Pokaż mi swoją bibliotekę / Aleksandra Rybka. - Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Znak, 2020.
Sygn. 168828, 168829
Aleksandra Rybka rozmawia z pisarzami, dziennikarzami, felietonistami, znawcami literatury i języka o najintymniejszej sferze ich życia – o domowych bibliotekach.
Pokaż mi swoją bibliotekę to szczera, wielogłosowa opowieść o wyborach, wspólnych rodzinnych przyjemnościach i wspomnieniach związanych z książką.
Jerzy Bralczyk, Justyna Sobolewska, Sylwia Chutnik, Michał Rusinek i inni zdradzają swoje guilty pleasures, wspominają o powinnościach literackich i największych czytelniczych grzechach.
Zabawy z książką w przedszkolu, w domu i w szkole / Katarzyna Klimek-Michno. - Kraków : Copyright ©CEBP, 2018.
Sygn. 168800
Skierowana jest do nauczycieli i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przydatna będzie również osobom prowadzącym warsztaty czytelnicze dla dzieci w bibliotekach czy domach kultury.
Czytelnik znajdzie tu wiele przykładów zabaw inspirowanych książkami dla dzieci tematycznych, językowych, muzyczno-ruchowych, tropiących itp., jak i wykorzystujących różnorodne techniki plastyczne (m.in. kreatywne opowieści, tworzenie albumu przyrodniczego, księgi emocji, komiksu, kalendarza, książki kucharskiej, książki skojarzeń, recyklingowej).
Jak czytać i po co / Harold Bloom ; przełożyła Anna Kunicka. – Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2019.
W zamierzeniu książka ma pomagać w „udanej”, „dobrej” lekturze przywołaniem sporej grupy klasycznych dzieł, głównie z XIX i XX wieku: opowiadań, poezji, powieści i sztuk różnych autorów europejskich i amerykańskich od Szekspira po Toni Morrison.
Bloom pokazuje, czego poszukiwać w poszczególnych utworach, „po co” je czytać. Nie jest to systematyczny wykład teorii ani historii literatury, lecz raczej relacja z osobistego odbioru tych dzieł, pewnego „kanonu”, do którego autor niniejszej książki ciągle powraca od dziesiątek lat. Jego idea czytania preferuje bowiem wymiar na wskroś estetyczny.
Biblioteki i archiwa na jednolitym rynku cyfrowym / redakcja Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz, Ksenia Kakareko, Jacek Sobczak. – Wydanie I. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, 2018.
Sygn. 168159 pb, 168160
Spis treści:
Rafał T. Prinke, Krzysztof Wisłocki, Cyfryzacja bibliotek: początki i teraźniejszość
Grzegorz Gmiterek, Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu i interaktywnych technologii (w 2017 r.)
Marek Konstankiewicz, Status prawny narodowego zasobu archiwalnego
Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz, Depozyt filmowy jako realizacja interesu publicznego w kinematografii
Aneta Januszko-Szakiel, Długoterminowa archiwizacja polskich zasobów cyfrowych w teorii i praktyce
Jacek Sobczak, Otwarte zasoby. Miraże wolności wobec gorsetu prawa
Ksenia Kakareko, Biblioteki wobec restytucji dóbr kultury. Wyzwania i dylematy
Katarzyna Błeszyńska, Wynagrodzenie z tytułu użyczania utworów przez biblioteki publiczne
Michał Urbańczyk, Tomasz Jefferson jako duchowy ojciec Biblioteki Kongresu USA
Paweł Trojanek, Problemy podatkowe w funkcjonowaniu bibliotek i archiwów
Robert Kaczmarczyk, Czy działalność bibliotek i archiwów podlega kontroli?
Paweł Janicki, Biblioteki w Szwecji
Czytanie globalne po polsku : poradnik dla nauczycieli, rodziców i terapeutów / Maria Trojanowicz-Kasprzak. – Wydanie 2., poprawione. – Kraków : CEBP 24.12, 2019.
Sygn. 168730
Czytanie globalne po polsku to swoisty podręcznik objaśniający metodę nauki czytania zwaną czytaniem globalnym. Zmienione i uzupełnione wydanie. Autorka opisała w nim krok po kroku na czym czytanie globalne powinno polegać i jak w warunkach polskich realizować założenia tej metody, która przywędrowała do nas zza oceanu i wymagała dostosowania do specyfiki języka polskiego. Nie ograniczyła się jednak do teorii, lecz przedstawiła wiele pomysłów na zabawy do zrealizowania z dziećmi zarówno w domu, jak i w placówkach edukacyjnych.
Przykłady dobrych praktyk z przedszkoli w kraju i za granicą pozwalają poznać rzeczywiste efekty zabawy w czytanie i inspirują do wdrażania przedstawionych pomysłów oraz tworzenia nowych własnych rozwiązań.
Opisy doświadczeń rodziców bawiących się w domu w czytanie ze swoimi dziećmi pokazują, że czytanie globalne to świetna zabawa, której efekty mogą przerosnąć najśmielsze oczekiwania. Zapoznając się z treścią książki, czytelnik dojdzie do jednego zasadniczego wniosku: to działa!
Wieloletnie zgłębianie tematu pozwoliło autorce osiągnąć pewność, że czytanie globalne to wspaniała zabawa, która ma same zalety. Prowadzona w atmosferze luzu i radości (a jest to warunek podstawowy) daje dzieciom i opiekunom mnóstwo satysfakcji.
Źródła: