Certy­fikat „Placówka Aktywnie Promu­jąca Czytel­nictwo”

Wielka Liga Czytelników logoPlacówki reali­zu­jące w woje­wódz­twie kujawsko-pomor­skim projekt Wielka Liga Czytel­ników miały możli­wość ubie­gania się o przy­znanie Certy­fi­katu Wiel­kiej Ligi Czytel­ników „Placówka Aktywnie Promu­jąca Czytel­nictwo”.

Cele projektu „Placówka Aktywnie Promu­jąca Czytel­nictwo”

  1. Rozwi­janie kultury czytel­ni­czej dzieci w wieku szkolnym i młodzieży.
  2. Kształ­to­wanie nawyku czytania i zain­te­re­so­wania lite­ra­turą.
  3. Promo­wanie wartości rodzin­nych, w tym wspól­nego spędzania czasu rodziców z dziećmi.
  4. Promo­wanie czytel­nictwa i kreowanie mody na czytanie w domach i placów­kach oświa­to­wych.
  5. Promo­wanie twór­czości dzie­cięcej i młodzie­żowej.
  6. Promo­wanie lite­ra­tury regio­nalnej i świa­towej.

Warun­kiem otrzy­mania Certy­fi­katu w roku szkolnym 2019/2020 było zreali­zo­wanie zadań obowiąz­ko­wych oraz dwóch dodat­ko­wych, wybra­nych spośród wymie­nio­nych w Regu­la­minie (aktu­ali­zacja zwią­zana ze stanem epide­mio­lo­gicznym w kraju i ogra­ni­cze­niami w funk­cjo­no­waniu placówek oświa­to­wych i kultu­ral­nych).

W woje­wódz­twie kujawsko-pomor­skim w konkursie więk­szość uczest­ni­czą­cych placówek to szkoły podsta­wowe i biblio­teki publiczne.

Zadania dla szkół podsta­wo­wych i bibliotek publicz­nych, które musiały zreali­zować placówki
Zadania obowiąz­kowe:

  • Zdobycie przez uczniów 50% spraw­ności czytel­ni­czych Wiel­kiej Ligi Czytel­ników z ogólnej liczby zapi­sa­nych do placówki.
  • Zorga­ni­zo­wanie Festi­walu baśni i legend wybra­nego regionu Polski (Promocja baśni i legend).

Zadania do wyboru:

  • Wyko­nanie „książki arty­stycznej”.
  • Zorga­ni­zo­wanie co najmniej jednego spotkania „Rodzice czytają dzie­ciom”.
  • Zorga­ni­zo­wanie wielo­po­ko­le­niowej debaty o warto­ściach niesio­nych przez czytel­nictwo.
  • Prowa­dzenie kącika wymiany książek. Uczniowie przy­noszą swoje prze­czy­tane książki, które mogą zostać wypo­ży­czone przez innych.
  • Zorga­ni­zo­wanie spotkania autor­skiego.
  • Prze­pro­wa­dzenie imprezy czytel­ni­czej np. konkursu recy­ta­tor­skiego, wystawy promu­jącej czytel­nictwo, dzień boha­tera książki (np. dzień Kubusia Puchatka) itp. Udział w zewnętrznej imprezie czytel­ni­czej.
  • Zorga­ni­zo­wanie wieczorka poezji.
  • Inne dzia­łania o charak­terze czytel­ni­czym.

Placówki, którym przy­znano Certy­fikat „Placówka Aktywnie Promu­jąca Czytel­nictwo” w woje­wódz­twie kujawsko-pomor­skim:

  • Szkoła Podsta­wowa nr 14 im. Marszałka Józefa Piłsud­skiego we Włocławku
  • Szkoła Podsta­wowa im. Powstańców Wiel­ko­pol­skich w Pakości
  • Szkoła Podsta­wowa im. Jana Pawła II w Łochowie
  • Szkoła Podsta­wowa w Okalewie
  • Kato­licka Szkoła Podsta­wowa im. bł. ks. Włady­sława Demskiego w Inowro­cławiu
  • Szkoła Podsta­wowa nr 16 im. płk Zbigniewa Mako­wiec­kiego w Grudziądzu
  • Oddział Przed­szkolny Szkoły Podsta­wowej w Okalewie

Serdecznie gratu­lu­jemy!

Spra­woz­danie, staty­styki i wybrane dzia­łania szkół można obej­rzeć w prezen­tacji.

Ewa Bedełek – woje­wódzki koor­dy­nator ogól­no­pol­skiego konkursu „Wielka Liga Czytel­ników” – Wydział Infor­macji i Wspo­ma­gania Placówek Oświa­to­wych w Peda­go­gicznej Biblio­tece Woje­wódz­kiej im. Mariana Rejew­skiego w Bydgoszczy