio­te­karzy – grudzień 2019 r.

Kolekcje cyfrowe: wizu­ali­zacje konstruktów / Małgo­rzata Janiak ; Stowa­rzy­szenie Biblio­te­karzy Polskich. – Wyd. 1. – Warszawa : Wydaw­nictwo Naukowe i Eduka­cyjne Stowa­rzy­szenia Biblio­te­karzy Polskich, 2019.
Sygn. 167160pb, 167161

Recen­zo­wana książka stanowi lekturę inte­re­su­jącą, poucza­jącą i wnoszącą nowe usta­lenia. Odznacza się znacz­nymi walo­rami nauko­wymi i zasłu­guje na szeroką reko­men­dację. Zasłu­guje w pełni na jej opubli­ko­wanie, zwłaszcza w czasach, gdy tech­niki wizu­ali­za­cyjne stoso­wane są w coraz szer­szym zakresie w różnych dyscy­pli­nach nauko­wych i dzia­ła­niach prak­tycz­nych, w czasach inten­syw­nych dyskusji na temat znaczenia dane­ty­zacji w życiu czło­wieka, jej wpływu na rozwój ludz­kości, zarówno w wymiarze ekono­micznym, poli­tycznym, a szcze­gólnie aksjo­lo­gicznym. Książka powinna spotkać się z dużym zain­te­re­so­wa­niem nie tylko infor­ma­to­logów, ale i osób stosu­ją­cych tech­niki wizu­ali­za­cyjne w swojej pracy zawo­dowej.

Z recenzji prof. UP dr hab. Hanny Bato­row­skiej

Zabawy z książką w przed­szkolu, w domu i w szkole / Kata­rzyna Klimek-Michno. – Kraków : CEBP 24.12, 2018.
Sygn. 165825, 165826

Ta publi­kacja to skarb­nica pomy­słów na zabawy zwią­zane z lite­ra­turą dzie­cięcą. Skie­ro­wana jest do nauczy­cieli i rodziców dzieci w wieku przed­szkolnym i wcze­snosz­kolnym. Przy­datna będzie również osobom prowa­dzącym warsz­taty czytel­nicze dla dzieci w biblio­te­kach czy domach kultury.

Czytelnik znaj­dzie tu wiele przy­kładów zabaw inspi­ro­wa­nych książ­kami dla dzieci tema­tycz­nych, języ­ko­wych, muzyczno-rucho­wych, tropią­cych itp., jak i wyko­rzy­stu­ją­cych różno­rodne tech­niki plastyczne (m.in. kreatywne opowieści, tworzenie albumu przy­rod­ni­czego, księgi emocji, komiksu, kalen­darza, książki kuchar­skiej, książki skoja­rzeń, recy­klin­gowej). Publi­kacja ta stanowić może także dosko­nały punkt wyjścia do peda­go­gi­zacji rodziców. Wydanie wzbo­ga­cają wywiady z Ewą Stadtmller (autorką ponad stu książek dla dzieci) oraz osobami, które, robiąc to na co dzień, podają przy­kłady, w jaki sposób można pomy­słowo promować czytel­nictwo wśród dzieci i ich rodziców.

Serce Pinokia : włoska lite­ra­tura dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945 – 1989 / Kata­rzyna Bier­nacka-Licznar ; Stowa­rzy­szenie Biblio­te­karzy Polskich. – Wyd. I. – Warszawa : Wydaw­nictwo Naukowe i Eduka­cyjne Stowa­rzy­szenia Biblio­te­karzy Polskich, 2018.
Sygn. 166035pb, 166036

Rozprawa jest pierw­szym synte­tycznym rozpo­zna­niem recepcji włoskiej lite­ra­tury dzie­cięcej w Polsce. Z pracy wyłania się obraz intry­gu­jący i zróż­ni­co­wany zarówno lite­ra­tury tłuma­czonej na język polski, jak i polskiej kultury i rzeczy­wi­stości wydaw­ni­czej PRL. Autorka śledzi bowiem zarówno samą lite­ra­turę tłuma­czoną, jak i zmienne nasta­wienia cenzury, drobia­zgowo omawia różno­rodne motywy decy­zyjne, przed­stawia zapiski, zale­cenia i opinie, dając w ten sposób znako­mite studium tego zjawiska, wciąż niedo­sta­tecznie opisa­nego, szcze­gólnie w odnie­sieniu do lite­ra­tury dla dzieci i młodzieży. Książka napi­sana z zaan­ga­żo­wa­niem i pasją, zgodnie z zasa­dami eseju nauko­wego, łączy powścią­gli­wość badawczą z auten­tyczną pasją zwia­dowcy prze­mie­rza­ją­cego nieroz­po­znane obszary i stawia­ją­cego pierwsze znaki, pozwa­la­jące kolejnym bada­czom pewniej prze­mie­rzać poznane już i opisane lądy.

Z recenzji prof. Grze­gorza Lesz­czyń­skiego

Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie / Łukasz Śmigiel. – Kraków : Wydaw­nictwo „Libron“ – Filip Lochner, copy­right 2018.
Sygn. 166105, 166106

Zmiany na rynku książki nieustannie nabie­rają tempa. Spra­wiają to nie tylko takie tech­no­logie jak druk cyfrowy czy cyfrowa książka, ale także zupełnie nowe relacje pomiędzy pisa­rzem, wydawcą a czytel­ni­kiem w świecie nowych mediów. Niniejsza pozycja ma za zadanie wpro­wa­dzić miło­śników książek w świat promocji lite­ra­tury i pisarza. Aktu­alna wiedza z zakresu pracy na rynku książki prze­plata się z opisem tego, jak narzę­dzia stoso­wane w marke­tingu lite­rackim ewolu­owały na prze­strzeni ostat­nich kilku­nastu lat (np. w social mediach). Dziś najwięk­szym problemem pisarza i wydawcy nie jest bowiem wydanie książki, lecz skuteczne dotarcie z infor­macją o niej do właści­wego grona odbiorców. Ta publi­kacja to pierwszy krok do zana­li­zo­wania tego zagad­nienia.

Leksykon zarzą­dzania i marke­tingu w biblio­te­ko­znaw­stwie / Maja Wojcie­chowska, Joanna Kamińska, Beata Żołę­dowska-Król przy współ­udziale Bożeny Jaskow­skiej ; Stowa­rzy­szenie Biblio­te­karzy Polskich. – Wyd. I. – Warszawa : Wydaw­nictwo Naukowe i Eduka­cyjne Stowa­rzy­szenia Biblio­te­karzy Polskich, 2019.
Sygn. 166395pb, 166396

W ostat­nich latach tema­tyka marke­tingu i zarzą­dzania stała się jednym z najbar­dziej dyna­micznie rozwi­ja­ją­cych się obszarów badaw­czych w dyscy­plinie, jaką jest biblio­te­ko­znaw­stwo i infor­macja naukowa. O dużej popu­lar­ności tej tema­tyki świadczy jej stała obec­ność na konfe­ren­cjach nauko­wych oraz znacząca i stale rosnąca liczba publi­kacji z tego zakresu. Jest ona także uwzględ­niona w ofercie dydak­tycznej więk­szości placówek kształ­cą­cych biblio­te­karzy. Impli­kuje to proces poja­wiania się nowego słow­nictwa oraz adap­to­wania terminów z zakresu orga­ni­zacji i zarzą­dzania do potrzeb biblio­te­ko­znaw­stwa. Można jednak zauważyć, że przy stosun­kowo dużej liczbie publi­kacji poświę­conej okre­ślonym problemom zarzą­dzania biblio­te­kami i stoso­waniu przez nie narzędzi marke­tin­go­wych, stanowczo brakuje prób uporząd­ko­wania sfery seman­tycznej i syntezy dotych­cza­so­wego dorobku termi­no­lo­gicz­nego w tej dzie­dzinie. Niniejsza publi­kacja stanowi próbę wypeł­nienia tej luki.

Źródło:
www​.sbp​.pl
www​.libron​.pl