Wybrane nowości na bibliotecznej półce – sierpień

Wybrane nowości na bibliotecznej półce – sierpień

Prezentujemy wybrane publikacje włączone do księgozbioru biblioteki w ostatnim czasie. Z pewnością znajdą swoich czytelników.

© PWNSuperwizja psychoterapii : podejście grupowo-analityczne / redakcja naukowa Joanna Skowrońska, Wiesława Łodej-Sobańska ; publikacja przygotowana przez grupę superwizorów Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów“ Ewa Bąk, Łukasz Dobromirski, Anna Jastrzębska, Anna Lissewska, Wiesława Łodej-Sobańska, Jerzy Pawlik, Katarzyna Prot-Klinger, Rafał Radzio, Izabela Sawicka, Joanna Skowrońska, Rafał Styła, Marianna Woźniak, Agnieszka Zemło. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2025.

Sygn. 175160

Grupa doświadczonych superwizorów z Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów” pod kierunkiem Joanny Skowrońskiej i Wiesławy Łodej-Sobańskiej przygotowała kompendium wiedzy na temat superwizji psychoterapii w podejściu grupowo-analitycznym. W trzech częściach publikacji Czytelnik znajdzie informacje na temat:

  • Inspiracji i modeli teoretycznych: opisano tu takie zagadnienia, jak model superwizji grupowo-analitycznej opartej na swobodnie płynącej dyskusji grupowej, świadome i nieświadome wymiary superwizji, relacja pomieszczające – pomieszczane w superwizji jako doświadczenie wspierające pracę terapeutyczną z grupami i rozwój terapeuty
  • Grupy superwizyjnej w działaniu: autorzy poruszyli tu m.in. zagadnienia superwizji zespołów, superwizji on-line, zagadnień etycznych w pracy superwizora, superwizji relacji terapeutycznej w pracy z pacjentami doświadczającymi problemów natury seksualnej, psychoz, a także superwizji osób szkolących się w zakresie psychoterapii.
  • Superwizji relacji terapeutycznej w pracy z indywidualnym pacjentem: poruszono tu m. in. Kwestie sytuacji trudnych w psychoterapii, wewnętrznych grup odniesienia oraz przestrzeni potencjalnej, trzymania i pomieszczania. Krok po kroku przedstawiono przebieg procesu superwizji.

© GWPSkuteczna terapia dziecka z autyzmem : praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców / Anna Budzińska. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2024.

Sygn. 175254

Wczesna diagnoza i jak najszybsze rozpoczęcie skutecznej terapii mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie dziecka z autyzmem oraz całej jego rodziny. Dają niepowtarzalną szansę na godne i samodzielne życie.

W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu kluczowa jest terapia o udowodnionej naukowo skuteczności – stosowana analiza zachowania, zwana też terapią behawioralną. Autorka, specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, szczegółowo omawia praktyczne kwestie związane z kolejnymi etapami terapii. Wyjaśnia, jak stworzyć zindywidualizowany system motywacyjny, jakie techniki terapeutyczne najlepiej stosować, jak ocenić i rozwijać sfery deficytowe oraz jakie programy wprowadzać, w miarę jak dziecko robi postępy. Wskazuje konkretne metody radzenia sobie z zachowaniami utrudniającymi naukę i codzienne funkcjonowanie. Podkreśla również wagę odpowiedniej organizacji przestrzeni terapeutycznej i zaangażowania rodziców w proces terapii, tak aby stał się stylem życia rodziny.

Ta niezwykle potrzebna książka to niezbędnik osób zajmujących się dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i prowadzących terapię takich dzieci. Autorka w bardzo jasny i przystępny sposób prezentuje wiele praktycznych wskazówek i metod pracy o naukowo udowodnionej skuteczności. Korzyści z lektury odniosą zarówno terapeuci, jak i rodzice – tworzący swego rodzaju zespół terapeutyczny, pomagający dziecku skuteczniej i szybciej rozwijać pożądane umiejętności. Osoby chcące poszerzyć wiedzę zdobytą dzięki tej książce mogą skorzystać z platformy edukacyjnej „Kwadrans dla terapii”.

Ślepota umysłu : autyzm a teoria umysłu / Simon Baron-Cohen ; przekład: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2025.

Sygn. 175285, 175286

Książka Ślepota umysłu profesora Simona Barona-Cohena (wydanie oryginalne 1995) to publikacja często przywoływana w badaniach naukowych nad autyzmem. Polskie wydanie umożliwia wszystkim zainteresowanym Czytelnikom bezpośredni dostęp do pracy, która wywarła istotny wpływ na współczesną wiedzę o ASD.

