Wybrane nowości w zbiorach

Wybrane nowości w zbiorach

Dodaj mi skrzydeł! : jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? / Joanna Steinke-Kalembka. – Warszawa : Samo Sedno Edgard, 2017.
Sygn. 162327

Joanna Steinke-Kalembka proponuje podejście do wychowania polegające na budowaniu wspierającej relacji z dzieckiem i współdziałaniu. Motywowanie nie musi być przeciąganiem liny między dorosłym a dzieckiem. Zamiast metod opartych na nagrodach i karach, groźbach czy przekupstwach autorka prezentuje sprawdzone sposoby, które powstrzymują potrzebę „naprawiania“ dziecka oraz pomagają skutecznie komunikować swoje oczekiwania oraz wprowadzać zasady, które będą wspólnie przestrzegane. Poradnik podpowiada:
– w jaki sposób rozwijać potencjał dziecka od najmłodszych lat;
– jak prowadzić rozmowy nastawione na zmianę zachowania dziecka, tak aby nie kończyły się kolejną awanturą;
– jak pomóc dziecku radzić sobie z porażką;
– jak wzmocnić jego wiarę we własne umiejętności;
– w jaki sposób mądrze chwalić i krytykować;
– jak pomóc dziecku realizować jego pasje i cele;
– jak budować emocjonalne zasoby małego człowieka.

Dotacje oświatowe / P. Ciszewski, W. Lachiewicz, B. Jakacka-Sitek, A. Pawlikowska. – 3. wydanie, stan prawny styczeń 2017. – Warszawa : Wydawnictwo C. H. Beck, 2017.
Sygn. 162332

Od 1.1.2017 r. wejdą w życie zmiany w zakresie dotowania oświaty niepublicznej, które wprowadziła ustawa z 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty. Zmiany dotyczą zasad ustalania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych i publicznych i polegają m.in. na:
zdefiniowaniu pojęć, które mają służyć w procesie udzielania dotacji, tj: gmina miejska, gmina wiejska, gmina miejsko-wiejska, rok budżetowy, liczba mieszkańców, środki pochodzące z Unii Europejskiej, wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie, wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie; zdefiniowaniu pojęcia wydatków bieżących będących podstawą do obliczania wysokości dotacji, a także enumeratywne wyliczenie jakie wydatki podlegają wyłączeniu z podstawy (opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za wyżywienie, kwoty dotacji na podręczniki i materiały ćwiczeniowe, wydatki bieżące finansowane z funduszy unijnych, kwoty części oświatowej subwencji ogólnej przekazane dla gminy lub powiatu na uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych), zdefiniowaniu pojęć przewidywanej liczbie dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a także wskazaniu sytuacji, w których następuje aktualizacja tej liczby; określeniu zasad dotowania oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;
doprecyzowaniu zasad rozliczania się między gminami w zakresie pokrycia kosztów dotacji lub kosztów edukacji przedszkolnej w przypadku gdy dziecko korzysta z wychowania przedszkolnego w gminie, której nie jest mieszkańcem, wprowadzeniu obowiązku publikacji podstawowych kwot dotacji oraz przewidywanej liczby uczniów przyjętej do ich wyliczenia, możliwości przystąpienia do otwartego konkursu ofert osoby prowadzącej szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny.

Dziecko z autyzmem : terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu / Barbara Winczura. – Wyd. 3. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2016.
Sygn. 162395, 162396

Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale również osób związanych z kulturą i sztuką. Jest bowiem znakiem, czy wręcz piętnem drugiej połowy XX wieku, tym bardziej bolesnym, iż dotyka dziecko we wczesnej fazie jego życia i rozwoju.
Praca jest oryginalna i nowatorska, ma duże znaczenie dla teorii i praktyki autyzmu wczesnodziecięcego. Autorka zadała sobie trud nawiązania kontaktów z innymi ośrodkami naukowymi, które koncentrują swoje zainteresowania badawcze wokół psychospołecznego rozwoju dzieci autystycznych i postanowiła zrealizować bardzo poważne zadanie ? dokonać tłumaczenia techniki, służącej diagnozie rozwoju teorii umysłu oraz programu terapii tej teorii, a następnie sprawdzić drogą eksperymentu pedagogicznego ich przydatność w działaniach interwencyjnych.
Książka z pewnością będzie przydatna w kształceniu studentów pedagogiki i psychologii. Zainteresuje praktyków związanych z procesem wychowania i edukacji dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym, a także rodziców tych dzieci.

Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i klinicznej / Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016.
Sygn. 162397, 162398
Monografia poświęcona wybranym współczesnym koncepcjom rozwoju psychospołecznego oraz analizie najważniejszych wyników badań nad rozwojem w cyklu życia (od poczęcia do dorosłości) osób z rodzin, w których jedno lub oboje rodzice pili szkodliwie lub byli uzależnieni od alkoholu. Najbardziej ostrożne szacunki pozwalają przyjąć, że w Polsce jest to około 4 mln osób, z czego połowa to dzieci niepełnoletnie, druga to jednostki wchodzące w dorosłość. Przebieg rozwoju i funkcjonowanie psychospołeczne tych osób jest ogromnie zróżnicowane na różnych etapach życia – cześć z nich doświadcza poważne trudności i problemy, część odnosi sukcesy i ma poczucie powodzenia. Psychopatologia rozwojowa jest tą perspektywą teoretyczną i badawczą, która posłużyła do przedstawienia wielu szczegółowych zagadnień, ponieważ pozwala opisać i wyjaśnić uwarunkowania różnych ścieżek rozwoju psychospołecznego jednostki.

Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności / redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Białystok : Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych przy Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Sygn. 162399

Książka stanowi jedną z trzech monografii wieloautorskich – obok Edukacji wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji oraz W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta – składających się na serię wydawniczą Edukacja w Dialogu i Perspektywie, która ukazuje się od 2002 roku i liczy już 21 tomów. Prezentowana edycja dedykowana jest pamięci Profesora Kazimierza Denka, honorowego gościa i stałego uczestnika Augustowskich Spotkań Naukowych, z których wyrosła idea owych publikacji. Przedstawione w monografiach teksty są rezultatem pogłębionej refleksji, analiz i eksploracji wielu wybitnych badaczy, uczestników i obserwatorów rzeczywistości edukacyjnej. Wpisują się w nurt wieloaspektowych debat, projekcji i propozycji zmian oraz zachęcają do kontynuowania dialogu o edukacji.

Jaki patriotyzm? / Anna Wiłkomirska, Adam Fijałkowski. – Warszawa : Difin, 2016.
Sygn. 162400, 162401

W ostatnich kilku dekadach patriotyzm nie był popularnym przedmiotem refleksji i badań w Polsce. Rzadko podejmują go współcześni filozofowie, socjologowie, psycholodzy i pedagodzy. Ta książka jest głosem w dyskusji nad szczególną postawą społeczną, jaką jest patriotyzm. Poszukując tropów współczesnego patriotyzmu, cofamy się do czasów Homera, Herodota, Plutarcha i Cycerona. Badamy również źródła polskie, od kronik średniowiecznych po XX wiek.
Myśli polskich klasyków, takich jak Józef Maria Bocheński czy Wacław Stróżewski, zostały zderzone z krytyką romantyczno-sentymentalnego ujęcia patriotyzmu. Dyskusja licznych klasyfikacji patriotyzmu skonstruowanych w Polsce i na świecie pokazuje wieloaspektowość i wielokryterialność omawianego zjawiska. Koncepcjom patriotyzmu zamkniętego, zbliżającego się bardzo blisko do nacjonalizmu, przeciwstawiony został patriotyzm otwarty, konstruktywny i obywatelski, gdzie szacunek do ojczyzny współwystępuje z respektowaniem innych kultur i zbiorowości.
Refleksja teoretyczna stanowi kontekst dla analiz wybranych polskich i międzynarodowych badań empirycznych z ostatnich 25 lat. Dyskutowane są wyniki badań CBOS, National Identity Study, World Values Survey, Civic Education Study i International Civic and Citizenship Study. Analizy te pozwoliły na charakterystykę fenomenu polskiego patriotyzmu. Za kluczową dla postawy patriotyzmu uznaliśmy kategorię tożsamości narodowej. Spojrzeliśmy na nią przez pryzmat pięciu istotnych poznawczo i behawioralnie elementów: rozumienia patriotyzmu, kryteriów polskości, dumy narodowej, samoidentyfikacji społecznej oraz stosunku do innych.
Tożsamość narodowa, patriotyzm w rękach polityków są zwykle instrumentalnymi hasłami, a dla edukacji, której zadaniem jest tworzenie świadomości i kształtowanie postaw to istotne cele wychowawcze, budowanie kapitału dla pokojowego, mądrego i satysfakcjonującego życia przyszłych pokoleń.

Wypalenie zawodowe : źródła, mechanizmy, zapobieganie / Beata Mańkowska. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia. Harmonia Universalis, 2017.
Sygn. 162406, 162407

Trafna diagnoza wypalenia zawodowego, oparta na rzetelnym zrozumieniu jego istoty oraz determinant, zwiększa szansę skutecznej profilaktyki na wszystkich jej poziomach. Póki jednak sama istota wypalenia i mechanizmy jego rozwoju nie zostaną w pełni poznane, a spór wokół rozumienia pojęcia i postępujących objawów tego procesu nie zostanie rozstrzygnięty, trudno będzie wspierać osoby doświadczające wypalenia, a jeszcze trudniej – zapobiegać mu. Niniejsze opracowanie stanowi próbę ukazania z jednej strony aktualnego stanu wiedzy o wypaleniu zawodowym, szczególnie zaś podkreślenia obszarów zgodnych oraz różniących badaczy, z drugiej strony zmierza do pełniejszego wyjaśnienia zjawiska, przedstawiając istotne mechanizmy, na mocy których dochodzi do jego rozwoju.

