Mutyzm wybiórczy : skuteczne metody terapii / redakcja naukowa Maria Bystrzanowska, Ewelina Bystrzanowska. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“ , 2020.
Sygn. 166924
Po niespełna dwóch latach od wydania książki pt. Mutyzm wybiórczy – poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, która spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem, zarówno wśród rodziców, jak również wśród nauczycieli i specjalistów, Maria Bystrzanowska, tym razem wspólnie z córką Eweliną Bystrzanowską – psychologiem o specjalności klinicznej, przystąpiły do opracowania nowej książki z zakresu mutyzmu wybiórczego (MW). Książkę tę można z jednej strony potraktować jako kontynuację ww. poradnika, z drugiej zaś może ona stanowić całkiem odrębną całość.
Do jej napisania zaproszone zostało szersze grono osób: praktyków pracujących na co dzień z dziećmi z mutyzmem wybiórczym (psychologów, logopedów, pedagogów i nauczycieli), a także rodziców dzieci z MW oraz osoby dorosłe, które już w dzieciństwie miały objawy tego zaburzenia i nie otrzymały właściwej pomocy. Zamiarem autorek było, aby powstała publikacja wszechstronnie opisująca to coraz powszechniej diagnozowane zaburzenie lękowe, w szczególności skuteczne sposoby jego terapii, co ważne, z uwzględnieniem realiów i specyfiki polskiego systemu oświaty.
Ogrodoterapia : scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem / Maria Kuleczka-Raszewska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2019.
Sygn. 166928, 166929
Poradnik dla osób pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi i autystycznymi. Inspiracją do jej napisania była osobista fascynacja autorki przyrodą, możliwościami wykorzystania jej walorów oraz pasja pracy z dziećmi. Powstała w wyniku wieloletniej praktyki zawodowej, w której autorka łączy różne metody i formy terapii, by w optymalnym stopniu wspomagać rozwój psychofizyczny dzieci z różnymi niepełnosprawnościami.
Książka zawiera:
- program ogrodoterapii dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem,
- przykłady scenariuszy zajęć w ogrodzie z uwzględnieniem pór roku,
- narzędzie diagnostyczne umożliwiające ewaluację,
- teksty piosenek wykorzystanych w programie.
Do książki dołączona jest płyta CD z autorskimi piosenkami w wersjach wokalnej i instrumentalnej.
Portfolio w kształceniu nauczycieli / Maria Szymańska. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019.
Sygn. 166930, 166931
Koncepcję autorską portfolio w kształceniu nauczycieli, wypracowaną przez Autorkę w ciągu kilkuletnich badań w praktyce edukacyjnej, należy ocenić bardzo wysoko. Choć rezultaty badań zostały odniesione do potwierdzenia znaczenia portfolio w kształceniu refleksyjno-transformacyjnym nauczycieli, to jednak trzeba je uznać za znaczący wkład do praktyki edukacyjnej na poziomie wyższym i do pedeutologii. […]
Publikacja ma walor syntezujący znaczący dorobek Marii Szymańskiej w dziedzinie pedeutologii i dydaktyki szkoły wyższej. Ponadto przedstawia unikatowy proces intercepcji wartości w kształtowaniu tożsamości zawodowej nauczyciela i pedagoga.
Dr hab. Mirosława Zalewska-Pawlak, prof. UŁ
„Nauczyciel, jak artysta, filozof czy pisarz, może dobrze wykonywać swoją pracę tylko wówczas, gdy czuje się niezależną jednostką kierowaną płynącym z wewnątrz impulsem twórczym, niezdominowaną przez zewnętrzną władzę“ – tak w połowie XX wieku o prawo nauczyciela do samostanowienia i sprawczości upominał się Bertrand Russell (1872 – 1970), wykazując jak coraz bardziej potężne są wrogie siły, które nie godzą się na autonomię nauczyciela – siły dążące do tego, aby urobić go na wyłącznie posłuszny im instrument.
Jeśli nauczyciel ma faktycznie pełnić podstawową swą powinność, jaką jest kształtowanie różnych aspektów ludzkiej samodzielności, sprawczości i podmiotowości, to wpierw on sam musi systematycznie kształtować w sobie te właściwości i walory (cnoty). Ta wymagająca ustawicznej refleksji – a rzec też można: czujności teoretycznej i troski koncepcyjnej – problematyka pedeutologiczna jest przedmiotem rzetelnych i pogłębionych studiów w monografii Portfolio w kształceniu nauczycieli. Istotne walory poznawcze tej monografii mogą – zgodnie z zamierzeniem Autorki – sprzyjać również wzmacnianiu pozytywnych zmian w praktyce działań pedagogicznych.
Dr hab. Marek Rembierz
Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym / Anna Kwiatkowska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA : Instytut Psychologii. Polska Akademia Nauk, 2019.
