Poznaję swój kraj i region w bibliotece – 13. edycja Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Poznaję swój kraj i region w bibliotece – 13. edycja Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy zaprasza grupy przedszkolne i klasy I‑III szkół podstawowych do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych zajęć edukacyjnych. Naszym działaniem chcemy wspierać MEN w zakresie realizacji kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.

XIII edycja poświęcona będzie promocji książki i biblioteki oraz upowszechnianiu czytelnictwa jako jednego z ważnych elementów i skutecznych narzędzi wspierających wychowawczą rolę rodziny i placówek oświatowych. Główną ideą tej edycji będzie rozwijanie nawyków i kompetencji czytelniczych oraz kształtowanie nowych umiejętności i właściwych postaw patriotycznych i obywatelskich u dzieci. Zależy nam na podkreślaniu istotnej roli wartości, tradycji, kultury, symboli naszego kraju i regionu. Poprzez kontakt z literaturą chcemy wspierać dzieci we wszechstronnym rozwoju, promować postawy prospołeczne, wprowadzać i utrwalać zasady dobrego wychowania oraz pomagać placówkom oświatowym w realizacji ich zadań w sposób atrakcyjny i dostosowany do ich wieku i możliwości rozwojowych.

Celem ogólnym zajęć jest wprowadzenie dzieci przedszkolnych i uczniów młodszych klas szkół podstawowych w tematykę patriotyczną i regionalną za pomocą wybranych tekstów literackich z najnowszej literatury polskiej i światowej. Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Jest to także troska o takie wartości, jak: rodzina, naród, język ojczysty, historia, dziedzictwo, tradycja, obyczaje, kultura, religia oraz terytorium. Głośne czytanie, kontakt z literaturą oraz podkreślanie ważnej roli wartości w życiu człowieka mogą być skutecznym narzędziem w budowaniu wielu umiejętności społecznych najmłodszych. Wychowawcza rola takich działań jest szeroko znana i z pewnością pomoże wzmocnić pracę szkół i placówek edukacyjnych w tym zakresie.

Cele szczegółowe

  • popularyzacja książki i biblioteki wśród najmłodszych dzieci,
  • rozwijanie w uczestnikach zainteresowania literaturą i przygotowanie ich do roli świadomego czytelnika,
  • wytworzenie pozytywnych motywacji do czytania książek,
  • promowanie najnowszej literatury dziecięcej z księgozbioru biblioteki,
  • przybliżanie tradycji, zwyczajów narodowych, świątecznych, regionalnych oraz dbałość o ich poszanowanie i pielęgnowanie,
  • przybliżanie symboliki narodowej i uwrażliwianie na szacunek wobec tych symboli,
  • kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
  • wprowadzanie dzieci w świat najważniejszych wartości tj. dobro, szacunek, przyjaźń, miłość, tolerancja, szacunek dla starszych itp.,
  • dbałość o rozumienie i respektowanie norm społecznych,
  • troska o język ojczysty, dbałość o jego czystość i piękno,
  • podkreślanie ważnej roli edukacji regionalnej i wytwarzanie poczucia wspólnoty z „małą ojczyzną”,
  • promowanie i upowszechnianie regionalnego dziedzictwa kulturowego,
  • integracja najmłodszych i doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych placówek,
  • kształtowanie wrażliwości artystycznej.

Cykl zajęć będzie polegał na czytaniu wybranych tekstów literackich (bajek, baśni, legend, opowiadań) związanych z opracowanymi tematami spotkań. Zajęcia będą uatrakcyjniane pogadanką lub prezentacją wprowadzającą, zabawnymi i ciekawymi anegdotami, rozmową kierowaną z dziećmi na temat czytanych utworów oraz dającą im możliwość wyrażenia swoich emocji. W ramach każdych zajęć uczestnicy wykonają prace plastyczne lub inne zadania związane z tematem (ilustracje do prezentowanych książek, plakaty, krzyżówki, kartki okolicznościowe, rebusy, zagadki, quizy itp.). Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. M. Rejewskiego w Bydgoszczy w roku szkolnym 2024/2025.

Nasze działania wspiera Fundacja ABCXXI CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM.

Proponowane tematy zajęć

Wrzesień 2024 – Moja pierwsza wizyta w bibliotece ; Magiczne książki
Październik 2024 – Opowieści na jesienne dni ; Barwy i symbole narodowe
Listopad 2024 – Misie w literaturze ; Poznajemy świat wartości – tolerancja
Grudzień 2024 – Najpiękniejsze świąteczne opowieści ; Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
Styczeń 2025 – Poznajemy świat wartości – szacunek dla starszych ; Zima w literaturze
Luty 2025 – Uczucia w moim życiu ; Walentynkowe spotkania
Marzec 2025 – Literackie powitanie wiosny ; Wielkanocne tradycje i zwyczaje
Kwiecień 2025 – Legendy i opowieści o Bydgoszczy ; Kto ty jesteś – zajęcia patriotyczne
Maj 2025 – Bajki z różnych stron świata ; Regionalna twórczość dziecięca
Czerwiec 2025 – Książka na lato ; Wakacje tuż, tuż

Ze względu na warunki lokalowe PBW grupa dzieci uczestniczących w zajęciach nie może liczyć więcej niż 25 osób. Zajęcia trwają od 60 do 90 minut.
Zgłoszenia przyjmuje Grażyna Ruta-Balińska
tel. 52 340 01 40 lub e‑mail : gromadzenie@​pbw.​bydgoszcz.​pl

Cała Polska Czyta Dzieciom - logo pion© Fundacja ABC XXI

Celem naszych wszystkich działań w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek jest promocja książki i biblioteki oraz rozwijanie nawyków i kompetencji czytelniczych poprzez przybliżanie nowości z zakresu literatury dziecięcej w sposób atrakcyjny i dostosowany do ich wieku i możliwości rozwojowych. We współpracy z Fundacją ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom chcemy wspierać dzieci we wszechstronnym rozwoju, promować postawy prospołeczne, tworzyć motywację do czytania i integrować dzieci.

Plakat 13 edycji Akademii Czytania Bajek.© PBW

Kolaż zdjęć z zajęć czytelniczych z maluchami.© PBW