Epidemia egoizmu / Amy McCready ; przełożyła Jolanta Lenkiewicz. – Warszawa : Edgard, 2017.
Sygn. 162803

Jak wygląda epidemia EGOizmu? Bierzesz odpowiedzialność za to, co dzieci mogłyby zrobić same. Nagradzasz dzieci, aby zachęcić je do współpracy. Nieustannie ratujesz je z opresji, dowożąc do szkoły zapomniane przedmioty i przypominając o ważnych terminach. Nie możesz zrobić zakupów w sklepie bez konieczności kupienia dzieciom łakoci. Dzieci zazwyczaj się dąsają lub awanturują, jeśli nie mogą dostać tego, czego chcą. Dzieci nie wykazują cierpliwości, aby czekać na coś, czego bardzo pragną. Brzmi znajomo? Pomóż dziecku stać się samodzielnym i odpowiedzialnym dorosłym!

Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu / redakcja naukowa Barbara Winczura. – Wydanie 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2017.

Wywołując w świadomości hasło „dzieciństwo”, budzimy z reguły obrazy pogodne, nawet szczęśliwe. Dzieci nie powinny mieć zmartwień – kłopoty przejmują dorośli. Okres dzieciństwa, w którym w naturalnym procesie uspołeczniania poznaje się wymagania otoczenia, w silnym stopniu kształtuje zręby osobowości podstawowej. Wtedy następuje pierwsze tworzenie się obrazów świata społecznego z jego radościami i smutkami. Powstają wyobrażenia o sobie i swoich możliwościach, a nawet marzenia. Wyobrażenia te są odbiciem doświadczeń dziecięcych, ich intelektualno-emocjonalnych interpretacji zdarzeń, obrazów kulturowych oraz ocen wartościujących, które słyszą i poznają.
W romantycznym spojrzeniu na dzieciństwo, jakie ukazują antropolodzy kultury odnoszący je do zakładanych celów i form wychowania, jest ono dojrzewaniem do następnych okresów w życiu. To, co się w tych latach dzieje, ma budować człowieka szczęśliwego, otwartego na ludzi, chętnego zmianom świata na lepsze, twórczego.
Dzieciństwo jest wprawdzie okresem uczenia się potrzebnych umiejętności w życiu dorosłym, ale zakres i formy wybierają z troską dorośli. W dużej części przypadków tak jest, ale zarazem część dzieci z bardzo wielu powodów takiego radosnego dzieciństwa nie doświadcza. Przyczyny są różne: choroby przewlekle, deficyty rozwojowe czy niepełnosprawności, ale i takie, które z tym związane są bezpośrednio i pośrednio, a nawet wynikają całkowicie z innych przyczyn.

Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem / Ellen Notbohm ; przekład Marzena Szymańska-Błotnicka. – Wyd. 1 w nowej ed. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Sygn. 162821

Pełna przenikliwych spostrzeżeń, współczucia i humoru, ponadczasowa książka opisująca „dziesięć rzeczy”, które pomagają zrozumieć – nie zdefiniować – dzieci z autyzmem. W odróżnieniu od innych publikacji na temat autyzmu pozwala spojrzeć na świat oczami dziecka, usłyszeć jego głos, który w narastającej wokół autyzmu wrzawie często bywa niesłyszany. Publikacja Ellen Notbohm powinna się stać obowiązkową lekturą wszystkich rodziców, krewnych, pracowników społecznych, nauczycieli oraz terapeutów dzieci z autyzmem.

Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Anna Radwańska. – Warszawa : Difin, 2017.
Sygn. 162814, 162815

Poradnik napisany został z myślą o rodzicach, którzy chcą zdobyć potrzebną i praktyczną wiedzę na temat dysleksji. Autorka omawia zjawisko dysleksji rozwojowej, typy dysleksji, objawy i symptomy wczesnego występowania ryzyka dysleksji. Podkreśla rolę rodziców, nauczycieli, rówieśników w edukacji dziecka z dysleksją.
Uzupełnieniem poradnika są szeroko omówione przykłady ćwiczeń usprawniających technikę czytania i pisania (z podziałem na wiek) oraz konspekty zajęć.

Źródła :
www​.impulsoficyna​.com​.pl
www​.harmonia​.edu​.pl
www​.jezykiobce​.pl
www​.beck​.pl
www​.press​.amu​.edu​.pl
www​.marszalek​.com​.pl
www​.difin​.pl
www​.wuj​.pl