Poznaję swój kraj i region w bibliotece – rusza <span class="caps">XIV</span> edycja Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Poznaję swój kraj i region w bibliotece – rusza XIV edycja Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy zaprasza grupy przedszkolne i klasy I‑III szkół podstawowych do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych zajęć edukacyjnych. Naszym działaniem chcemy wspierać MEN w zakresie realizacji kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026: Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Nasze działania wpisują się także w realizację priorytetu nr 2 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty na bieżący rok szkolny – Wspomaganie szkół w zakresie przygotowania uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym.

XIV edycja, podobnie jak wcześniejsze edycje, będzie poświęcona promocji książki i biblioteki oraz upowszechnianiu czytelnictwa jako jednego z ważnych elementów i skutecznych narzędzi wspierających wychowawczą rolę rodziny i placówek oświatowych. Główną ideą tej edycji będzie rozwijanie nawyków i kompetencji czytelniczych oraz kształtowanie nowych umiejętności i właściwych postaw patriotycznych i obywatelskich u dzieci. Zależy nam na podkreślaniu istotnej roli wartości, tradycji, kultury, symboli naszego kraju i regionu. Poprzez kontakt z literaturą chcemy wspierać dzieci we wszechstronnym rozwoju, promować postawy prospołeczne, wprowadzać i utrwalać zasady dobrego wychowania oraz pomagać placówkom oświatowym w realizacji ich zadań w sposób atrakcyjny i dostosowany do ich wieku i możliwości rozwojowych.

Celem ogólnym zajęć jest wprowadzenie dzieci przedszkolnych i uczniów młodszych klas szkół podstawowych w tematykę patriotyczną i regionalną za pomocą wybranych tekstów literackich z najnowszej literatury polskiej i światowej. Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Jest to także troska o takie wartości, jak: rodzina, naród, język ojczysty, historia, dziedzictwo, tradycja, obyczaje, kultura, religia oraz terytorium. Głośne czytanie, bezpośredni kontakt z literaturą oraz podkreślanie ważnej roli wartości w życiu człowieka mogą być skutecznym narzędziem w budowaniu wielu umiejętności społecznych najmłodszych. Wychowawcza rola takich działań jest szeroko znana i z pewnością pomoże wzmocnić pracę szkół i placówek edukacyjnych w tym zakresie.

Cele szczegółowe:

  • popularyzacja książki i biblioteki wśród najmłodszych dzieci,
  • rozwijanie w uczestnikach zainteresowania literaturą i przygotowanie ich do roli świadomego czytelnika,
  • wytworzenie pozytywnych motywacji do czytania książek,
  • promowanie najnowszej literatury dziecięcej z księgozbioru biblioteki,
  • przybliżanie tradycji, zwyczajów narodowych, świątecznych, regionalnych oraz dbałość o ich poszanowanie i pielęgnowanie,
  • przybliżanie symboliki narodowej i uwrażliwianie na szacunek wobec tych symboli,
  • kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
  • wprowadzanie dzieci w świat najważniejszych wartości tj. dobro, szacunek,
    przyjaźń, miłość, tolerancja, szacunek dla starszych itp.,
  • dbałość o rozumienie i respektowanie norm społecznych,
  • troska o język ojczysty, dbałość o jego czystość i piękno,
  • podkreślanie ważnej roli edukacji regionalnej i wytwarzanie poczucia wspólnoty z „małą ojczyzną”,
  • promowanie i upowszechnianie regionalnego dziedzictwa kulturowego,
  • integracja najmłodszych i doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych placówek,
  • kształtowanie wrażliwości artystycznej.

Cykl zajęć będzie polegał na czytaniu wybranych tekstów literackich (bajek, baśni, legend, opowiadań) związanych z opracowanymi tematami. Zajęcia będą uatrakcyjniane pogadanką lub prezentacją wprowadzającą, zabawnymi i ciekawymi anegdotami, rozmową kierowaną z dziećmi na temat czytanych utworów oraz dającą możliwość wyrażenia swoich emocji. W ramach każdych zajęć uczestnicy wykonają prace plastyczne lub inne zadania związane z tematem (ilustracje do prezentowanych książek, plakaty, krzyżówki, kartki okolicznościowe, rebusy, zagadki, quizy itp.). Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w siedzibie Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. M. Rejewskiego w Bydgoszczy w roku szkolnym 2025/2026. Nasze działania od 2011 roku wspiera Fundacja „Cała Polska czyta dzieciom”.

Proponowane tematy zajęć: 

  • Wrzesień 2025 – Moja pierwsza wizyta w bibliotece ; Magiczne książki
  • Październik 2025 – Opowieści na jesienne dni ; Barwy i symbole narodowe
  • Listopad 2025 – Misie w literaturze ; Poznajemy świat wartości – tolerancja
  • Grudzień 2025 – Najpiękniejsze świąteczne opowieści ; Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
  • Styczeń 2026 – Poznajemy świat wartości – szacunek dla starszych ; Zima w literaturze
  • Luty 2026 – Uczucia w moim życiu ; Walentynkowe spotkania
  • Marzec 2026 – Literackie powitanie wiosny ; Wielkanocne tradycje i zwyczaje
  • Kwiecień 2026 – Legendy i opowieści o Bydgoszczy ; Kto ty jesteś – zajęcia patriotyczne
  • Maj 2026 – Bajki z różnych stron świata ; Regionalna twórczość dziecięca
  • Czerwiec 2026 – Książka na lato ; Wakacje tuż, tuż

Ze względu na warunki lokalowe PBW grupa dzieci uczestniczących w zajęciach nie może liczyć więcej niż 25 osób. Zajęcia trwają od 60 do 90 minut.

Zgłoszenia przyjmuje Grażyna Ruta-Balińska

tel. 52 340 01 40 lub e‑mail: gromadzenie@​pbw.​bydgoszcz.​pl