Autor opisuje model ewolucji i rozwoju umiejętności czytania umysłu. Według autora większość ludzi wykorzystuje tę zdolność niemal bez przerwy, bez wysiłku, automatycznie i zazwyczaj nieświadomie. Osoby neurotypowe w ten naturalny sposób interpretują zachowania społeczne i komunikację, przewidują je i w nich uczestniczą. Spotykanym ludziom przypisują stany umysłu, takie jak myśli, pragnienia, wiedza czy intencje. Z wieloletnich badań Baron-Cohen wyciąga wniosek, że dzieci z autyzmem przejawiają wybiórcze deficyty w czytaniu umysłu. Wprowadza termin „ślepota umysłu” (ang. mindblindness), gdyż dla osób z ASD fragment rzeczywistości dotyczący stanów i zamiarów innych ludzi jest w dużym stopniu niedostrzegalny. Baron-Cohen prezentuje teorię opartą na danych z psychologii porównawczej, psychologii rozwojowej oraz neuropsychologii. Dowodzi, że specyficzne mechanizmy neuropoznawcze wykształcone w toku ewolucji pozwalają nam czytać umysły innych osób, wyciągać wnioski z ich zachowania, interpretować znaczenie spojrzeń i dekodować informacje zawarte w „języku oczu”.

Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera : program krok po kroku / Kim Kiker Painter ; przekład: Agnieszka Kasprzyk. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2023.

Sygn. 175291, 175292

Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera stanowi gotowy program nauczania, przeznaczony dla psychologów, nauczycieli i pozostałych specjalistów prowadzących tego typu terapię.

Oparty na ustaleniach naukowych materiał stanowi wprowadzenie do zagadnienia zespołu Aspergera i problematyki umiejętności społecznych, w tym kwestii diagnostyki i oceny, znaczenia dobrych umiejętności społecznych oraz podejść terapeutycznych. Główna część publikacji jest przygotowana do powielania i składa się z opisu 10 sesji podstawowych oraz 13 sesji uzupełniających, które obejmują takie tematy, jak powitania, emocje, wyraz twarzy i umiejętności konwersacyjne. W każdej sesji przedstawiono określone cele i rezultaty, wyjaśnienie ich znaczenia, szczegółowe instrukcje krok po kroku przeznaczone dla osób prowadzących grupę oraz ulotki dla rodziców i nauczycieli.

Kompletny i praktyczny program treningu umiejętności społecznych stanowi przydatny materiał dla psychologów, nauczycieli, rodziców oraz pozostałych specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą z zespołem Aspergera.

Wprowadzenie do pedagogicznej teorii wychowania moralnego / Andrzej Michał de Tchorzewski. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, 2023.

Sygn. 175293, 175294

Podjęta w książce problematyka, jakże ważna we współczesnym świecie (a jednocześnie często marginalizowana w dyskursie naukowym), jest analizowana z należytą starannością i głębią. Ma na celu ukazanie złożoności, istoty i sensu wychowania moralnego, które przynależy do dziedzictwa kulturowego ludzkości.

Myślę, że książkę można polecić każdemu, kto zastanawia się nad problemem dobra w życiu człowieka. Szczególnie należałoby polecić ją tym, którzy przygotowują się do pełnienia roli nauczycieli i wychowawców młodych pokoleń. Tym bardziej warto ją przeczytać, że we współczesnym świecie […] człowiek przeżywa głęboki kryzys moralny, który go degraduje, a kwestie natury etyczno-moralnej są marginalizowane lub eliminowane z programów studiów przygotowujących do pracy z ludźmi. Wierzę, że – jak pisze Autor we Wstępie – niniejsza monografia „może służyć pogłębionej refleksji nad tym złożonym zagadnieniem i przyczynić się do pełniejszego zaangażowania się w realizację zadań wychowania moralnego przez nauczycieli i wychowawców oraz kandydatów na pedagogów”.

Dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK

© ImpulsPedagogia bliskości międzyludzkiej / ks. Grzegorz Godawa. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2025.

Sygn. 175295, 175296

Bliskość jest fenomenem, który towarzyszy ludzkości od jej zarania, łącząc ludzi i dając im poczucie przywiązania. Na bliskości buduje się więź małżeńska, rodzicielska i przyjacielska, a człowiek, dotychczas postrzegany jako obcy, przestaje być zagrożeniem. Bliskość z drugim człowiekiem jest także otwarta na otaczający świat, doświadczany w wymiarze empirycznym i duchowym. Bliskość ma wymiar naukowy, kulturowy, społeczny, a także religijny. Istotę bliskości stanowi miłość, która jest siłą organizującą życie społeczne.

