Nowości na bibliotecznej półce – listopad

Nowości na bibliotecznej półce – listopad

Dwie kobiety siedzące w fotelach na okładce książki pt. "Słucham cię".Wydaw. UJSłucham Cię : jak rozmawiać na trudne tematy / Kathryn Mannix ; tłumaczenie Dariusz Rossowski. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2025.

Sygn. 175355, 175356

Każdy z nas w ciągu swojego życia staje wobec konieczności odbycia rozmowy, której wolałby uniknąć. Musimy wyjawić bolesną prawdę, przekazać złe wiadomości lub wesprzeć kogoś po stracie. W jaki sposób prowadzić dialog, by powiedzieć wszystko i nie zranić? Jak mądrze towarzyszyć osobie przeżywającej intensywne emocje?

Kathryn Mannix, pracując na oddziale opieki paliatywnej, uczestniczyła w setkach niełatwych rozmów. Bazując na swoim doświadczeniu, podkreśla, że podejmowanie niewygodnych tematów daje więcej wolności niż ich unikanie. Na konkretnych przykładach tłumaczy, jak zapewnić odpowiednie warunki do komfortowej wymiany zdań, uważnie słuchać i tworzyć przestrzeń do swobodnej wypowiedzi. Pokazuje, że da się wykorzystać milczenie, dotyk czy na pozór błahy gest, by okazać zrozumienie i zachęcić do mówienia.

Słucham cię” to poradnik, dzięki któremu nauczysz się prowadzić wrażliwe rozmowy, budować bliskość i oferować wsparcie bez narzucania własnych rozwiązań. Zawarte w książce praktyczne wskazówki pomogą nie tylko pracownikom służby zdrowia, opieki społecznej i pedagogom, lecz także wszystkim osobom pragnącym lepiej komunikować się z innymi.

Dzięki tej książce:

  • wyrobisz nawyki ułatwiające prowadzenie wrażliwej rozmowy;
  • zdobędziesz umiejętność aktywnego słuchania;
  • dowiesz się, jak okazać wsparcie w kryzysowych sytuacjach.

DifinTerapia pedagogiczna : scenariusze zajęć dla uczniów w starszych klasach szkoły podstawowej. Cz. 2 / Anna Radwańska. - Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2024.

Sygn. 175358 / Cz. 2, 175359 / Cz. 2

Książka jest drugą częścią publikacji na temat terapii pedagogicznej. Poradnik napisany jest z myślą o nauczycielach, terapeutach, pracujących z uczniami szkoły podstawowej (klasy 5 – 8) ze specyficznymi trudnościami. Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, spowodowane opóźnieniami i zaburzeniami w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych oraz językowych. Ze względu na wielowymiarowość problemu wymagana jest skuteczna organizacja pracy z uczniami.

Publikacja zawiera pięć rozdziałów. Cztery pierwsze rozdziały zawierają scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy, gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: poznawcze, wzrokowe, słuchowo-językowe oraz motywacja i emocje. W rozdziale piątym znajdują się dodatkowe karty pracy do wykorzystania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych oraz program rewalidacji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Nauczyciele/terapeuci, którzy sięgną po tę publikację zyskają gotowe scenariusze zajęć z opisanymi celami ogólnymi i szczegółowymi opartymi na ćwiczeniach (przy każdym opisie ćwiczeń zostały wymienione procesy, które są usprawniane), z podanym wiekiem uczniów, z którymi można pracować na przedstawionym materiale.

Dziewczynka rysuje kredą na tablicy dom.Wydaw. Czarne.Tu jest teraz twój dom : adopcja w Polsce / Marta Wroniszewska. – Wydanie II. – Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2024.

Sygn. 175361

Ponad siedemdziesiąt tysięcy polskich dzieci objętych jest pieczą zastępczą. Mieszkają w domach dziecka i rodzinach zastępczych. Większość nie ma szans na znalezienie prawdziwego domu – są za duże, mają zbyt wiele problemów zdrowotnych, ich biologiczni rodzice nie zostali pozbawieni praw rodzicielskich. A nawet jeśli dojdzie do adopcji, nie zawsze jest to historia z happy endem.

Rodzina adopcyjna mierzy się z wyzwaniami, które osobom z zewnątrz trudno sobie wyobrazić. Nie wszystkim udaje się ten ciężar udźwignąć.

Marta Wroniszewska słucha historii adoptowanych dzieci – dziś już dorosłych – oraz rodziców adopcyjnych, rodzin zastępczych i dawnych wychowanków domów dziecka, zmagających się z codziennością, do której nikt ich nie przygotował. Rozmawia z osobami poszukującymi swoich biologicznych rodziców, matkami, które utraciły prawa rodzicielskie, wreszcie pracownikami instytucji i działaczami społecznymi. Osobiste dramaty przeplatają się z problemami niewydolnego systemu. I choć w tej historii jest wiele głosów, najdonośniej wybrzmiewa ten, którego zwykle nie słychać – głos dzieci.

Fioletowa okładka z tytułem książki oraz zdjęcie z rodziną na terapii.DifinPedagogiczne aspekty pracy asystenta rodziny : między wsparciem rodziny a ochroną dziecka przed krzywdzeniem / Izabela Krasiejko, Małgorzata Ciczkowska-Giedziun. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2024.

Sygn. 175365, 175366

Książka poświęcona została pedagogicznym aspektom pracy asystenta rodziny. Asystent rodziny znajdzie tu inspiracje dotyczące prowadzenia spotkań z rodzinami, które mają na celu poszerzyć ich wiedzę dotyczącą potrzeb i możliwości dzieci w różnym wieku, jak również wzmocnić więzi rodzic – dziecko. W tych rodzinach, w których z diagnozy przeprowadzonej przez pracownika socjalnego wynika, że rodzina ma potencjał do zmiany, warto bowiem podjąć gruntowne działania w celu poprawy funkcjonowania rodziców.

Książka zawiera również treści dotyczące standardów przeciwdziałania przemocy względem dzieci oraz form terapii dzieci z traumą rozwojową. Książka została oparta na współczesnej wiedzy nie tylko z zakresu pedagogiki rodziny, ale również neuronauki, psychologii rozwojowej i psychotraumatologii.

Elektroniczne urządzenia na okładce książki pt. "Dziecko w świecie technologii".© Copernicus Center PressDziecko w świecie technologii : wychowanie w cyfrowej rzeczywistości / Katie Davis ; tłumaczenie Kasper Kalinowski. – Wydanie I. – Kraków : Copernicus Center Press, 2024.

Sygn. 175375, 175376

Co robi moje dziecko w internecie? Jakiego rodzaju treści ogląda lub z kim rozmawia? Czy przez korzystanie z technologii łatwiej się rozprasza?

Katie Davis zbiera praktyczne wskazówki i porady, jak nauczyć dziecko bezpiecznego i odpowiedzialnego funkcjonowania w cyfrowej rzeczywistości. Jej książka jest przeznaczona dla każdego, kto jest zainteresowany wpływem technologii na rozwój dzieci: od narodzin aż do osiągnięcia przez nie dorosłości. Z pewnością znajdą tam coś dla siebie:

Rodzice, którzy starają się nadążyć za najnowszymi technologiami i zastanawiają się, jak pomóc swoim dzieciom z nich korzystać.

Nauczyciele, którzy szukają pomysłów na wykorzystanie technolo­gii do ważnych i wzbogacających doświadczeń edukacyjnych w klasie.

Projektanci graficzni, którzy opracowują aplikacje i strony dla dzieci w różnym wieku i ich rodzin.

A także wszyscy inni, którzy pragną dowiedzieć się więcej o tym, jak wychować dziecko w cyfrowej rzeczywistości.

Chłopak z laptopem i dziewczyna z lupą przy oku - okładka książki pt. "Na tropie podejrzanych zachowań".GWPNa tropie podejrzanych zachowań : ponad 90 ćwiczeń, które pomogą dziecku rozpoznać trudne zachowania u siebie i u innych oraz sobie z nimi radzić / Artur Gębka ; [ilustracje i opracowanie graficzne Monika Pollak]. – Wydanie pierwsze. – Sopot : GWP, 2024.

Sygn. 175491

Każdy z nas codziennie podejmuje wiele różnych zachowań. Niektóre z nich pomagają nam budować relacje, osiągać ważne dla nas cele oraz chronić się przed niebezpieczeństwem, z kolei inne mogą sprowadzać na nas kłopoty, ranić naszych bliskich, a nawet nas samych. Dotyczy to również dzieci.

