Wybrane nowości na bibliotecznej półce – czerwiec 2025

Wybrane nowości na bibliotecznej półce – czerwiec 2025

Proponujemy zapoznanie się z wybranymi nowościami, które zostały włączone do księgozbioru biblioteki w ostatnim miesiącu:

© DifinZapobieganie samobójstwom : zachowania suicydalne dzieci i młodzieży / redakcja naukowa Brunon Hołyst. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2024.

Sygn. 174512 / T. 3, 174513 / T. 3

Tom 3 serii wydawniczej Biblioteka Suicydologiczna ma na celu uaktualnić i uzupełnić informacje w literaturze dotyczące zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży. Jej zadaniem jest analiza procesów motywacyjnych oraz promocja nowych metod zapobiegania przypadkom śmierci nieletnich, a szczególnie dzieci. Dzięki tej publikacji czytelnicy będą mogli dowiedzieć się o samobójstwie jako zjawisku indywidualnym i społecznym. Polskie Towarzystwo Suicydologiczne jest przekonane, że ta seria odegra znaczącą rolę informacyjną i naukową. Zachęcam czytelników do dzielenia się komentarzami, które pozwolą redaktorom rozwinąć temat aktualnych problemów suicydologicznych.

Autorzy tomu 3 są specjalistami z różnych dziedzin nauki, pracującymi na rzecz rozwiązywania problemów suicydalnych. Reprezentują prawo, kryminologię, kryminalistykę, wiktymologię, socjologię, neuropsychologię, psychiatrię, zdrowie publiczne i pedagogikę.

© Linia sp. z o.o.Zrozum nastolatka / Terri Apter ; tłumaczenie Anna Setkowicz-Ryszka. – Warszawa : Linia sp. z o.o., 2024.

Sygn. 174814, 174815

Bazując na doświadczeniach i badaniach z 35 lat pracy z nastolatkami oraz ich rodzicami, psycholożka Terri Apter przedstawia niektóre z największych wyzwań dotyczących wychowania oraz relacji rodziców i nastolatków poprzez pryzmat aktualnej wiedzy o rozwoju mózgu.

Zmiany zachodzące w mózgu nastolatków wpływają na ich relacje, zachowanie, poczucie tożsamości oraz reakcje emocjonalne. Mogą towarzyszyć im wybuchy złości, opryskliwość czy niezrozumiałe milczenie. To zaś często utrudnia zrozumienie, co jest normalnym zachowaniem a co może wskazywać na jakiś rodzaj zaburzeń.

Zrozum nastolatka“ przedstawiając badania i historie nastolatków, a także ćwiczenia dla rodziców, pomaga zrozumieć i poprawić komunikację między rodzicami a dziećmi. Dzięki temu możliwe staje się zbudowanie silniejszych więzi oraz zwiększenie odporności młodych osób w okresie nastoletnim i we wczesnej dorosłości.

Książka Terri Apter to przewodnik dla rodziców i opiekunów w trudnej roli wychowania nastolatków.

© MamaniaJak pokolorować szkołę : akademia kreatywnego nauczyciela / [Jakub Tylman]. – Warszawa : Mamania, copyright 2023.

Sygn. 174817, 174818

Czy w zwykłej polskiej szkole można zacząć hodować renifery? Zorganizować prawdziwe kino, zrezygnować z prac domowych, piec ciasta, a przede wszystkim – traktować szkolną społeczność z szacunkiem dla indywidualności i potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców?

Wyjątkowa książka nauczyciela, który od kilkunastu lat aktywnie i nieszablonowo zmienia oblicze polskiej szkoły. W książce dzieli się swoimi doświadczeniami, podpowiada rozwiązania i pokazuje, jak każdy z nas, i nauczyciel, i rodzic, może dołożyć swoją cegiełkę do przebudowy edukacji w duchu kreatywności i poszanowania dla uczniów.

