Uzależnienia medialne : uwarunkowania, leczenie, profilaktyka / Agnieszka Ogonowska. – Wydanie 2 poszerzone. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2019.
Sygn. 166087p, 166088
Oto nowe zaktualizowane i rozszerzone wydanie książki pierwotnie zatytułowanej Uzależnienia medialne, czyli o patologicznym wykorzystaniu mediów. Książka odnosi się do sytuacji, w których dzieci i młodzież wykorzystują media w sposób dysfunkcjonalny – tzn. taki, który okazuje się szkodliwy zarówno dla samego użytkownika, jak i jego otoczenia społecznego. Wyczerpanie pierwszego nakładu pozycji oraz dynamiczny rozwój mediów, a tym samym większa liczba badań empirycznych i studiów teoretycznych dotyczących tej problematyki, sprawiły, że drugie wydanie Uzależnień… zostało zaktualizowane o najnowsze ustalenia, opisy nowoczesnych form profilaktyki i terapii oraz wskazówki bibliograficzne. Publikacja jest przydatną pomocą dla nauczycieli, wychowawców, rodziców, pedagogów i psychologów szkolnych.
Wybrane przestrzenie niepełnosprawności : teoria, diagnoza, badania / redakcja naukowa Mateusz Penczek, Anida Szafrańska. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2018.
Sygn. 166090, 166091
Książka Wybrane przestrzenie niepełnosprawności. Teoria, diagnoza, badania jest kontynuacją zapoczątkowanej w 2017 roku serii wydawniczej „W Przestrzeni Niepełnosprawności” pod redakcją prof. dr hab. Anny Nowak, kierownika Zakładu Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W ramach serii opublikowano dotychczas dwie monografie: Edukacyjno-terapeutyczną podróż w lepszą stronę pod redakcją Krystyny Moczii oraz Osobę z niepełnosprawnością na ścieżkach życia, której redaktorem jest Joanna Godawa.
Szeroki z założenia tytuł serii oraz tytuł prezentowanej monografii odnoszą się do złożoności pedagogiki specjalnej, wynikającej z różnorodności przedmiotu badań tej dyscypliny. Podmiotem zainteresowań jest człowiek z niepełnosprawnością na różnych etapach życia i rozwoju oraz jego otoczenie, powiązania i relacje. W monografii wyodrębniono następujące obszary: rozważań teoretycznych, diagnozy oraz badań empirycznych. Zróżnicowanie tematyczne widoczne w niniejszej publikacji odzwierciedla, choć w skromnym zakresie, wielość i różnorodność obszarów zainteresowań pedagogiki specjalnej. Autorzy poszczególnych artykułów to pracownicy naukowi, w większości posiadający także doświadczenie praktyczne.
Zaburzenia lękowe : podręcznik z ćwiczeniami opartymi na terapii poznawczo-behawioralnej / David A. Clark, Aaron T. Beck ; tłumaczenie Michał Zagrodzki. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2019.
Sygn. 166096, 166097
Zaburzenia lękowe należą do najbardziej powszechnych zaburzeń psychicznych – trwale uczucie niepokoju, zamartwianie się czy ataki paniki w istotny sposób ograniczają komfort życia. Niniejsza książka, napisana przez wybitnych specjalistów w dziedzinie terapii poznawczej, pomaga w zrozumieniu własnego lęku i stopniowej zmianie sposobu myślenia, a w konsekwencji w odzyskaniu dobrego samopoczucia i równowagi psychicznej. Pozycja ta, dzięki przystępnemu językowi i licznym, praktycznym poradom, sprawdzi się doskonale jako lektura samopomocowa. Będzie też stanowić świetne uzupełnienie biblioteczki psychoterapeutów i klinicystów ‑szczególnie prowadzących terapię zaburzeń lękowych oraz zainteresowanych nurtem CBT – dostarczając materiałów przydatnych do pracy z pacjentem.
Ten praktyczny podręcznik stworzono, opierając się na wieloletnim doświadczeniu klinicznym. Zawarte w nim kwestionariusze, ćwiczenia i przykłady pomagają w skutecznym ograniczeniu lęku – w szczególności panicznego, społecznego i uogólnionego. Uczą, w jaki sposób rozpoznawać czynniki, które go uruchamiają; pokazują jak pozbyć się natrętnych myśli i oderwanych od rzeczywistości przekonań leżących u jego podstawy, pozwalają poczuć się bezpieczniej w stresujących okolicznościach i stawić czoła sytuacjom wywołującym panikę.
Zafascynowani światem : efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej / Tomasz Knopik; Ośrodek Rozwoju Edukacji. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2019.
Sygn. 166133, 166134
Publikacja prezentuje najważniejsze ujęcia teoretyczne odnoszące się do zagadnienia zdolności i zainteresowań oraz zawiera gotowe ćwiczenia do bezpośredniego wykorzystania w praktyce szkolnej lub nieznacznej ich modyfikacji. Ma na celu zwrócenie uwagi na kluczową rolę wspomagania uczniów w rozwijaniu własnych talentów i zainteresowań w procesie kształcenia i wychowania na każdym etapie edukacji.
Dziecko w świecie ruchomych obrazów / pod redakcją Macieja Wróblewskiego, Sylwii Kołos. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.
Sygn. 166155
Czwarta publikacja z serii „Biblioteczka Dziecięca” zawiera kilkanaście artykułów poświęconych rozmaitym zagadnieniom związanym z filmem, telewizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą. Fenomen ruchomych obrazów, wyrastający na Zachodzie z wielowiekowych doświadczeń związanych z camera obscura oraz z medium fotografii, dziś pełni ważną kulturotwórczą funkcję i w istotny sposób przyczynia się do wzbogacenia szeroko pojętej sztuki adresowanej do młodego widza. Ponadto filmy dokumentalne i fabularne w ciągu XX wieku stały się znakomitymi środkami, za pomocą których reżyserzy, scenarzyści i aktorzy opowiadają o problemach dziecka lub budują zmetaforyzowany obraz dzieciństwa, wykorzystujący elementy autobiograficzne i wspomnieniowe. Odrębne miejsce w kulturze Zachodu zajmuje telewizja, będąca nie tylko – wbrew temu, co powszechnie się sądzi – źródłem rozrywki kierowanej do nieletniego widza, wiele europejskich stacji, jak choćby z Wielkiej Brytanii (BBC), Finlandii (YLE) czy Francji (France 5), oferuje bowiem także wartościowe programy edukacyjne.
Książka Dziecko w świecie ruchomych obrazów ma charakter monograficzny w tym sensie, że główny wątek rozważań wszystkich autorów dotyczy tego, jak media oparte na języku filmowym kształtują narrację o dziecku i dzieciństwie oraz w jakie wchodzą związki z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą. Z perspektywy dokonującej się w XXI wieku komunikacyjnej rewolucji, której efektem jest bogaty obszar digital culture, ponadstuletni dorobek filmowy oraz – nieco mniejszy – telewizyjny o dziecku i dla dziecka wciąż domaga się w polskich badaniach filmoznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych analiz o szczegółowym i syntetycznym charakterze.
Oddając do rąk Czytelnika niniejszą publikację, redaktorzy mają nadzieję, że podjęte w niej problemy w istotny sposób wzbogacą dotychczasową wiedzę na temat dziecka i dzieciństwa konstruowanego za pomocą języka ruchomych obrazów.
Niekoniecznie depresja : zrozum swoje emocje i odzyskaj wewnętrzną równowagę dzięki metodzie trójkąta zmiany / Hilary Jacobs Hendel ; przedmowa Diana Fosha ; tłumaczenie Katarzyna Okoń. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2019.
Sygn. 166168, 166169
Odkryj swoje prawdziwe emocje i znowu ciesz się życiem!
Często towarzyszy Ci obniżony nastrój i niepokój? Rano nie masz ochoty wstawać z łóżka, perspektywa stawienia czoła codziennym zadaniom budzi w Tobie lęk i zniechęcenie, a przy tym stopniowo odsuwasz się od swoich znajomych? Choć te objawy przypominają depresję, ich źródłem wcale nie musi być choroba, ale tłumione emocje!
Autorka książki Niekoniecznie depresja udowadnia, że prawidłowe przeżywanie wszystkich emocji, nawet tych bolesnych – jak gniew, smutek czy strach – pełni ważną, biologiczną funkcję w naszym organizmie.
Hillary Jacobs Hendel prezentuje unikatowe narzędzie zwane Trójkątem Zmiany. Pozwala ono zidentyfikować mechanizmy obronne i emocje hamujące oraz przepracować je, by móc prawidłowo przeżyć emocje podstawowe. Prowadzi to do stanu otwarcia emocjonalnego i osiągnięcia większego spokoju, poczucia szczęścia oraz poprawy więzi z bliskimi. Wykorzystanie tej metody pomaga poradzić sobie zarówno z codziennymi wyzwaniami, jak i złagodzić zaburzenia lękowe czy depresję, a dodatkowo rozwija naszą wrażliwość emocjonalną.
Samodzielne zastosowanie Metody Trójkąta Zmiany ułatwiają zawarte w książce ćwiczenia, przykłady z przeprowadzonych przez autorkę terapii oraz jej osobiste doświadczenia. To idealna lektura zarówno dla psychologów i psychoterapeutów, jak i wszystkich tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o swoich uczuciach i poprawić jakość życia.
Nieśmiali, skryci i społecznie niedopasowani : przewodnik po życiu z zespołem Aspergera / Cynthia Kim ; tłumaczenie Joanna Gilewicz. - Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
Sygn. 166170, 166171
W tym przystępnym, szczerym i dowcipnym poradniku autorka omawia wszystkie zawiłości życia z zespołem Aspergera. Odwołuje się przy tym do własnego doświadczenia i kłopotliwych sytuacji, w jakich sama się znalazła. Od dzieciństwa, które przeżyła bez postawionej diagnozy z etykietkami nieśmiałej i dziwacznej, po dorosłość, kiedy po rozpoznaniu u niej aspergera mogła zredefiniować swój wizerunek – Cynthia Kim opisuje, jak zmieniała się jej perspektywa, w miarę jak zaczynała rozumieć niepojęty wcześniej świat i kierujące nim zasady społeczne.
Autorka odnosi się do różnorodnych wyzwań związanych z ASD: kłopotów z komunikacją, odczytywaniem emocji i relacjami towarzyskimi, nadwrażliwości sensorycznej, potrzeby rutyny oraz niezmienności czy rodzicielstwa i małżeństwa z neurotypowym partnerem. Wszystkie poruszane wątki uzupełniają praktyczne wskazówki i porady, które można wcielić w życie. Nieśmiali, skryci i społecznie niedopasowani to doskonała pozycja dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – zwłaszcza z zespołem Aspergera – i ich bliskich.
Psychodrama w teorii i praktyce / Christian Stadler ; tłumaczenie z języka niemieckiego Iwona Kowal. – Warszawa : Eneteia Wydawnictwo Szkolenia, 2019.
Sygn. 166177, 166178
Psychodrama stanowi kompleksowe podejście do psychoterapii, ukierunkowane na przeżycie katharsis, doświadczenie wewnętrznych kompleksów oraz ról w grupie. Jej metody mają na celu uwolnienie kreatywnego potencjału, łącząc elementy autoterapii, autorefleksji i autoedukacji z indywidualną i grupową pracą terapeutyczną oraz wzajemnym dzieleniem się informacjami zwrotnymi. Jest ona swego rodzaju treningiem poszerzania spektrum doświadczeń, samoświadomości i umiejętności społecznych w oparciu o założenia psychologii humanistycznej i głębinowej.
Podręcznik Christiana Stadlera zawiera bogatą wiedzę oraz praktyczne wskazówki przydatne w ramach szkolenia się w psychodramie. Stanowi cenne źródło wiedzy praktycznej dla szerszego kręgu odbiorców zainteresowanych psychoterapią, kreatywnym rozwiązywaniem problemów, procesami grupowymi, edukacją dorosłych, twórczym korzystaniem z zasobów wyobraźni.
Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych / redakcja Teresa Rostowska, Aleksandra Lewandowska-Walter. – Warszawa : Difin, 2019.