W tworzeniu fenomenu bliskości wzniosła natura miłości staje wobec wolności drugiego człowieka, proponując mu wspólne przeżycia w konkretnym czasie i warunkach. Okoliczności towarzyszące powstawaniu bliskości nie zawsze sprzyjają jej rozwojowi. Współczesne zmiany społeczne powodują, że bliskość wydaje się coraz większym wyzwaniem.

Emocje : wszystko, co czujesz / Brad Peresen. – Warszawa : Mamania, 2024.

Sygn. 175297, 175298

Czujesz szczęście, smutek, odwagę czy frustrację? Bez względu na to, co teraz przeżywasz, ta książka jest po to, aby ci pomóc!

Doświadczaj wszystkich swoich uczuć i poznaj je lepiej, korzystając z różnych ćwiczeń i pomysłów, które pomogą ci rozwinąć inteligencję emocjonalną. Im więcej wiesz na temat swoich uczuć, tym bardziej świadomie je przeżywasz – i możesz pomóc sobie i innym w podróży przez życie. Książka ta, podzielona według rodzajów uczuć, zawiera ponad 100 różnorodnych zadań, pomysłów na prowadzenie dziennika i praktycznych porad.

Zrób z uczuć ważny element każdego dnia!

Dobry nauczyciel, dobry uczeń, dobra szkoła / redakcja naukowa Krzysztof Gawroński, Stefan M. Kwiatkowski. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2024.

Sygn. 175319, 175320

W publikacji omówiono zadania nauczyciela we współczesnej szkole, oczekiwania społeczne wobec nauczycieli, doskonalenie i wspomaganie ich pracy oraz zarządzanie potencjałem, odpowiedzialność i uprawnienia. Zaprezentowano kwestie programowania rozwoju zawodowego nauczy

cieli, w tym m.in. rolę i zadania mentora, znaczenie motywacji do podnoszenia poziomu kompetencji zawodowych, przywództwo w edukacji, a także motywacyjną rolę oceny pracy nauczyciela i jej wpływ na zmiany w szkole.

Przedstawiono ponadto wybrane zagadnienia specyfiki pracy nauczyciela, takie jak rzeczywisty czas pracy czy wypalenie zawodowe.

Publikacja jest przeznaczona dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Wnioski i spostrzeżenia sformułowane przez autorów na podstawie ich zawodowego dorobku oraz pracy naukowej powinny być przydatne również dla studentów nauk o zarządzaniu oraz pedagogiki.

Edukacja w zakresie przedsiębiorczości : w kierunku syntezy teorii, praktyki kształcenia i etyki / Agnieszka Kurczewska. – Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2023.

Sygn. 175328, 175329

W monografii, którą oddajemy do rąk Czytelników, autorka proponuje ugruntowane w nauce i etyce ramy kształcenia w zakresie przedsiębiorczości na poziomie uczelni. Monografia służy uporządkowaniu wiedzy na temat edukacji w zakresie przedsiębiorczości, krytycznemu spojrzeniu na dynamikę postępu w badaniach i wyznaczeniu kierunków jej rozwoju pod kątem przyszłych projektów naukowych. Jak sugeruje podtytuł monografii, zadaniem pracy jest synteza teorii, praktyki kształcenia i etyki. Do zilustrowania przedstawionych wątków teoretycznych w monografii omówiono przykład kształcenia w obszarze przedsiębiorczości na poziomie uniwersyteckim. Wykorzystano do tego stworzoną przez autorkę Akademię Przedsiębiorczości, będącą egzemplifikacją omawianych teorii i podejść w nauczaniu. Zadaniem monografii jest wsparcie nauczycieli akademickich, tak by mogli zaoferować solidne, poparte wynikami badań podstawy kształcenia przedsiębiorczości na poziomie uczelni.

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej / Ewa Przebinda, Mirosław Michalik, Ewa Grzelak. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2024.

Sygn. 175341, 175342

Logopedia dla Praktyków, czyli jakość, efektywność i terapia oparta na dowodach

Dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi wymagają konkretnego wsparcia, dzięki któremu będą mogły poznawać świat i przekazywać wiedzę o sobie i o świecie innym uczestnikom życia społecznego. Przedstawiona książka, skierowana do logopedów praktyków, została poświęcona problematyce wykorzystania komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w pracy z osobami z deficytami uniemożliwiającymi lub znacznie utrudniającymi mówienie. Autorzy, dzieląc się ekspercką wiedzą, omawiają podstawy teoretyczne proponowanych oddziaływań logopedycznych oraz prezentują rozwiązania praktyczne – procedury, strategie i techniki, dzięki którym dziecko z problemami komunikacyjnymi może otrzymać niezbędne narzędzia – system znaków i reguł o charakterze gramatycznym – za sprawą których będzie posługiwało się mową.

Przez wiele lat głębokie trudności komunikacyjne były domeną logopedii. Dziś powinny być zadaniem dla nowej przestrzeni wiedzy i umiejętności, której horyzonty są zakreślane i przez logopedię, i przez obszar wiedzy oraz praktyki terapeutycznej określany mianem AAC.

Prawo Marcina : znaj swoje prawa w szkole / Marcin Kruszewski. – Warszawa : Wydawnictwo Agora, 2024.

Sygn. 175347

Dzieci i ryby głosu nie mają? Nie w naszych czasach! Poznaj swoje prawa i nigdy więcej nie daj się zmanipulować w szkole.

Podczas lekcji skonfiskowano Twój telefon? Nauczycielka od fizyki każe Ci wyciągnąć kolczyk z nosa pod groźbą uwagi? A może z powodu gadania na lekcji ukarano Cię jedynką z matmy? Być może nie wiesz, ale nic z tego nie jest legalne! Marcin Kruszewski, prawnik i twórca profilu Prawo Marcina, nie pozwoli, by brak wiedzy wpakował Cię w kłopoty. A wszystko to w przystępnej i zrozumiałej formie, dalekiej od podręcznikowego stylu, który znasz ze szkolnej ławki.

Nieważne, czy jesteś uczniem, nauczycielem czy rodzicem — ta książka na pewno przyda się przy najbliższej klasowej dyskusji!

© PWNRozwój seksualny w okresie dzieciństwa. [T.] 1, Praktyczna analiza teoretyczna / Maria Beisert. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : PWN, 2023.

Sygn. 175353 / T. 1, 175354 / T. 1

Rozumienie seksualności człowieka dorosłego nie jest możliwe bez zagłębienia się w świat seksualności dziecka. Ten fragment powrotu do wspomnień i pierwotnych doświadczeń ułatwia pracę z pacjentem. Natomiast wiedza o tym jak seksualność człowieka dorosłego powstaje, na jakich fundamentach się opiera i z jakich doświadczeń wyrasta, jest obowiązkowym fundamentem diagnozy funkcjonalnej postawionej dorosłemu i obowiązkowym materiałem służącym planowaniu leczenia.

Publikacja Marii Beisert składa się z czterech części:

  • Dzieciństwo – fundament rozwoju seksualnego człowieka – wyjaśniono tu, czym jest rozwój seksualny, jakie są jego czasowe i przestrzenne granice oraz w jaki sposób przejawia się na zewnątrz.
  • Modele seksualności − choć seksualność dotyczy każdego człowieka, to wielość sposobów jej doświadczania wymaga opisu, do którego przydają się różne modele. Praktyczny aspekt tej części przyda się diagnostom, biegłym i klinicystom, którzy dzięki wyborowi właściwego paradygmatu, z którego wyrasta model, będą mogli trafnie i skutecznie działać.
  • Rozwój seksualny dziecka w świetle zróżnicowanych teorii – ta część nasycona jest wskazaniami praktycznymi. Pozornie dotyczy sytuacji dziecka, ale w rzeczywistości służy wyjaśnieniom co i dlaczego działo się w życiu pacjenta na wczesnych etapach jego rozwoju seksualnego, by dziś – bo głównie diagnozy te stawiane są osobom dorosłym – móc wyjaśnić związki teraźniejszości z przeszłością, podjąć decyzje terapeutyczne i przekazać je pacjentowi.
  • Seksualizacja i jej związki z rozwojem seksualnym – ta część ma na celu rozróżnienie zjawiska normatywnego, czyli seksualności dziecka od patologii, czyli od procesu seksualizacji dziecka.

Źródła:

gwp​.pl
harmonia​.edu​.pl
wydawnictwo​.ignatianum​.edu​.pl
impulsoficyna​.com​.pl
mamania​.pl
wolterskluwer​.pl
profinfo​.pl
pwe​.com​.pl
wydawnictwoagora​.pl
ksiegarnia​.pwn​.pl