Pole­cane nowości października

Pole­cane nowości października

Uzależ­nienia medialne : uwarun­ko­wania, leczenie, profi­lak­tyka / Agnieszka Ogonowska. – Wydanie 2 posze­rzone. – Kraków : Wydaw­nictwo Eduka­cyjne, 2019.

Sygn. 166087p, 166088

Oto nowe zaktu­ali­zo­wane i rozsze­rzone wydanie książki pier­wotnie zaty­tu­ło­wanej Uzależ­nienia medialne, czyli o pato­lo­gicznym wyko­rzy­staniu mediów. Książka odnosi się do sytu­acji, w których dzieci i młodzież wyko­rzy­stują media w sposób dysfunk­cjo­nalny – tzn. taki, który okazuje się szko­dliwy zarówno dla samego użyt­kow­nika, jak i jego otoczenia społecz­nego. Wyczer­panie pierw­szego nakładu pozycji oraz dyna­miczny rozwój mediów, a tym samym większa liczba badań empi­rycz­nych i studiów teore­tycz­nych doty­czą­cych tej proble­ma­tyki, spra­wiły, że drugie wydanie Uzależ­nień… zostało zaktu­ali­zo­wane o najnowsze usta­lenia, opisy nowo­cze­snych form profi­lak­tyki i terapii oraz wska­zówki biblio­gra­ficzne. Publi­kacja jest przy­datną pomocą dla nauczy­cieli, wycho­wawców, rodziców, peda­gogów i psycho­logów szkolnych.

Wybrane prze­strzenie niepeł­no­spraw­ności : teoria, diagnoza, badania / redakcja naukowa Mateusz Penczek, Anida Szafrańska. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2018.

Sygn. 166090, 166091

Książka Wybrane prze­strzenie niepeł­no­spraw­ności. Teoria, diagnoza, badania jest konty­nu­acją zapo­cząt­ko­wanej w 2017 roku serii wydaw­ni­czej „W Prze­strzeni Niepeł­no­spraw­ności” pod redakcją prof. dr hab. Anny Nowak, kierow­nika Zakładu Peda­go­giki Specjalnej na Wydziale Peda­go­giki i Psycho­logii Uniwer­sy­tetu Śląskiego w Kato­wi­cach. W ramach serii opubli­ko­wano dotych­czas dwie mono­grafie: Eduka­cyjno-tera­peu­tyczną podróż w lepszą stronę pod redakcją Krystyny Moczii oraz Osobę z niepeł­no­spraw­no­ścią na ścież­kach życia, której redak­torem jest Joanna Godawa.

Szeroki z zało­żenia tytuł serii oraz tytuł prezen­to­wanej mono­grafii odnoszą się do złożo­ności peda­go­giki specjalnej, wyni­ka­jącej z różno­rod­ności przed­miotu badań tej dyscy­pliny. Podmiotem zain­te­re­sowań jest czło­wiek z niepeł­no­spraw­no­ścią na różnych etapach życia i rozwoju oraz jego otoczenie, powią­zania i relacje. W mono­grafii wyod­ręb­niono nastę­pu­jące obszary: rozważań teore­tycz­nych, diagnozy oraz badań empi­rycz­nych. Zróż­ni­co­wanie tema­tyczne widoczne w niniej­szej publi­kacji odzwier­ciedla, choć w skromnym zakresie, wielość i różno­rod­ność obszarów zain­te­re­sowań peda­go­giki specjalnej. Autorzy poszcze­gól­nych arty­kułów to pracow­nicy naukowi, w więk­szości posia­da­jący także doświad­czenie praktyczne.

Zabu­rzenia lękowe : podręcznik z ćwicze­niami opar­tymi na terapii poznawczo-beha­wio­ralnej / David A. Clark, Aaron T. Beck ; tłuma­czenie Michał Zagrodzki. – Wydanie I. – Kraków : Wydaw­nictwo Uniwer­sy­tetu Jagiel­loń­skiego, copy­right 2019.

Sygn. 166096, 166097

Zabu­rzenia lękowe należą do najbar­dziej powszech­nych zabu­rzeń psychicz­nych – trwale uczucie niepo­koju, zamar­twianie się czy ataki paniki w istotny sposób ogra­ni­czają komfort życia. Niniejsza książka, napi­sana przez wybit­nych specja­li­stów w dzie­dzinie terapii poznaw­czej, pomaga w zrozu­mieniu własnego lęku i stop­niowej zmianie sposobu myślenia, a w konse­kwencji w odzy­skaniu dobrego samo­po­czucia i równo­wagi psychicznej. Pozycja ta, dzięki przy­stęp­nemu języ­kowi i licznym, prak­tycznym poradom, sprawdzi się dosko­nale jako lektura samo­po­mo­cowa. Będzie też stanowić świetne uzupeł­nienie biblio­teczki psycho­te­ra­peutów i klini­cy­stów ‑szcze­gólnie prowa­dzą­cych terapię zabu­rzeń lęko­wych oraz zain­te­re­so­wa­nych nurtem CBT – dostar­czając mate­riałów przy­dat­nych do pracy z pacjentem.

Ten prak­tyczny podręcznik stwo­rzono, opie­rając się na wielo­letnim doświad­czeniu klinicznym. Zawarte w nim kwestio­na­riusze, ćwiczenia i przy­kłady poma­gają w skutecznym ogra­ni­czeniu lęku – w szcze­gól­ności panicz­nego, społecz­nego i uogól­nio­nego. Uczą, w jaki sposób rozpo­znawać czyn­niki, które go urucha­miają; poka­zują jak pozbyć się natręt­nych myśli i oderwa­nych od rzeczy­wi­stości prze­konań leżą­cych u jego podstawy, pozwa­lają poczuć się bezpiecz­niej w stre­su­ją­cych okolicz­no­ściach i stawić czoła sytu­acjom wywo­łu­jącym panikę.

Zafa­scy­no­wani światem : efek­tywne wspie­ranie rozwoju zdol­ności i zain­te­re­sowań uczniów w codziennej prak­tyce szkolnej / Tomasz Knopik; Ośrodek Rozwoju Edukacji. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2019.

Sygn. 166133, 166134

Publi­kacja prezen­tuje najważ­niejsze ujęcia teore­tyczne odno­szące się do zagad­nienia zdol­ności i zain­te­re­sowań oraz zawiera gotowe ćwiczenia do bezpo­śred­niego wyko­rzy­stania w prak­tyce szkolnej lub nieznacznej ich mody­fi­kacji. Ma na celu zwró­cenie uwagi na kluczową rolę wspo­ma­gania uczniów w rozwi­janiu własnych talentów i zain­te­re­sowań w procesie kształ­cenia i wycho­wania na każdym etapie edukacji.

Dziecko w świecie rucho­mych obrazów / pod redakcją Macieja Wróblew­skiego, Sylwii Kołos. – Toruń : Wydaw­nictwo Naukowe Uniwer­sy­tetu Miko­łaja Koper­nika, 2018.

Sygn. 166155

Czwarta publi­kacja z serii „Biblio­teczka Dzie­cięca” zawiera kilka­na­ście arty­kułów poświę­co­nych rozma­itym zagad­nie­niom zwią­zanym z filmem, tele­wizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą. Fenomen rucho­mych obrazów, wyra­sta­jący na Zacho­dzie z wielo­wie­ko­wych doświad­czeń zwią­za­nych z camera obscura oraz z medium foto­grafii, dziś pełni ważną kultu­ro­twórczą funkcję i w istotny sposób przy­czynia się do wzbo­ga­cenia szeroko pojętej sztuki adre­so­wanej do młodego widza. Ponadto filmy doku­men­talne i fabu­larne w ciągu XX wieku stały się znako­mi­tymi środ­kami, za pomocą których reży­serzy, scena­rzyści i aktorzy opowia­dają o proble­mach dziecka lub budują zmeta­fo­ry­zo­wany obraz dzie­ciń­stwa, wyko­rzy­stu­jący elementy auto­bio­gra­ficzne i wspo­mnie­niowe. Odrębne miejsce w kulturze Zachodu zajmuje tele­wizja, będąca nie tylko – wbrew temu, co powszechnie się sądzi – źródłem rozrywki kiero­wanej do nielet­niego widza, wiele euro­pej­skich stacji, jak choćby z Wiel­kiej Brytanii (BBC), Finlandii (YLE) czy Francji (France 5), oferuje bowiem także warto­ściowe programy edukacyjne.