Nie musimy czekać bezczynnie na kolejne wielkie reformy i ustawy. Możemy zacząć od tego, co najbliżej – szkoły, w której pracujemy, placówki, do której chodzą nasze dzieci.

Książkę uzupełniają wywiady z osobami aktywnie działającymi w obszarze polskiego szkolnictwa.

© Wydaw. Adam MarszałekEdukacja wczoraj, dziś, jutro / redakcja naukowa Marzenna Magda-Adamowicz, Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Anita Famuła-Jurczak. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2024.

Sygn. 174868, 174869

Monografia Edukacja wczoraj, dziś, jutro jest wspólnym przedsięwzięciem pedagogów skupionych wokół środowiska naukowego Uniwersytetu Zielonogórskiego i ma charakter pracy zbiorowej. Jej konstrukcja z podziałem na część poświęconą wspomnieniom i część prezentującą bieżącą refleksję teoretyczną oraz jej praktyczne zastosowanie jest następstwem przemyślanej strategii wpisanej w tytuł publikacji. […] dzięki zastosowanemu podziałowi praca nabiera wyjątkowego waloru, opartego na zróżnicowaniu zawartych w książce narracji. Mocną stroną jest właśnie jej różnorodność, dostrzegalna już od pierwszych stron, które wprowadzają Czytelnika we wspomnienia o profesorach, doktorach i wykładowcach (dawnego) Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Pedeutologii zatrudnionych na Uniwersytecie Zielonogórskim, a następnie towarzysząca w dalszej części książki w bogactwie zagadnień, analiz, interpretacji i poglądów reprezentowanych przez autorki i autorów poszczególnych rozdziałów.

Fragment recenzji dr. hab. Łukasza Albańskiego, prof. UP

© ImpulsEdukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 18, Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Szafrańskiej. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“ ; Cieszyn : Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, 2023.

Sygn. 153235 / T. 18, 153236 / T. 18

Tom 18 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych, prezentuje kolejne rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.

Tym zagadnieniom w głównej mierze poświęcony został aktualny 18 tom „Edukacji małego dziecka”, w którym autorzy poszczególnych tekstów zwrócili szczególną uwagę na następujące kwestie:

  • kategorie zmarginalizowane i nieobecne w edukacji małego dziecka;
  • wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dzieci, nauczycieli i rodziców w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych;
  • zmiany we współczesnej edukacji małego dziecka – w tym na sytuację dziecka i nauczyciela w procesie oceniania i jego psychospołeczne konsekwencje;
  • zmiany społeczne warunkujące przekształcenia w instytucjach wspierających rozwój i wychowanie małych dzieci;
  • twórczość i kreatywność jako niezbędne komponenty warunkujące prawidłowy, całościowy rozwój dzieci.

© ImpulsPlastyka w edukacji wczesnoszkolnej : poradnik dla nauczycieli / Jerzy Tomala. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2023.

Sygn. 174900, 174901

Nie było zamiarem autora – jak sam twierdzi – tworzenie kolejnej koncepcji wychowania przez plastykę. Niniejsza publikacja jest jedynie poradnikiem dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w którym autor dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą na temat sposobów realizowania treści kształcenia przedmiotu „edukacja plastyczna” w klasach I – III w zakresie wynikającym z aktualnej podstawy programowej.

Prezentowany tekst składa się z dwóch części. W pierwszej autor w sposób syntetyczny omawia wszystkie dyscypliny sztuk plastycznych (rozdz. 1) oraz plastyczne środki wyrazu, czyli język sztuk plastycznych (rozdz. 2), zawsze odnosząc prezentowaną wiedzę do możliwości wykorzystania jej w praktyce szkolnej. Jerzy Tomala jest ciągle aktywnym twórcą malarzem, dzięki czemu czytelnik otrzymuje wiedzę o plastyce z pierwszej ręki, można powiedzieć: wprost z palety.

Druga część poświęcona jest zagadnieniom bezpośrednio wiążącym się z praktyką edukacji plastycznej. Zaprezentowana tu „koncepcja metodyczna” oparta jest na pomyśle Ładysławy Bobrowskiej z 1975 roku, który autor nieco zmodyfikował. Mamy więc omówienie dwóch typów lekcji plastyki, na których zadania plastyczne i tematyczne realizowane są odmiennymi metodami pracy: poprzez ekspresję kierowaną i ekspresję swobodną. Autor dość dokładnie omawia poszczególne punkty konspektów do obu typów lekcji: od celów (dydaktycznego i wychowawczego) poczynając, poprzez prezentację kryteriów oceny prac plastycznych na przebiegu zajęć kończąc.

Całość edukacji, począwszy od nauczania wczesnoszkolnego, opiera się na zasadach dydaktycznych, które są normami szczegółowymi, obowiązującymi również na zajęciach edukacji plastycznej. Rozdział 6 jest swoistym podsumowaniem poruszanych zagadnień, gdzie przez prezentację trzech przykładowych lekcji plastyki autor wskazuje sposoby realizacji treści merytorycznych w zakresie plastyki oraz możliwości oddziaływań wychowawczych poprzez twórczość plastyczną uczniów.

© Wydaw. UMCSE‑learning akademicki : perspektywa wybranych dyscyplin nauk społecznych / Lidia Pokrzycka. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2024.

Sygn. 175004, 175005

Praca jest monografią autorską stanowiącą efekt wieloletniego doświadczenia dydaktycznego (ale również badawczego) w zakresie wykorzystania i wdrażania e‑learningu w kształceniu akademickim.

W publikacji Autorka łączy trzy perspektywy: osobistego doświadczenia, refleksyjnej praktyki i badawczego namysłu. Te perspektywy odzwierciedla również struktura monografii oraz zawartość poszczególnych rozdziałów. […] publikacja prof. Lidii Pokrzyckiej stanowi swoiste kompendium na temat e‑learningu akademickiego.

Z recenzji wydawniczej dr. hab. Grzegorza Ptaszka, prof. AGH

© Wydaw. Autyzm / Uta Frith ; tłumaczenie Joanna Witkowska ; redakcja naukowa Eleonora Bielawska-Batorowicz. – Wydanie I. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023.

Sygn. 175101, 175102

Co powoduje autyzm? Czy jest to zaburzenie genetyczne, a może nieznane zagrożenie środowiskowe? Jakie są jego główne objawy i jaki ma to związek z zespołem Aspergera?

Autorka w przystępny sposób relacjonuje, co obecnie wiadomo na temat autyzmu i zespołu Aspergera. Odnosząc się do różnych schorzeń, które kryją się za tymi etykietami, oraz przyglądając się objawom zaburzeń autystycznych, bada przyczyny wzrostu zachorowań na autyzm. Przedstawia jego powiązania z neuronauką, psychologią, rozwojem mózgu, genetyką i przyczynami środowiskowymi. Nie pomija także kwestii psychologicznych związanych z upośledzeniem społecznym i sawantyzmem. Próbuje przybliżyć czytelnikom, jak działa umysł osoby z autyzmem.

© CeDeWuKto wychowuje nasze dzieci : Big Tech, big business a życie naszych dzieci / Susan Linn ; tłumaczenie Agnieszka Jarosz. – Wydanie I. – Warszawa : CeDeWu, 2023.

Sygn. 175114, 175115

Pomimo rosnącej liczby badań naukowych wyliczających krzywdy wynikające z nadmiernego zanurzenia w nieregulowanym, potężnie uwodzicielskim i ukierunkowanym na zyski świecie przemysłu „kid-tech“, czyli technologii dla dzieci, technologie cyfrowe były już głęboko zakorzenione w życiu dzieci jeszcze przed pandemią COVID-19.

W książce „Kto wychowuje nasze dzieci?“ Linn – jedna z czołowych światowych ekspertek ds. wpływu Big Tech oraz przemysłu technologicznego na dzieci – zgłębia przyczyny oraz konsekwencje tej monumentalnej zmiany w kierunku zdigitalizowanego, skomercjonalizowanego dzieciństwa, skupiając się na wartościach, relacjach oraz nauce. Dzieci stają się lukratywną pożywką dla szeregu firm technologicznych, społecznościowych czy produkujących zabawki, począwszy od producentów eksploatacyjnych gier, przez platformy mediów społecznościowych, po technologię „edukacyjną“ i markowe programy szkolne o wątpliwej skuteczności.

© SensusUcz się jak Einstein / Peter Hollins ; przekład: Piotr Cieślak. – Gliwice : Sensus, copyright 2024.

Sygn. 175129, 175130

Einstein nie był najlepszym uczniem. Przez długi czas uważano go za przeciętną osobę. A jednak to on zrewolucjonizował naukę i stał się najbardziej znanym naukowcem w dziejach. Dziś Albert Einstein jest znakomitym przykładem, że nie trzeba być ponadprzeciętnie uzdolnionym prymusem, aby błyskawicznie zdobywać potrzebną wiedzę, koncentrować się i dostrzegać kluczowe powiązania. Uczenia się można się nauczyć. I jest to jedna z najcenniejszych umiejętności, jakie możesz zdobyć.

Pomoże Ci w tym ta niewielka książeczka – jej lektura sprawi, że nawet jeśli brak Ci motywacji albo nie lubisz jakiegoś zagadnienia, przyswoisz je szybko i skutecznie! Zorientujesz się, jaki sposób uczenia się jest dla Ciebie najwłaściwszy i jak ćwiczyć, aby osiągnąć mistrzostwo w wybranej dziedzinie. Dowiesz się, czym się różnią ćwiczenia nowych umiejętności od ćwiczeń doskonalących, a także jak działa ludzka pamięć. Poznasz znakomite metody ułatwiające zapamiętywanie informacji, takie jak fiszki, mnemotechniki czy historie. Nawet gdyby od czasu do czasu (niestety!) konieczne było wykucie czegoś na pamięć, za sprawą zawartych tu porad zrobisz to bez trudu!

Dzięki tej książce:

  • zdemaskujesz mity i błędne opinie dotyczące uczenia się
  • poznasz model siedmiu stylów uczenia się
  • dowiesz się, jak trenować umiejętność szybkiego czytania i skutecznego zapamiętywania
  • nauczysz się robić świetne notatki
  • ugruntujesz naukowe podstawy uczenia się
  • a na deser rozwiążesz zagadkę Einsteina!

Wyćwicz swój mózg i chłoń wiedzę jak gąbka!

© DifinWokół podstawowych zagadnień pedeutologii / Grażyna Cęcelek. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2023.

Sygn. 175131, 175132

Autorka dokonała analizy problematyki obejmującej dwa podstawowe obszary: proces kształtowania się myśli pedeutologicznej na przestrzeni dziejów oraz proces ewolucji roli nauczyciela – w celu ukształtowania u czytelników refleksyjnego nastawienia do wiedzy o pedeutologii jako znaczącej subdyscyplinie pedagogiki oraz o specyfice zmieniającej się w szybkim tempie rzeczywistości społeczno-edukacyjnej stanowiącej przestrzeń pracy współczesnego nauczyciela. Przedstawione przemyślenia, wątpliwości i kwestie dyskusyjne nastawione są na zachęcenie czytelnika do rozważań nad zawodem nauczyciela we współczesnym świecie oraz nad specyfiką procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia.

Źródła:

difin​.pl
wydawnictwolinia​.pl
mamania​.pl
marszalek​.com​.pl
impulsoficyna​.com​.pl
wydawnictwo​.umcs​.eu
wydawnictwo​.uni​.lodz​.pl
cedewu​.pl
sensus​.pl
ksiegarnia​.pwn​.pl