Sygn. 166943, 166944
Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) ponad 250 milionów ludzi żyje w krajach innych niż te, w których się urodzili. Stanowi to ok. 3% mieszkańców Ziemi. Niewiele społecznych zagadnień budzi obecnie tak silne emocje, jak kwestia wielokulturowości i migracji. Możliwość harmonijnego funkcjonowania społeczeństw otwartych na mniejszości lub będących kulturowym tyglem jest przedmiotem gorących, lecz niekoniecznie rzeczowych sporów. Anna Kwiatkowska prezentuje współczesną wiedzę dotyczącą zagadnienia wielokulturowości widzianego zarówno z perspektywy makro‑, jak i mikrospołecznej. Prezentuje dominujące dyskursy społeczno-polityczne dotyczące wielokulturowości, zwłaszcza wobec imigrantów i uchodźców, relacjonuje najważniejsze fakty, za pomocą których można scharakteryzować różnorodność kulturową współczesnych społeczeństw oraz ocenić politykę państw w tym zakresie. Rozważa wielokulturowość w doświadczeniu jednostki, skupiając się na problemach tożsamościowych osób żyjących w środowisku wielokulturowym. Dane naukowe wzbogaca materiałem anegdotycznym oraz licznymi fotografiami. „W tej książce starałam się opisać społeczeństwo pluralistyczne, tak jak je widzi psycholog społeczny i kulturowy. O ile psychologia kulturowa i jej kategorie analityczne dostarczały narzędzi do opisu różnorodności kulturowej świata, to psychologia społeczna pozwoliła lepiej zrozumieć i wyjaśnić funkcjonowanie w jednostek i grup w wielokulturowym społeczeństwie. Dzięki wiedzy pochodzącej z prac psychologów politycznych, politologów, demografów, jak również etnografów i antropologów, obraz wielokulturowości mógł zostać przedstawiony pełniej i dokładniej.“ Z tekstu „Autorka wykazała się dużą intuicją odnośnie do aktualności problematyki, której postanowiła poświęcić swoją pracę. Co ważniejsze, nie tylko aktualności w momencie gdy praca powstawała, ale też narastania jej w kolejnych latach w obliczu sporu między zwolennikami przekonania, że wielokulturowość to projekt społeczny, który poniósł ostateczną porażkę, a osobami, które wskazują, że jest to projekt „skazany” na nieuchronny rozwój, który możemy albo monitorować i ukierunkowywać, albo próbować mu zaprzeczać, godząc się z tym, że nie będziemy mieć na jego przebieg wpływu. Autorka wychodzi w swoich rozważaniach poza taką czarno-białą perspektywę (wielokulturowość to samo zło versus wielokulturowość to samo dobro) i sięga do analiz psychologicznych pozwalających zobaczyć mechanizmy, które tworzą różne aspekty wielokulturowości.“
Z recenzji prof. dr hab. Haliny Grzymały-Moszczyńskiej
Wielokulturowość w szkolnictwie wyższym : zarządzanie i komunikacja z cudzoziemcami z perspektywy różnic kulturowych : monografia / Arnold Pabian, Barbara Pabian. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, copyright 2019.
Sygn. 166948
Książka, opracowana przez uznanych autorów, stanowi interesującą poznawczo podróż przez umiędzynarodowione, a więc kulturowo zróżnicowane środowisko wyższych uczelni.
Prezentuje szerokie spektrum zachowań o podłożu społeczno-kulturowym i religijnym, które cudzoziemcy mogą uzewnętrzniać podczas pobytu w polskich ośrodkach akademickich, a także wyjaśnia, jak właściwie na nie reagować. Dostarcza wiedzy na temat zarządzania zachowaniami kulturowymi w szkolnictwie wyższym, przygotowania wizyt oraz obsługi obcokrajowców na terenie uczelni.
Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna : pedagogika, praca socjalna, terapia / Izabela Krasiejko. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2020.
Sygn. 166952, 166953
W obszarze wsparcia rodziny z wieloma problemami, nazywanej rodziną dysfunkcyjną pracują obecnie dwie główne służby społeczne: pracownik socjalny i asystent rodziny. Razem z nimi często również pedagog szkolny, kurator sądowy, terapeuta rodzinny, lekarz i pielęgniarka środowiskowa, policjant dzielnicowy, terapeuta rodzinny, pracownicy organizacji pozarządowych. W praktyce dochodzi do konfliktów w zakresie podziału zadań i odpowiedzialności za wykonanie danych działań. Niska jest koordynacja czynności tych wszystkich służb i rodzina przeżywa frustrację, spowodowaną wielością osób wyznaczających im, często dyrektywnie, różne zadania do wykonania. Nie ma też jasnego podziału, która służba społeczna jest w systemie wsparcia rodziny a która w ochronie bezpieczeństwa dziecka. Rzadko prowadzona jest praca grupowa lub środowiskowa z całą rodziną.
W książce zostały zaprezentowane – w sposób przystępny, opisowy, z przykładami – modele, zasady i metody pracy pracownika socjalnego oraz zasady i obszary jego współpracy z innymi przedstawicielami służb społecznych w ramach realizacji trzech głównych metod pracy socjalnej: z indywidualnym przypadkiem, grupowej i ze społecznościami.
Badania panelowe w edukacji : studia poprzeczne i prowadzone wzdłuż czasu : próba systematyki i analizy / Zdzisław Piwoński. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2019.
Sygn. 167104
Na pytanie, czy obecny stan edukacji wskazuje na relacje i zależności między czynnościami dydaktycznymi i wychowawczymi, jesteśmy w stanie odpowiedzieć, monitorując losy edukacyjne w czasie, dynamikę pożądanych zmian wśród uczniów. Stąd propozycja monitorowania, śledzenia procesów edukacyjnych w postaci studiów poprzecznych i podłużnych w badaniach panelowych. Panelowy charakter badań pozwoli na monitorowanie dynamiki zachodzących procesów. Badania przekrojowe stanowią w istocie fotografię, są zatrzymane w czasie. Badania panelowe natomiast są w stanie rejestrować prawidłowości kształtowania się postaw związanych np. z orientacją społeczną uczniów. Mogą być użyteczne przy konstruowaniu strategii systemowych w obszarze edukacji. Pozwalają na zbadanie (w kontekście realizowanej podstawy programowej) oddziaływania szkoły na rozwój kompetencji społecznych uczniów. Ponadto umożliwiają lepsze zrozumienie ścieżek edukacyjnych. Reasumując, ukazują dynamikę przemian.
Fragment wstępu
Dyslektyczne talenty : jak wydobyć ukryty potencjał dyslektycznego mózgu / Brock L. Eide, Fernette F. Eide ; przekład: Dorota Szatkowska-Jaskuła. – Wydanie I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019.
Sygn. 167110, 167111
Czy wiedzieliście, że wielu wybitnych architektów, prawników i inżynierów – a nawet popularnych pisarzy – miało w dzieciństwie problemy z nauką czytania i pisania? W przełomowej książce Brock i Fernette Eide wyjaśniają, jak niepowtarzalny styl poznawczy – wspólny dla 20 procent ludzi – przekłada się na sukces w szkole, pracy i życiu prywatnym. Opierając się na specjalistycznej wiedzy w dziedziny neurologii i pedagogiki, autorzy pokazują, że dyslektycy nie tylko inaczej odbierają słowo pisane, lecz także wyróżniają się wyobraźnią przestrzenną, dostrzegają ukryte związki, które umykają innym, myślą o świecie narracjami i przejawiają niezwykłą kreatywność.
Dyslektyczne talenty dostarczają bezcennych wskazówek, jak rodzice, pedagodzy i sami dyslektycy mogą rozpoznać i wykorzystać dyslektyczne talenty: myślenie materiałowe (którym posługują się architekci i inżynierowie), integracyjne (naukowcy i projektanci), narracyjne (pisarze i prawnicy) oraz dynamiczne (ekonomiści i przedsiębiorcy).
Oferując praktyczne zalecenia i inspirujące przykłady z życia, ta rewolucyjna książka udowadnia, że dysleksja zamiast ciężarem może być cennym zasobem.
Lektura obowiązkowa dla rodziców, pedagogów i dyslektyków.
Gordon F. Sherman, były prezes Międzynarodowego Towarzystwa Dysleksji
Bycie z chorobą : przystosowanie do wybranych przewlekłych chorób somatycznych z perspektywy psychologii pozytywnej i koncepcji poznawczych / Joanna Miniszewska. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
Sygn. 167115, 167116
Publikacja dotyczy przystosowania chorych do wybranych przewlekłych chorób somatycznych, takich jak cukrzyca, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, przewlekła choroba nerek. Autorka wyodrębnia trzy grupy zmiennych konstytuujących proces przystosowania do choroby z uwzględnieniem jego uwarunkowań i efektu końcowego: zmienne wyjaśniające (subiektywne znaczenie choroby dla osoby chorej, wiedza na temat choroby), procesy pośredniczące (mediatory – sens życia, strategie radzenia sobie, korzyści związane z chorobą oraz moderatory – typ choroby, czas jej trwania) oraz zmienne wyjaśniane (akceptacja choroby i życia z nią, zdrowie psychiczne, bilans emocjonalny, zadowolenie z życia). Adaptacja rozumiana jako proces oraz przystosowanie jako efekt owego procesu zostały przeanalizowane z perspektywy psychologii pozytywnej, podkreślającej mocne strony osoby chorej, oraz psychologii poznawczej, ukazującej znaczenie procesów poznawczych w rozumieniu, a także przystosowaniu do choroby i związanych z nią uciążliwości i ograniczeń.
„Monografia ma charakter nowatorski, zawiera analizę złożonego procesu przystosowania do przewlekłych chorób somatycznych. Wypełnia lukę w polskim piśmiennictwie psychologicznym, ponieważ nie dotyczy jedynie radzenia sobie z chorobą i jego uwarunkowań, ale złożonego procesu adaptacji, którego efektem jest określony sposób przystosowania do choroby. Autorka prezentuje też propozycję wsparcia psychologicznego w tym procesie. Istotne znaczenie mają tutaj perspektywa psychologii pozytywnej – bazująca na zasobach osoby chorej i perspektywa poznawczo-behawioralna – odwołująca się do poznawczego wymiaru choroby.
Z recenzji prof. dr hab. Stanisławy Steuden (KUL)
Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod redakcją naukową Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. - Wydanie 4. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2019.
Sygn. 167169
Książka jest próbą opracowania zagadnień związanych z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Czy rzeczywiście – jak pyta D. Klus-Stańska – zniewolony administracyjnie i biurokratycznie nauczyciel zrzuca z siebie odpowiedzialność za wychowawczą i kształceniową rzeczywistość szkolną? Odpowiedź na to pytanie jest ważna, gdyż kompetencje nauczyciela decydują o przebiegu procesu edukacyjnego, o charakterze działań nie tylko jego samego, ale i uczniowskich. Stanowią bowiem kontekst kształtowania się takich samych kompetencji u podopiecznych…
„[…] Monografia […] »Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka« jest ważnym przyczynkiem do dyskusji nad konstruowaniem takiego modelu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w którym kompetencje kreatywne nauczyciela staną się nie tylko pożądane, ale wręcz niezbędne, ponieważ […] potrzebny staje się człowiek »wielowymiarowy«, charakteryzujący się mobilnością, synergetyzmem, otwartością i wyobraźnią, umiejący pokonywać trudności i przekraczać granice własnych możliwości, ale też człowiek o analityczno-syntetycznym spojrzeniu na świat“.
prof. UAM, dr hab. Hanna Krauze-Sikorska
Nauczyciel mentor : zbuduj klasę marzeń / Marzena Kud, Barbara Lew. – Warszawa : Difin, 2019.
Sygn. 167171
Książka jest pierwszą pozycją na rynku przekładająca wiedzę biznesową z zakresu budowania zespołu i zarządzania zasobami ludzkimi na grunt szkolny. Idea książki zakłada, że nauczyciel może zbudować w klasie silny zespół wykorzystując potencjał i zasoby uczniów, swoje umiejętności przywódcze i w sposób atrakcyjny sprzedać wiedzę i zaszczepić chęć do nauki. Książka ma być pomocna w budowaniu autorytetu nauczyciela, ustalania zasad współpracy z uczniami i rodzicami i zarządzaniu emocjami. Dzisiaj nauczyciele wychodzą ze studiów nieprzygotowani do rozmów z rodzicami, trudnych sytuacji z uczniami, nie są wyposażeni w umiejętności trenerskie pozwalające im prowadzić lekcje w atrakcyjny sposób, co pozwoliłoby zwiększyć wyniki edukacyjnie uczniów.
Poradnik zawiera rozmaite case study i narzędzia zaimplementowane ze świata biznesu, ułatwiające motywację uczniów, wyrabianie dobrych nawyków, radzenie sobie w trudnych sytuacjach – np. niechęć zdolnego ucznia do nauki.
Rodzina zastępcza : uregulowania prawne a praktyka sądowa / Karolina Walancik-Ryba. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, copyright 2019.
Sygn. 166933, 166934
„… monografia dotyczy problematyki, która spotkała się z niewielkim zainteresowaniem piśmiennictwa. Istniejące publikacje z zakresu prawa pochodzą z reguły z okresu sprzed wejścia w życie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej lub też dotyczą głównie zagadnień pedagogiczno-psychologicznych. Nie budzi moim zdaniem wątpliwości potrzeba opublikowania recenzowanej monografii, która umiejętnie łączy zagadnienia teoretyczne z praktycznymi“.
Z recenzji dra hab. Grzegorza Jędrka, prof. UKSW
Oprac. Grażyna Ruta-Balińska – Wydział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów PBW w Bydgoszczy
Źródło:
www.impulsoficyna.com.pl
www.difin.pl
www.wydawnictwo.ignatianum.edu.pl
www.pwn.pl
www.marszalek.com.pl
www.harmonia.edu.pl
www.wydawnictwo.ahe.lodz.pl/