Książka Dziecko w świecie rucho­mych obrazów ma charakter mono­gra­ficzny w tym sensie, że główny wątek rozważań wszyst­kich autorów dotyczy tego, jak media oparte na języku filmowym kształ­tują narrację o dziecku i dzie­ciń­stwie oraz w jakie wchodzą związki z innymi sztu­kami, przede wszystkim z lite­ra­turą. Z perspek­tywy doko­nu­jącej się w XXI wieku komu­ni­ka­cyjnej rewo­lucji, której efektem jest bogaty obszar digital culture, ponad­stu­letni dorobek filmowy oraz – nieco mniejszy – tele­wi­zyjny o dziecku i dla dziecka wciąż domaga się w polskich bada­niach filmo­znaw­czych, kultu­ro­znaw­czych i lite­ra­tu­ro­znaw­czych analiz o szcze­gó­łowym i synte­tycznym charakterze.

Oddając do rąk Czytel­nika niniejszą publi­kację, redak­torzy mają nadzieję, że podjęte w niej problemy w istotny sposób wzbo­gacą dotych­cza­sową wiedzę na temat dziecka i dzie­ciń­stwa konstru­owa­nego za pomocą języka rucho­mych obrazów.

Nieko­niecznie depresja : zrozum swoje emocje i odzy­skaj wewnętrzną równo­wagę dzięki meto­dzie trój­kąta zmiany / Hilary Jacobs Hendel ; przed­mowa Diana Fosha ; tłuma­czenie Kata­rzyna Okoń. – Wydanie I. – Kraków : Wydaw­nictwo Uniwer­sy­tetu Jagiel­loń­skiego, copy­right 2019.

Sygn. 166168, 166169

Odkryj swoje praw­dziwe emocje i znowu ciesz się życiem!

Często towa­rzyszy Ci obni­żony nastrój i niepokój? Rano nie masz ochoty wstawać z łóżka, perspek­tywa stawienia czoła codziennym zada­niom budzi w Tobie lęk i znie­chę­cenie, a przy tym stop­niowo odsu­wasz się od swoich znajo­mych? Choć te objawy przy­po­mi­nają depresję, ich źródłem wcale nie musi być choroba, ale tłumione emocje!

Autorka książki Nieko­niecznie depresja udowadnia, że prawi­dłowe prze­ży­wanie wszyst­kich emocji, nawet tych bole­snych – jak gniew, smutek czy strach – pełni ważną, biolo­giczną funkcję w naszym organizmie.

Hillary Jacobs Hendel prezen­tuje unika­towe narzę­dzie zwane Trój­kątem Zmiany. Pozwala ono ziden­ty­fi­kować mecha­nizmy obronne i emocje hamu­jące oraz prze­pra­cować je, by móc prawi­dłowo przeżyć emocje podsta­wowe. Prowadzi to do stanu otwarcia emocjo­nal­nego i osią­gnięcia więk­szego spokoju, poczucia szczę­ścia oraz poprawy więzi z bliskimi. Wyko­rzy­stanie tej metody pomaga pora­dzić sobie zarówno z codzien­nymi wyzwa­niami, jak i złago­dzić zabu­rzenia lękowe czy depresję, a dodat­kowo rozwija naszą wraż­li­wość emocjonalną.

Samo­dzielne zasto­so­wanie Metody Trój­kąta Zmiany ułatwiają zawarte w książce ćwiczenia, przy­kłady z prze­pro­wa­dzo­nych przez autorkę terapii oraz jej osobiste doświad­czenia. To idealna lektura zarówno dla psycho­logów i psycho­te­ra­peutów, jak i wszyst­kich tych, którzy chcą dowie­dzieć się więcej o swoich uczu­ciach i poprawić jakość życia.

Nieśmiali, skryci i społecznie niedo­pa­so­wani : prze­wodnik po życiu z zespołem Asper­gera / Cynthia Kim ; tłuma­czenie Joanna Gile­wicz. - Wydanie I. – Kraków : Wydaw­nictwo Uniwer­sy­tetu Jagiel­loń­skiego, 2018.

Sygn. 166170, 166171

W tym przy­stępnym, szczerym i dowcipnym porad­niku autorka omawia wszystkie zawi­łości życia z zespołem Asper­gera. Odwo­łuje się przy tym do własnego doświad­czenia i kłopo­tli­wych sytu­acji, w jakich sama się znalazła. Od dzie­ciń­stwa, które prze­żyła bez posta­wionej diagnozy z etykiet­kami nieśmiałej i dziwacznej, po doro­słość, kiedy po rozpo­znaniu u niej asper­gera mogła zrede­fi­niować swój wize­runek – Cynthia Kim opisuje, jak zmie­niała się jej perspek­tywa, w miarę jak zaczy­nała rozu­mieć niepo­jęty wcze­śniej świat i kieru­jące nim zasady społeczne.

Autorka odnosi się do różno­rod­nych wyzwań zwią­za­nych z ASD: kłopotów z komu­ni­kacją, odczy­ty­wa­niem emocji i rela­cjami towa­rzy­skimi, nadwraż­li­wości senso­rycznej, potrzeby rutyny oraz niezmien­ności czy rodzi­ciel­stwa i małżeń­stwa z neuro­ty­powym part­nerem. Wszystkie poru­szane wątki uzupeł­niają prak­tyczne wska­zówki i porady, które można wcielić w życie. Nieśmiali, skryci i społecznie niedo­pa­so­wani to dosko­nała pozycja dla osób z zabu­rze­niami ze spek­trum autyzmu – zwłaszcza z zespołem Asper­gera – i ich bliskich.

Psycho­drama w teorii i prak­tyce / Chri­stian Stadler ; tłuma­czenie z języka niemiec­kiego Iwona Kowal. – Warszawa : Eneteia Wydaw­nictwo Szko­lenia, 2019.

Sygn. 166177, 166178

Psycho­drama stanowi komplek­sowe podej­ście do psycho­te­rapii, ukie­run­ko­wane na prze­życie katharsis, doświad­czenie wewnętrz­nych kompleksów oraz ról w grupie. Jej metody mają na celu uwol­nienie kreatyw­nego poten­cjału, łącząc elementy auto­te­rapii, auto­re­fleksji i auto­edu­kacji z indy­wi­du­alną i grupową pracą tera­peu­tyczną oraz wzajemnym dzie­le­niem się infor­ma­cjami zwrot­nymi. Jest ona swego rodzaju trenin­giem posze­rzania spek­trum doświad­czeń, samo­świa­do­mości i umie­jęt­ności społecz­nych w oparciu o zało­żenia psycho­logii huma­ni­stycznej i głębinowej.

Podręcznik Chri­stiana Stadlera zawiera bogatą wiedzę oraz prak­tyczne wska­zówki przy­datne w ramach szko­lenia się w psycho­dramie. Stanowi cenne źródło wiedzy prak­tycznej dla szer­szego kręgu odbiorców zain­te­re­so­wa­nych psycho­te­rapią, kreatywnym rozwią­zy­wa­niem problemów, proce­sami grupo­wymi, edukacją doro­słych, twór­czym korzy­sta­niem z zasobów wyobraźni.

Psycho­spo­łeczne konteksty relacji rodzin­nych / redakcja Teresa Rostowska, Alek­sandra Lewan­dowska-Walter. – Warszawa : Difin, 2019.

Sygn. 166192, 166193

Rodzina jest podsta­wową komórką społeczną, wspól­notą osób, która cechuje się niepo­wta­rzalnym i jedynym w swoim rodzaju układem relacji między­ludz­kich, stano­wią­cych nieodzowną potrzebę każdego czło­wieka i część jego życia. Specy­fika relacji rodzin­nych, warun­ko­wana jest przez wiele czyn­ników, między innymi takich jak: rodzaj grupy i jej struk­tura, siła więzi między­oso­bowej, prefe­ro­wany system wartości, społecznie okre­ślone role i zadania rozwo­jowe, które człon­kowie danej grupy zobo­wią­zani są pełnić.