Sygn. 166192, 166193
Rodzina jest podstawową komórką społeczną, wspólnotą osób, która cechuje się niepowtarzalnym i jedynym w swoim rodzaju układem relacji międzyludzkich, stanowiących nieodzowną potrzebę każdego człowieka i część jego życia. Specyfika relacji rodzinnych, warunkowana jest przez wiele czynników, między innymi takich jak: rodzaj grupy i jej struktura, siła więzi międzyosobowej, preferowany system wartości, społecznie określone role i zadania rozwojowe, które członkowie danej grupy zobowiązani są pełnić.
Monografia składa się z opracowań wielu polskich psychologów, mających duże doświadczenie w badaniach nad różnymi problemami życia małżeńskiego i rodzinnego. Teksty poszczególnych autorów zamieszczone w tej książce, z uwagi na specyfikę poruszanych w nich problemów, ujęte zostały w trzech następujących obszarach tematycznych: Relacje rodzinne w kontekście współczesnych przemian społecznych; Relacje rodzinne w kontekście rozwoju indywidualnego; Relacje rodzinne w kontekście zdrowia. Takie usystematyzowanie opracowania pozwala spojrzeć na problem relacji rodzinnych z różnej perspektywy psychologicznej oraz w sposób bardziej wyrazisty dostrzec ich specyfikę, złożoność i wielorakość uwarunkowań.
Samoregulacja w szkole / Stuart Shanker. – Warszawa : Wydawnictwo Mamania, 2019.
Sygn. 166195
Metoda samoregulacji (Self-Reg) została opracowana przez kanadyjskiego psychologa Stuarta Shankera na podstawie naukowej wiedzy i wieloletnich doświadczeń, aby pomagać wyrwać się z zaklętego koła stresu, budować dobre relacje i umożliwić dzieciom realizację ich potencjału rozwojowego.
Czy możemy pomóc dzieciom wzmocnić zdolności do samoregulacji, aby czas spędzany w szkole był optymalny dla ich rozwoju?
Stuart Shanker, ekspert od samoregulacji, przekonuje, że nauczyciele mają niezwykłą moc pomagania uczniom w nauce tej umiejętności. W książce objaśnia pięć obszarów samoregulacji – czym są, jak działają, jak przejawiają się w szkole oraz co możemy zrobić, żeby wzmocnić uczniów w każdym z nich.
100 pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą / Alain Corneloup ; przekład Katarzyna Panfil. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018.
Sygn. 166216, 166217
Poradnik jest skierowany do nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, którzy napotykają problemy w zarządzaniu klasą – zarówno do dydaktyków początkujących, realizujących swoje pierwsze lekcje, jak i bardziej doświadczonych, zmagających się z określonymi trudnościami w pracy. Publikacja ta zainteresuje również rodziców i wszystkich tych, którzy chcą lepiej zrozumieć, czego szkoła od nich oczekuje i co może im dać. Każdy z przedstawionych tu pomysłów stanowi rezultat wielu lat pracy w nauczaniu, każdy z nich został poddany obserwacji i weryfikacji przez autora bądź też przez nauczycieli kształconych pod jego kierunkiem. Jak zarządzać klasą? Jak dostosować się do szkolnego środowiska? Czy wszystkie czynniki mające wpływ na funkcjonowanie klasy są równie ważne? Na te pytania i wiele innych niniejsza książka wskazuje odpowiedzi w formie rzeczowych, funkcjonalnych pomysłów, które skłaniają czytelnika do refleksji nad jego własną praktyką.
Mobilność edukacyjno-zawodowa uczniów szkół zawodowych / Wioleta Duda; Ośrodek Rozwoju Edukacji. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018.
Sygn. 166135, 166136
Publikacja przeznaczona jest dla uczniów i nauczycieli, pedagogów, doradców zawodowych, dla których zagadnienie mobilności edukacyjno-zawodowej jest ważne i znaczące w kontekście późniejszego funkcjonowania jednostki na rynku pracy.
Źródło opisów i okładek:
www.harmonia.edu.pl
www.we.pl
www.impulsoficyna.com.pl
www.ore.edu.pl
www.eurodoradztwo.praca.gov.pl
www.wydawnictwo.umk.pl
www.wuj.pl
www.eneteia.pl
www.difin.pl
www.mamania.pl