Jak rozpoznać, które zachowania nam służą, a które nie? Czy możliwe jest wyeliminowanie ze swojego życia wszystkich podejrzanych zachowań? I czy można oceniać kogoś tylko na podstawie jego zachowania? Na te i inne pytania odpowiada książka Na tropie podejrzanych zachowań.

Została ona napisana z myślą o dzieciach w wieku 9 – 13 lat. W tym wieku coraz częściej pojawiają się zachowania, które mogą niepokoić rodziców i opiekunów. Dzieci w naturalny sposób zaczynają śmielej eksplorować otaczający je świat, podejmując również zachowania bardziej ryzykowne.

Bohaterowie książki mają do rozwiązania sześć zagadek związanych z podejrzanymi zachowaniami. Zachowania te stanęły na drodze dzieci, sprowadzając na nie wiele kłopotów.

Przyłączając się do biura detektywistycznego Maksa i Toli, twoje dziecko:

  • nauczy się rozpoznawać zachowania ryzykowne;
  • ograniczy zachowania agresywne i autoagresywne;
  • zrozumie, jakie postawy mogą prowadzić do problemów związanych z uzależnieniem;
  • przestanie powielać niekonstruktywne wzorce zachowań;
  • zrozumie, które zachowania ułatwiają osiąganie własnych celów bez ranienia innych ludzi;
  • nauczy się konstruktywnie radzić sobie z problemami.

Czarne i czerwone ptaki tworzące koło. Powyżej tytuł książki "Siła komunikacji".GWPSiła komunikacji : odkryj sekret rozmów, które łączą / Charles Duhigg ; przekład Małgorzata Guzowska. – Wydanie I. – Warszawa : PWN, 2024.

Sygn. 175504

Chcemy, żeby nasze rozmowy pogłębiały bliskość i prowadziły do rozwiązywania problemów. Chcemy czuć się naprawdę zrozumiani i rozumieć innych. Chcemy wreszcie, by nasi rozmówcy nie traktowali nas jednowymiarowo i dostrzegali w nas więcej niż tylko adwersarzy.

Wszyscy mamy doświadczenie rozmów, które poszły nie tak, jak powinny. Zamiast zbliżyć – oddaliły. Zamiast doprowadzić do rozwiązania problemu – wygenerowały kolejne. Zamiast pogłębić wzajemne zrozumienie – zostawiły nas z poczuciem osamotnienia.

Dobre rodziny, szczęśliwe pary, zgrane firmy i współpracujące ze sobą społeczności wcale nie są jednomyślne. Co więcej, kłócą się o te same rzeczy, co nieszczęśliwi ludzie! Ich spory wyglądają jednak nieco inaczej.

Drzewo z kolorowymi liśćmi-dłońmi. Powyżej tytuł książki "Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą".DifinSocjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą : programy zajęć. Cz. 5 / pod redakcją naukową Ewy Grudziewskiej. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2024.

Sygn. 159405 / Cz. 5, 159406 / Cz. 5

Część piąta serii „Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć” zawiera propozycje programów socjoterapeutycznych adresowanych dla różnych grup odbiorców, doświadczających zaburzeń zachowania, trudności adaptacyjnych czy zaburzeń w zakresie funkcjonowania emocjonalnego.

Programy socjoterapeutyczne poruszają następujące zagadnienia:

- zaniżone poczucie własnej wartości skutkujące wycofaniem z relacji rówieśniczych u dzieci z klas VII – VIII;

- nieśmiałość oraz trudności we współpracy w grupie u dzieci w młodszym wieku szkolnym;

- profilaktykę zachowań dyskryminacyjnych wśród dzieci w wieku 12 – 14 lat.

Drzewo z kolorowymi liśćmi-dłońmi. Powyżej tytuł książki "Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą".DifinSocjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą : programy zajęć. Cz. 6 / pod redakcją naukową Ewy Grudziewskiej. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2024.

Sygn. 159405 / Cz. 6, 159406 / Cz. 6

Część szósta serii „Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć” zawiera propozycje programów socjoterapeutycznych adresowanych do różnych grup odbiorców, przede wszystkim przejawiających zaburzenia zachowania, a także zaburzenia w zakresie funkcjonowania emocjonalnego.

Programy socjoterapeutyczne poruszają zagadnienia dotyczące trudności m.in. w:

- budowaniu relacji u dzieci w młodszym wieku szkolnym;

- kształtowaniu adekwatnego obrazu samego siebie wynikające z braku zaufania w relacjach z innymi ludźmi (w tym z rówieśnikami) wśród dzieci w wieku 8 – 10 lat;

- funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej wśród dzieci z klas VII szkoły podstawowej, będące wynikiem izolacji z powodu pandemii COVID-19.

Kolorowe litery na białym tle układające się tytuł "Polski system szkolny po roku 1989".Wydaw. UWPolski system szkolny po roku 1989 : w kręgu demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji / Rafał Pląsek. – Wydanie 1. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2024.

Sygn. 175510, 175511

Zagadnienie przemian zachodzących w polskiej szkole od wielu lat nie traci na aktualności, nie zbliżając się do choćby częściowego badawczego nasycenia. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości edukacyjnej „reforma goni reformę”, nowelizacje przyjmowane są w tempie ekspresowym i trudno oczekiwać, by inaczej działo się w najbliższej przyszłości.

Zawarte w niniejszej książce analizy – poświęcone przedstawieniu zmian, jakie zachodziły w polskiej szkole w ciągu ponad trzydziestu minionych lat – podporządkowane zostały ideom, które – zdaniem autora – niejednokrotnie stały u podstaw konstruowania i rekonstruowania systemowych rozwiązań: mowa o demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji.

Wydaw. PWNEdukacja dwujęzyczna przez projektowanie : multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa / Barbara Muszyńska. - Wydanie pierwsze. – Warszawa : PWN, 2024.

Sygn. 175527, 175528

Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe jest podejściem w kształceniu dwujęzycznym, w którym dodatkowy język (najczęściej język obcy) jest używany do nauczania oraz uczenia się przedmiotów innych niż ten język.

Moim celem jest zachęcić nauczycieli, studentów, metodyków i badaczy teorii kształcenia oraz pedagogów do pracy z teoriami naukowymi i wykorzystywania ich w praktyce poprzez tworzenie środowiska wspierającego uczenie się, w którym uczący się mogą czerpać z różnych, celowych sposobów budowania wiedzy i poznania. W tekście wskazuję na możliwość wykorzystywania pojęcia multialfabetyzacji w kształceniu przedmiotowo-językowym, zarówno na zajęciach językowych, jak i przedmiotowych.

Książka ta przyjmuje konwencję knowledge translation, działania mającego na celu przeniesienie wyników badań naukowych wprost w ręce nauczycieli i edukatorów poprzez zilustrowanie tego, jak teorie mogą pracować w praktyce. W związku z tym każdy rozdział zawiera przykład, w którym teoria ulega zmaterializowaniu.

Z tekstu

Fasada kamienicy nocą jako tło. Na tym białą czcionką tytuł książki "Kryminologia. Teoria i praktyka".Wydaw. PWNKryminologia : teoria i praktyka / redakcja naukowa Piotr Chomczyński, Przemysław Frąckowiak, Dagmara Woźniakowska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : PWN, 2024.

Sygn. 175529

Czyny skierowane przeciwko mieniu, zdrowiu i życiu innych, a także przyrodzie, są stare jak cywilizacja i rozpowszechnione jak ona. Stały się przyczyną powstania norm prawnych, których przekraczanie określamy dziś jako przestępczość. Kryminologia jest nauką, w ramach której opisuje się działania o charakterze przestępczym, poszukuje teorii umożliwiających jej wyjaśnianie i przewidywanie, a co za tym idzie – także przeciwdziałanie przestępczości. Kryminologia jest przy tym dziedziną interdyscyplinarną, która korzysta z dorobku takich nauk, jak prawo, socjologia, pedagogika, psychologia, historia, statystyka, ekonomia, psychiatria czy medycyna.

Zespół specjalistów pod kierunkiem Piotra Chomczyńskiego, Przemysława Frąckowiaka i Dagmary Woźniakowskiej opracował kompleksowy podręcznik, przedstawiający rozwój tej dyscypliny, kluczowe teorie wypracowane w jej ramach oraz obecny stan wiedzy na temat przestępczości i przeciwdziałania jej.

Źródła:

wuj​.pl
difin​.pl
czarne​.com​.pl
ccpress​.pl
gwp​.pl
ksiegarnia​.pwn​.pl
wuw​.pl