Mono­grafia składa się z opra­cowań wielu polskich psycho­logów, mają­cych duże doświad­czenie w bada­niach nad różnymi proble­mami życia małżeń­skiego i rodzin­nego. Teksty poszcze­gól­nych autorów zamiesz­czone w tej książce, z uwagi na specy­fikę poru­sza­nych w nich problemów, ujęte zostały w trzech nastę­pu­ją­cych obsza­rach tema­tycz­nych: Relacje rodzinne w kontek­ście współ­cze­snych prze­mian społecz­nych; Relacje rodzinne w kontek­ście rozwoju indy­wi­du­al­nego; Relacje rodzinne w kontek­ście zdrowia. Takie usys­te­ma­ty­zo­wanie opra­co­wania pozwala spoj­rzeć na problem relacji rodzin­nych z różnej perspek­tywy psycho­lo­gicznej oraz w sposób bardziej wyra­zisty dostrzec ich specy­fikę, złożo­ność i wielo­ra­kość uwarunkowań.

Samo­re­gu­lacja w szkole / Stuart Shanker. – Warszawa : Wydaw­nictwo Mamania, 2019.

Sygn. 166195

Metoda samo­re­gu­lacji (Self-Reg) została opra­co­wana przez kana­dyj­skiego psycho­loga Stuarta Shan­kera na podstawie naukowej wiedzy i wielo­let­nich doświad­czeń, aby pomagać wyrwać się z zaklę­tego koła stresu, budować dobre relacje i umoż­liwić dzie­ciom reali­zację ich poten­cjału rozwojowego.

Czy możemy pomóc dzie­ciom wzmocnić zdol­ności do samo­re­gu­lacji, aby czas spędzany w szkole był opty­malny dla ich rozwoju?

Stuart Shanker, ekspert od samo­re­gu­lacji, prze­ko­nuje, że nauczy­ciele mają niezwykłą moc poma­gania uczniom w nauce tej umie­jęt­ności. W książce obja­śnia pięć obszarów samo­re­gu­lacji – czym są, jak dzia­łają, jak prze­ja­wiają się w szkole oraz co możemy zrobić, żeby wzmocnić uczniów w każdym z nich.

100 pomy­słów, jak dobrze zarzą­dzać klasą / Alain Corne­loup ; prze­kład Kata­rzyna Panfil. – Gdańsk : Harmonia Univer­salis – Grupa Wydaw­nicza Harmonia, 2018.

Sygn. 166216, 166217

Poradnik jest skie­ro­wany do nauczy­cieli przed­szkoli i szkół podsta­wo­wych, którzy napo­ty­kają problemy w zarzą­dzaniu klasą – zarówno do dydak­tyków począt­ku­ją­cych, reali­zu­ją­cych swoje pierwsze lekcje, jak i bardziej doświad­czo­nych, zmaga­ją­cych się z okre­ślo­nymi trud­no­ściami w pracy. Publi­kacja ta zain­te­re­suje również rodziców i wszyst­kich tych, którzy chcą lepiej zrozu­mieć, czego szkoła od nich ocze­kuje i co może im dać. Każdy z przed­sta­wio­nych tu pomy­słów stanowi rezultat wielu lat pracy w nauczaniu, każdy z nich został poddany obser­wacji i wery­fi­kacji przez autora bądź też przez nauczy­cieli kształ­co­nych pod jego kierun­kiem. Jak zarzą­dzać klasą? Jak dosto­sować się do szkol­nego środo­wiska? Czy wszystkie czyn­niki mające wpływ na funk­cjo­no­wanie klasy są równie ważne? Na te pytania i wiele innych niniejsza książka wska­zuje odpo­wiedzi w formie rzeczo­wych, funk­cjo­nal­nych pomy­słów, które skła­niają czytel­nika do refleksji nad jego własną praktyką.

Mobil­ność eduka­cyjno-zawo­dowa uczniów szkół zawo­do­wych / Wioleta Duda; Ośrodek Rozwoju Edukacji. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018.

Sygn. 166135, 166136

Publi­kacja prze­zna­czona jest dla uczniów i nauczy­cieli, peda­gogów, doradców zawo­do­wych, dla których zagad­nienie mobil­ności eduka­cyjno-zawo­dowej jest ważne i znaczące w kontek­ście później­szego funk­cjo­no­wania jednostki na rynku pracy.

Źródło opisów i okładek:

www​.harmonia​.edu​.pl
www​.we​.pl
www​.impul​so​fi​cyna​.com​.pl
www​.ore​.edu​.pl
www​.euro​do​radztwo​.praca​.gov​.pl
www​.wydaw​nictwo​.umk​.pl
www​.wuj​.pl
www​.eneteia​.pl
www​.difin​.pl
www​.mamania​.pl