Spotkania bajkowe z elementami języka angielskiego i niemieckiego

Spotkania bajkowe z elementami języka angielskiego i niemieckiego

Rok szkolny już za nami więc nadszedł czas na podsumowania działań.

Nowym pomysłem w tym roku szkolnym było spotkanie bajkowe z elementami języka niemieckiego w naszej czytelni. Było ono zorganizowane dla dzieci klasy 3 ze Szkoły Podstawowej nr 38 w Bydgoszczy. Opowiedziałyśmy uczniom ciekawostki o braciach Grimm i ich wielkiej pasji – pozbieraniu z całych Niemiec, spisaniu, opracowaniu, a wreszcie wydaniu w formie książki – niemieckich bajek, baśni i podań ludowych. Następnie przedstawiłyśmy dzieciom w formie teatrzyku kamishibai bajkę „O Grajku z Hameln”. Nauczyciel języka niemieckiego przygotował słownictwo w języku niemieckim dotyczące bajki – uczniowie poznali nowe słówka. Aby sprawdzić czy dzieci uważnie słuchały, zadałyśmy kilka pytań w formie quizu o „Grajku z Hameln”, a potem również o inne, znane już wcześniej przez dzieci bajki: „Czerwonego Kapturka”, „Królewnę Śnieżkę”, „Kopciuszka”. Uczniowie zbierali punkty za każdą dobrą odpowiedź. Punktowana również była zabawa z wykorzystaniem gry planszowej dotyczącej bajek. Dzieci z wielkim zaangażowaniem odpowiadały na pytania. Wśród uczniów wyłoniłyśmy trzech, którzy mieli największą ilość punktów – zostali oni nagrodzeni. Spotkanie przebiegło w bardzo miłej atmosferze, na pewno jeszcze zaprosimy kolejne chętne grupy uczniów w przyszłym roku szkolnym.

W drugim semestrze tego roku szkolnego odbyły się również w naszej czytelni „Polsko-angielskie spotkania bajkowe”. Była to kontynuacja współpracy między dwoma szkołami: Międzynarodową Szkołą w Bydgoszczy a Szkołą Podstawową nr 46 z Oddziałami dwujęzycznymi w Bydgoszczy. Przedstawiłyśmy wszystkim uczniom po polsku (tłumaczyła na żywo anglistka) ciekawostki związane z polskimi oraz angielskimi legendami. Następnie uczniowie zaprezentowali sobie wzajemnie – polskie dzieci, w formie samodzielnie przygotowanych ilustracji teatrzyku kamishibai, legendę o „Złotej Kaczce” po polsku i po angielsku, a uczniowie cudzoziemscy przedstawili fragment legendy o „Robin Hoodzie” w języku angielskim. Nauczycielki anglistki poprowadziły emocjonujące aktywności związane z tymi legendami w formie quizów i zadań po polsku i angielsku. Wszystkie dzieci świetnie się bawiły i integrowały ze sobą. Takie spotkania będą również kontynuowane w przyszłym roku szkolnym.

Alina Melnicka-Zygmunt, Katarzyna Krukowska-Cyranowicz