Darmowy ibuk miesiąca

Darmowy ibuk miesiąca

Zarys świni nabitej na widelec na okładce książki pt. "Porozmawiajmy o jedzeniu zwierząt", logo PWN.Dlaczego postulaty obrońców praw zwierząt wydają się szalone? Skoro zwierzęta zjadają się nawzajem, dlaczego ludzie mieliby robić inaczej? Jaki jest związek między inteligencją a zdolnością do przeżywania cierpienia? Czy decyzja pojedynczej osoby o niejedzeniu mięsa ma znaczenie? Dlaczego ci, którzy popierają wegetarianizm, często sami jedzą mięso? Czy lepiej żyć na fermie przemysłowej, niż nigdy się nie urodzić?

To tylko wybrane wątki zaciekłej dyskusji, którą na kartach tej książki toczą mięsożerca i wegetarianin. Napisane przystępnym językiem, angażujące dialogi pokazują, jak prowadzić rzeczową rozmowę na te kontrowersyjne tematy, jakich myślowych błędów i retorycznych pułapek unikać oraz jakie wnioski wydają się nieuchronne. Opisowa bibliografia na końcu książki zawiera streszczenia najważniejszych publikacji na temat etyki wegetarianizmu i weganizmu, a posłowie tłumacza przybliża praktyczne realia tego zagadnienia w Polsce.

Jeśli zaczynasz podejrzewać, że jedzenie mięsa jest moralnie wątpliwe, ta książka stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu i kompendium argumentów po obu stronach debaty. Jeśli z kolei uważasz, że wegetarianie są przewrażliwieni, a jedzenie mięsa można obronić, stanowi ona fascynujące intelektualne wyzwanie.

Naszym czytelnikom oferujemy pełny tekst książki pt. Porozmawiajmy o jedzeniu zwierząt. Etyka wegeterianizmu do 31.08.2024 r. (dostęp po zalogowaniu się na platformie IBUK Libra). W bibliotece nie jest wymagane logowanie, a poza wewnętrzną siecią wystarczy użyć PIN‑u otrzymanego w wypożyczalni.

Spis treści (linki przenoszą do serwisu IBUK Libra)

Przedmowa 10
Wstęp 14
Moja droga do weganizmu14
Cele i odbiorcy18
Podziękowania 22
Argumenty dotyczące cierpienia, inteligencji i ryzyka 24
Dzień 1 24
Wegetarianizm jako stanowisko etyczne 25
Argumenty na rzecz wegetarianizmu: kwestia bólu i cierpienia 27
Argumenty za jedzeniem mięsa: kwestia inteligencji 30
Całkowita ilość bólu powodowanego przez chów przemysłowy 34
Błędy poznawcze wegetarian i osób jedzących mięso 38
Kwestia inteligencji i skali bólu 39
Kwestia ludzi niepełnosprawnych intelektualnie 42
Kwestia niepewności etycznej 44
Przywiązywanie wagi do życia zwierząt i ludzi 50
Dzień 2 54
Kolejne argumenty za jedzeniem mięsa 54
Podsumowanie argumentów z poprzedniej rozmowy 54
Czy klienci są odpowiedzialni za praktyki przemysłu mięsnego? 56
Możliwość humanitarnego pozyskiwania mięsa56
Czy decyzje jednej osoby mogą mieć wpływ na przemysł mięsny 59
W jaki sposób przemysł reaguje na spadek popytu 62
Zwierzęta hodowlane żyją tylko dlatego, że ludzie jedzą mięso 64
Utylitarystyczne i nieutylitarystyczne argumenty przeciwko jedzeniu mięsa 65
Czy zwierzęta czują ból? 68
Zwierzęta zjadają się nawzajem, dlaczego więc my nie możemy ich jeść? 70
Wolna wola i sprawczość moralna 71
Czy powinniśmy powstrzymać zwierzęta przed zabijaniem się nawzajem? 72
Czy prawa implikują obowiązki? 72
Czy moralność chroni tych, którzy nie są w stanie zrozumieć jej zasad? 73
Etyka jako wynik umowy społecznej 74
Czy spożywanie mięsa jest naturalne? 75
Czy zwierzęta nie mają duszy? 78
Czy Biblia uzasadnia jedzenie mięsa? 79
Ocenianie osób jedzących mięso81
Dzień 3 84
Świadomość i racjonalne przekonania 84
Teoria stopni świadomości 84
Lepiej być ostrożnym87
Dlaczego mielibyśmy przyznawać priorytet kwestii poprawy dobrostanu zwierząt? 89
Używanie terminu „tortury” 89
Czy chów przemysłowy jest największym problemem, z jakim zmaga się nasz świat? 90
O odrzucaniu poglądów, które wydają się „szalone” 93
Czym etyka różni się od matematyki i nauki 95
Dlaczego postulaty obrońców zwierząt wydają się „szalone”? 96
Kwestionowanie empirycznych założeń wegetarian 99
Kwestionowanie etycznych założeń wegetarian 99
Błędy poznawcze przemawiające za jedzeniem mięsa 100
Tendencja do opowiadania się za status quo 101
Szowinizm gatunkowy 102
Kierowanie się własnym interesem 104
Społeczny dowód słuszności 104
Empatia i heurystyka afektu 105
Problem z intuicjami dotyczącymi dużych liczb 107
Empatia i psychopatia 110
Unikanie dogmatyzmu 113
Warto zachować ostrożność 114
Dzień 4 118
Wegańskie życie, abstrakcyjna teoria i moralna motywacja 118
Poszukiwanie dobrych wegańskich potraw 118
Powstrzymywanie się od jedzenia jajek i produktów mlecznych 119
Wartość życia 120
Zjadanie małży 120
Dlaczego możemy zjadać rośliny? 121
Zabijanie owadów 123
Czy wegetarianie są hipokrytami? 124
Nieświadomy szowinizm gatunkowy 125
Czy owady czują? 126
Mięso z wolnego wybiegu i certyfikowanych hodowli o wysokim dobrostanie 127
Prawa zwierząt 128
Debata nad właściwą teorią etyczną 130
Czy istnieją obiektywne wartości? 131
Dlaczego filozofowie nie powinni zasiadać na ławie przysięgłych 133
Moralny sceptycyzm 133
Czy rezygnacja z mięsa nie jest „zbyt trudna”? 136
Czy jesteśmy zbyt samolubni, by zrezygnować z mięsa? 140
Konformizm społeczny i egzekwowanie norm moralnych 140
Czy weganie nie są za bardzo czepialscy? 143
Jak osoby jedzące mięso reagują na wegan 143
Dlaczego powinno się promować weganizm wśród osób jedzących mięso? 144
Jak bardzo złe jest jedzenie mięsa? 147
Porównywanie osób jedzących mięso do nazistów 149
Posłowie 152
Opisowa bibliografia 162