Wybrane nowości w zbiorach – październik

Wybrane nowości w zbiorach – październik

Edukacja obywatelska w szkole : krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych / Violetta Kopińska. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.
Sygn. 163241

Książka Violetty Kopińskiej została napisana jak na zamówienie dzisiejszych czasów. Po pierwsze, charakteryzują się one głębokim kryzysem społeczeństwa obywatelskiego, który związany jest nie tylko z wewnętrznymi przemianami i dyskursami wokół istoty społeczeństwa obywatelskiego, ale także próbą jego zawłaszczenia. Po drugie, jesteśmy świadkami intensyfikacji polityczno-ideologicznych zawirowań wokół polskiej szkoły, których efekty poznamy w najbliższej przyszłości. W obszarze tych dwóch kryzysów odpowiedzi poszukuje Violetta Kopińska […]”.
Z recenzji dr hab. Ewy Kurantowicz, prof. DSW

Wysoko oceniam zarówno samą koncepcję badań, jak również sposób prowadzenia analizy dyskursu podręczników. Autorka prowadzi ją bowiem bardzo rzetelnie, dokładnie i konsekwentnie, przywołując wiele cytatów w tabelach. W ten sposób wnioski są uzasadnione i wiarygodne, co nie zawsze jest przestrzegane w pracach badawczych o charakterze jakościowym. Jednocześnie to swoiste „zdyscyplinowanie” i pewna (uzasadniona!) drobiazgowość uzupełnione są wieloaspektową interpretacją, odwołującą się do teoretycznych ram analizy. […] Widać tu biegłość i pewną swobodę doświadczonej już Badaczki w zakresie metody Krytycznej Analizy Dyskursu”.
Z recenzji dr hab. Doroty Pankowskiej, prof. UMCS

Kompetencje rady pedagogicznej : komentarz praktyczny, wzory uchwał / Piotr Gąsiorek. – 2. wydanie, stan prawny na 20 stycznia 2017 r. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2017.
Sygn. 163252

Opracowanie w sposób kompleksowy przedstawia kompetencje rady pedagogicznej publicznego przedszkola, szkoły i placówki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa – ustaw i rozporządzeń. W książce omówiono takie typy kompetencji, jak:

  • kompetencje stanowiące rady pedagogicznej,
  • opinie rady pedagogicznej,
  • wystąpienia rady pedagogicznej o opinie i zgody,
  • porozumienia rady pedagogicznej,
  • zgody oraz wnioski rady pedagogicznej.

Każda kompetencja została opisana w sposób zupełny, m.in. ze wskazaniem, na podstawie jakich przepisów prawa oraz w jakim typie jednostki oświatowej jest wykonywana. Opisy uzupełniono przykładami uchwał rady pedagogicznej podjętymi w zakresie danej kompetencji.

Opracowanie uwzględnia stan prawny wynikający z reformy oświaty, tj. z przepisów ustaw z dnia 14 grudnia 2016 r.: Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.

Kompletny program terapii SAZ : dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku rozwojowym od 1 roku do 4 lat : podręcznik terapeuty zawierający materiały do nauczania 140 umiejętności podstawowych krok po kroku / Julie Knapp, Carolline Turnbull ; [przekład Zuzanna Kalicka-Karpowicz]. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017.
Sygn. 163253

Kompletny program terapii SAZ (Stosowana Analiza Zachowania, ang. Applied Behavior Analysis – ABA) stworzony dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku rozwojowym od około roku do czterech lat. Zawiera wszystko, co jest potrzebne, żeby nauczyć dziecko umiejętności z poziomu podstawowego, takich jak prawidłowa postawa podczas zajęć, zdolność do minimalnego skupienia uwagi, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, umiejętności motoryczne, podstawowe umiejętności językowe związane z mową bierną i czynną, podstawowe czynności związane z zabawą oraz podstawowe umiejętności samoobsługowe. Niniejsza książka powstała w oparciu o dowody naukowe i stanowi przewodnik dla terapeutów, jak krok po kroku wykorzystać SAZ, żeby nauczyć dziecko ponad 140 umiejętności podstawowych. Program można dostosować do potrzeb i zainteresowań ucznia według wskazówek zawartych w książce. Na dołączonej płycie DVD można znaleźć pomoce naukowe potrzebne do przeprowadzenia programu, w tym ponad 1000 kart z kolorowymi obrazkami, wygodne wersje programów szczegółowych do wydrukowania, formularze danych oraz listy zadań. Autorki udzielają także rad na temat tego, jak stworzyć skuteczne środowisko do terapii SAZ, a także dzielą się wieloma praktycznymi strategiami nauczania, które zapewnią sukces w terapii.

Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy : nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów / [autor Marzenna Czarnocka]. – Warszawa : Oświata Grupa Wydawnicza – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, copyright 2018.
Sygn. 163258

Przyjmowanie do szkół i kwalifikowanie do odpowiednich klas uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy może stwarzać dyrektorom wiele problemów. Związane jest to nie tylko ze zmieniającymi się przepisami, lecz także z coraz częstszym pojawianiem sie takich przypadków w szkołach. Chcąc pomóc dyrektorom, przygotowaliśmy wskazówki dotyczące przepisów związanych z kształceniem uczniów cudzoziemców oraz rekrutacji i kwalifikowaniu uczniów do poszczególnych klas. Przedstawiamy również zasady uznawania dokumentów, na podstawie których uczeń jest przyjmowany do szkoły. Dyrektor dowie się również, kiedy może odmówić przyjęcia takiego ucznia do szkoły. Dodatkowo publikacja zawiera najważniejsze wzory dokumentów.

Matma inaczej czyli Pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny / [Joanna Świercz]. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.
Sygn. 163262

Książka Matma inaczej, czyli pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny prezentuje, jak wyglądają prowadzone przez Joannę Świercz lekcje matematyki, w których biorą udział dzieci i młodzież w wieku 10 – 15 lat. Publikacja zawiera pomysły i podpowiedzi, jak realizować trudne a czasem i nudne tematy. Zaprezentowane są tu też metody, do wykorzystania podczas lekcji powtórzeniowych. Zacznijcie je stosować, a sami zobaczycie jak bardzo zajęcia mogą się zmienić. Przekonajcie się, w jaki sposób można wykorzystać różnorakie narzędzia – i te najnowocześniejsze jak tablet czy smartfon, czy te bardziej „tradycyjne” – karty matematyczne, kości albo zaadaptowane na potrzeby zajęć gry planszowe, a nawet… packi na muchy.
Książka przyda się nauczycielom matematyki na lekcjach, ale także może stanowić inspirację na zajęcia dodatkowe. Zachęcamy do korzystania z niej w pracy z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Mamy nadzieję, że proponowane pomysły sprawdzą się na obozach matematycznych, koloniach, zielonych szkołach i że będą inspiracją do Tworzenia własnych zabaw – nie tylko matematycznych.

Między zabawą a dydaktyką : literacka twórczość Adama Bahdaja dla dzieci i młodzieży / Elżbieta Kruszyńska. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.
Sygn. 163266

Któż z nas w dzieciństwie nie czytał Podróży za jeden uśmiech, Wakacji z duchami czy Stawiam na Tolka Banana? Dziś to niemal kultowe książki kilku pokoleń czytelników. Niezaprzeczalne walory prozy, której autorem jest Adam Bahdaj, to: intersujące kreacje bohaterów literackich, doskonała znajomość psychiki dziecięcej, atrakcyjna fabuła, zręcznie zawiązana intryga, szybka akcja i spiętrzanie przygód, wartości wychowawcze, humor i optymizm wyrastający z humanistycznej wiary w człowieka. Bahdaj to doskonały obserwator dziecięcych zabaw, miłośnik gór, sportów narciarskich, znawca topografii Warszawy. Jako pisarz doskonale realizował się w różnych odmianach gatunkowych powieści, prowadził intertekstualne gry z tradycją literacką, włączając znane motywy baśniowe w nowy kontekst czy też przywołując przykłady z klasyki literatury. Wszystko to stawia go w gronie najlepszych polskich pisarzy dla dzieci i młodzieży XX wieku. Jego twórczość nabiera szczególnej mocy w czasach, gdy wiele wartości się dezawuuje; staje się ona dla młodego czytelnika drogowskazem i przywraca mu wiarę w porządek świata, w którym dobro zawsze triumfuje nad złem.

Na każde przysłowie jest zabawa / Piotr Winczewski. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017.
Sygn. 163268

Przysłowia dostarczają niepowtarzalnych możliwości wszechstronnego nauczania dzieci. Stanowią dla kilkulatków istotną możliwość zapoznania się z barwnością języka ojczystego. Ułatwiają one ponadto parolatkom oswojenie się z bogactwem życia społecznego, a także normami etycznymi. Niniejsza książka pozwala uwierzyć, że przysłowia mogą także prowokować dzieci do intensywnej aktywności ruchowej, ale także np.: utrwalać ich wiedzę matematyczną, rozwijać wrażliwość na barwę, kształtować poczucie rytmu… To wszystko dzięki temu, że zaproponowano w niej nowy sposób opowiedzenia kilkulatkom o przysłowiach. Każdemu z nich nadano bowiem postać fabularyzowanej zabawy ruchowej. Materiał adresowany jest do wychowawców pracujących w przedszkolach i pierwszych trzech klasach szkół podstawowych, ale także do nauczycieli wychowania fizycznego.

Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej) / Magdalena Grycman, Bogusława Beata Kaczmarek. – Wydanie 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls : na zlecenie firmy Program Rozwoju Komunikacji Makaton : na zlecenie Stowarzyszenia Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania, 2017.
Sygn. 163275

Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej) jest pierwszą w Polsce tego rodzaju publikacją, adresowaną do szerokiego grona zarówno specjalistów, jak i rodziców, opiekunów, przyjaciół – osób dzielących codzienność z dziećmi i dorosłymi doświadczającymi trudności w porozumiewaniu się. Jest próbą opisania blisko 1600 pojęć odnoszących się do nowego obszaru w polskiej logopedii i pedagogice osób niepełnosprawnych, jakim jest zastosowanie alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się z dziećmi i dorosłymi z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji.

Rada rodziców w świetle reformy systemu oświaty / [Patryk Kuzior]. – Warszawa : Oświata Grupa Wydawnicza – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, copyright 2018.
Sygn. 163286

Polska oświata jest w szczególnym okresie, wdrażana jest bowiem reforma systemowa. I choć to nie pierwsza duża reforma oświaty, to jednak po raz pierwszy od uchwalenia we wrześniu 1991 roku ustawy o systemie oświaty dochodzi do zmian fundamentalnych w podstawach prawnych, o które opiera się funkcjonowanie całego systemu oświaty, bo większość z najważniejszych zagadnień z tym związanych od 1 września 2017 r. regulowana będzie przez ustawę Prawo oświatowe. I nawet jeśli bliższe przyjrzenie się regulacjom, które niebawem wejdą w życie, prowadzi do wniosku, że w wielu kwestiach szczegółowych nowe przepisy są kopią starych, to jednak przyjąć trzeba, że zasady działania każdego „z trybików mechanizmu” wymagają dogłębnej analizy. Celem niniejszej publikacji jest gruntowna analiza reguł funkcjonowania jednego ze społecznych organów funkcjonującego w większości typów szkół i placówek, a mianowicie rady rodziców.

Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty : konteksty teoretyczne i praktyka / pod redakcją naukową Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej i Barbary Skałbani. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 163294

Diagnoza i terapia są ważnym tematem w dyskursie pomagania, wspierania rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do logopedii, pedagogiki czy psychologii. Treścią niniejszej publikacji są zagadnienia diagnozy i terapii w pracy logopedy i nauczyciela-terapeuty, co porządkuje niejako i ogranicza zakres podjętych rozważań. Zarówno logopeda, jak i nauczyciel/terapeuta są specjalistami, których działania pomocowe regulowane zapisami prawa wpisują się w działania szkoły i oświatowego systemu pomocy. Mimo znaczącego dorobku w logopedii i terapii pedagogicznej wciąż pojawiają się nowe przestrzenie analiz teoretycznych i badań empirycznych, podkreślające relację teorii z praktyką. Podjęte w książce dyskursy są udziałem osób tworzących naukę, ale też praktyków, co stanowi o wartości i zróżnicowaniu treściowym publikacji.

Struktura książki obejmuje dwie części, które odnoszą się do zapowiedzi w tytule. Pierwsza z nich dotyczy diagnozy i terapii w ujęciu logopedycznym, psychologicznym i medycznym, druga zaś podejmuje problematykę diagnozy i terapii w ujęciu edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym. Obie perspektywy łączą się w działaniu pomocowym, jednak ich konteksty teoretyczne wyjaśniające mechanizm trudności czy zaburzeń pozostają odrębne, autonomiczne, co jest przedmiotem dyskursu podjętego w gronie logopedów. Pytanie o synergię versus rozdzielność dyscyplin (subdyscyplin) naukowych zajmujących się tematyką diagnozy i terapii pozostaje otwarte i stanowi inspirację do dalszych poszukiwań.

Publikację adresujemy do szerokiej grupy odbiorców: specjalistów z dziedziny medycyny, logopedii, psychologii i pedagogiki, a także nauczycieli i wychowawców, którzy zajmują się problematyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również przyszłych nauczycieli (studentów), którzy poznają tajemnice zawodu nauczyciela. Mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie książki i wspólne spotkania w przestrzeni praktyki pomocowej.

Źródło :
www​.wydawnictwo​.umk​.pl
www​.wolterskluwer​.pl
www​.harmonia​.edu​.pl
www​.fabrykawiedzy​.com
www​.nowik​.com​.pl
www​.impulsoficyna​.com​.pl