Narodowe Święto Niepodległości w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Narodowe Święto Niepodległości w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek

Narodowe Święto Niepodległości było okazją do zorganizowania zajęć edukacyjnych dla uczniów klas I‑III zatytułowanych „Znam barwy i symbole narodowe”. Ich celem było kształtowanie szacunku dla symboli narodowych, budzenie poczucia tożsamości, rozwijanie zainteresowań historią naszego kraju, kształtowanie postaw patriotycznych, a także rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.

W trakcie zajęć odbyła się pogadanka na temat definicji i znaczenia patriotyzmu oraz najważniejszych symboli narodowych. Podkreśliliśmy jak ważne jest ich poszanowanie, duma z ich posiadania oraz kształtowanie prawidłowych nawyków patriotycznych od najmłodszych lat. Uczestnicy wspólnie recytowali wiersz Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” oraz zaśpiewali hymn w odpowiedniej postawie.

W drugiej części, w ramach głośnego czytania, zaproponowałyśmy fragmenty kilku książek ze zbiorów biblioteki: „Marszałek Józef Piłsudski” Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby, „Alfabet Niepodległości” Anny Skowrońskiej, „Czy znasz ten kraj?” Aleksandry Plec i Marzenny Skoczylas, „ABC małego patrioty” Janusza Puskarza oraz legendę o Lechu, Czechu i Rusie z książki Wandy Chotomskiej „Legendy polskie”. Uzupełnieniem był film edukacyjny „Symbole Rzeczypospolitej Polskiej” ze zbiorów biblioteki.

W ostatniej części uczniowie wykonywali kokardy narodowe zwane kotylionami w biało-czerwonych barwach lub ilustrację okolicznościową. W sali Akademii została przygotowana wystawka książek dla najmłodszych o tematyce patriotycznej.

Cała Polska Czyta Dzieciom - logo pion© Fundacja ABC XXICelem naszych działań w Dziecięcej Akademii Czytania Bajek jest promocja książki i biblioteki oraz rozwijanie nawyków i kompetencji czytelniczych poprzez przybliżanie nowości z zakresu literatury dziecięcej w sposób atrakcyjny i dostosowany do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. We współpracy z Fundacją ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom chcemy wspierać najmłodszych we wszechstronnym rozwoju, promować postawy prospołeczne, tworzyć motywację do czytania i integrować dzieci.

Grażyna Ruta-Balińska – Wydział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów