Wybrane nowości na bibliotecznej półce

Wybrane nowości na bibliotecznej półce

Przedszkole w sytuacji trudnej

Przedszkole w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / redakcja naukowa Beata Szurowska. – Warszawa : Difin, 2020.

Sygn. 167268, 167269

Cykl książek Zdążyć z pomocą obejmuje trzy pozycje: Zdążyć z pomocą. Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Rodzina w sytuacji trudnej. Poszczególne rozdziały w książkach napisane zostały przez specjalistów w danej dziedzinie, którzy oprócz teorii zajmują się również określonym problemem w praktyce.

Książka dotycząca przedszkola przedstawia problemy związane z rozwojem i wychowaniem małego dziecka oraz sytuacje trudne, z którymi może spotkać się nauczyciel w przedszkolu, m.in.: nieśmiałość i lęk dziecka, niejadki, rozwód rodziców, niepowodzenia w nauce matematyki, zaburzenia emocjonalne i nerwicowe, przemoc w rodzinie, dziecko z zespołem Downa. Książka przeznaczona jest dla nauczycieli małych dzieci oraz dla rodziców.

Czytelnicy znajdą w niej:

  • teoretyczne podstawy dotyczące omawianych problemów,
  • praktyczne rady i wskazówki metodyczne,
  • przykłady zabaw, utworów i ćwiczeń, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Specyficne trudności w uczeniu sięSpecyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela / Diana Hudson ; przekład: Dorota Szatkowska-Jaskuła. – Wydanie I. – [Gdańsk] : Harmonia Universalis, [2019].

Sygn. 167271, 167272

Książka Diany Hudson, z jej praktycznym i zdroworozsądkowym podejściem do specyficznych trudności w uczeniu się, idealnie się nadaje dla zabieganych i przepracowanych nauczycieli szkolnych, pomagając im zrozumieć potrzeby uczniów z problemami oraz znaleźć skuteczne strategie, dzięki którym wszystkie dzieci mogą realizować swój potencjał.

Louise Green, specjalistka z dziedziny specyficznych trudności w nauce

Bogaty zbiór praktycznych wskazówek, pomagających wspierać dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Autorka wyjaśnia naturę tych problemów, ich wpływ na uczenie się i przedstawia proste strategie radzenia sobie z nimi. Książka Diany Hudson powinna być lekturą obowiązkową dla wszystkich nauczycieli i może być równie przydatna dla rodziców.

Alison Thompson, założycielka ADHD Kids

Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobkuKształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku / Aneta Jegier, Bożena Kurelska. - Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2019.

Sygn. 167275, 167276

Celem autorek prezentowanej publikacji jest ukazanie potencjału tkwiącego we współczesnych żłobkach publicznych. Pracownicy żłobków towarzyszą dzieciom w rozwoju, podziwiają ich dokonania i pomagają wtedy, gdy to konieczne. Absolwenci żłobków to samodzielni młodzi ludzie, radośni, pełni ciekawości poznawczej i chęci doświadczania nowych wrażeń. Dlatego we wrześniu zarówno dzieci, jak i ich rodzice mogą odważnie przekroczyć próg przedszkola.

Dziecko żłobkowe ma dużą przewagę nad swoimi rówieśnikami: jest samodzielne, potrafi funkcjonować w grupie i w większości przypadków jest bardziej odporne na zachorowania. Żłobek może zbudować fundament przyszłej edukacji dziecka. Warunek jest jeden – musi to być dobry żłobek, z dobrym zarządzającym i wykwalifikowaną kadrą. Jak organizować pracę żłobka i jak pracować z dziećmi pokazane zostało w książce. Autorki omówiły w niej kwestie prawne i organizacyjne związane z funkcjonowaniem żłobków (poczynając od harmonogramu żłobkowego dnia po pełnowartościowe jadłospisy posiłków), a także przedstawiły scenariusze różnorodnych zajęć, rozwijających dzieci intelektualnie, sensorycznie, społecznie i emocjonalnie.

Rodzina wobec zagrożeń. Rodzina wobec szansRodzina wobec zagrożeń, rodzina wobec szans : socjopsychopedagogika rodziny : studium rodziny pełnej / Ewa Kiliszek. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2019.

Sygn. 167279, 167280

Człowiek przychodzi na świat w rodzinie. Od niej w ogromnej mierze zależy poczucie szczęścia i spełnienia oraz jakość funkcjonowania człowieka w różnych rolach. Prezentowana publikacja to interesujące studium rodziny wieloproblemowej, obrazujące jej psychologiczną i socjopedagogiczną charakterystykę.

Autorka w swoich badaniach skoncentrowała się na rodzinach pełnych, które z powodu licznych problemów, jakie w nich występowały, na mocy orzeczenia sądu zostały oddane pod nadzór kuratorów sądowych. Praca dostarcza bardzo wielu interesujących wyników, które mogą być wykorzystane przy opracowywaniu programów służących poprawie funkcjonowania rodzin wieloproblemowych.

Środowisko Wychowawcze domu rodzinnegoŚrodowisko wychowawcze domu rodzinnego a relacje małżeńskie w dorosłym życiu / Marta Komorowska-Pudło. - Kraków ; Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2020.

Sygn. 167281, 167282

Monografia Marty Komorowskiej-Pudło dotyczy problemu o niezwykłej ważności z punktu widzenia pełnienia ról małżeńskich i rodzinnych osób dorosłych, wynikających z wcześniejszego wychowywania rodzinnego. Jest próbą odpowiedzi na pytanie: jakie warunki wychowawcze powinni tworzyć rodzice, aby w sposób właściwy przygotować dzieci do optymalnego funkcjonowania w przyszłym życiu małżeńskim? Jest to kwestia niebagatelnej wagi, szczególnie obecnie, gdy jakże często podważany jest sens życia rodzinnego oraz sama instytucja rodziny wraz z tradycyjną rolą matki i ojca w wychowaniu.

Autorka osadziła swoje analizy w tradycyjnym paradygmacie badań ilościowych. W swej istocie jest to wieloczynnikowy sondaż diagnostyczny z zastosowaniem wielu standaryzowanych kwestionariuszy. Uzyskane wyniki poddane zostały wnikliwej analizie statystycznej. Pozwoliły ukazać współzależność między środowiskiem wychowawczym osób badanych w dzieciństwie a obecną jakością istniejących relacji w małżeństwie.

Dr hab. Jarosław Jagieła, prof. UJD

Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapiiTechniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii : scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą / Gabriela Dobińska, Angelika Cieślikowska-Ryczko. – Wydanie I. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.

Sygn. 167283, 167284

Przemiany społeczno-kulturowe, rozwój technologiczny, konsumpcjonizm oraz przeformułowanie hierarchii wartości może generować zagrożenia dla młodych ludzi. Pedagodzy, nauczyciele i rodzice borykają się z wieloma trudnościami, dylematami oraz wyzwaniami wychowawczymi. Autorki monografii prezentują bardzo cenne, ale niedoceniane dotąd rozwiązanie – relaksacyjne metody oddziaływań pedagogicznych.

Publikacja zawiera konspekty zajęć, które można wykorzystać m.in. w szkołach, przedszkolach, świetlicach, placówkach resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych oraz podczas indywidualnej pracy w domu. Autorskie warsztaty dedykowane są dzieciom, młodzieży, a także osobom dorosłym. Mają zróżnicowany charakter: pierwszy typ stanowią ćwiczenia z relaksacji neuromięśniowej fizycznie aktywnej, drugi rodzaj jest ukierunkowany na wypracowanie obrony przed stresorami, pozostałe konspekty dotyczą dystansowania się od stresorów.

Przygotowane propozycje uwzględniają zarówno potrzeby i możliwości adresatów, jak i warunki oraz zasoby instytucji wychowawczych i edukacyjnych. Stanowią gotowy „przepis” do realizacji konkretnych oddziaływań w grupie uczniów/wychowanków, a także w pracy indywidualnej.

Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiejDydaktyczne i komunikacyjne aspekty e‑edukacji akademickiej / Agnieszka Wierzbicka. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.

Sygn. 167395

Prezentowana monografia dotyczy opracowania kompleksowego projektu e‑zajęć oraz komunikacyjnej perspektywy oglądu języka używanego przez nauczycieli akademickich i studentów na platformach edukacyjnych, gdzie kluczową rolę odgrywa nie tylko sam komunikat językowy, lecz także sytuacja i miejsce jego zapisywania, zapośredniczenie kontaktu przez media i szeroko pojęty kontekst społeczno-kulturowo-edukacyjny, które prowadzą do realizacji (bądź braku) zamiaru komunikacyjnego, a więc i edukacyjnego.

Podjęte rozważania nad komunikacją w czasie e‑zajęć prowadzonych na polskich uczelniach mieszczą się w nurcie szeroko pojętej pragmatyki językowej, dotyczą bowiem intencjonalnych działań komunikacyjnych i struktur znaczeniowych organizujących przekaz językowy. Choć każde e‑zajęcia mają niepowtarzalny układ, zdeterminowany różnymi czynnikami, można wyróżnić względnie trwałe formy komunikowania, np. sposoby inicjowania i zamykania kontaktu czy strategie prowadzenia dyskusji dydaktycznych, co pozwala na wysnucie wniosków o strukturach interakcyjnych zachodzących na platformach edukacyjnych.

Wielu osobom zajęcia e‑learningowe jawią się […] jako atrakcyjna forma kształcenia, dość łatwa i szybka w realizacji, niewymagająca wielu przygotowań i nieabsorbująca czasu. Autorka trafnie dowodzi, że to mylne wyobrażenia i nawet posiadanie dużego doświadczenia i umiejętności nie skraca czasu niezbędnego do opracowania kursu e‑learningowego oraz nie gwarantuje zawsze sukcesu. To forma, która wymaga dużego zaangażowania prowadzącego, stosowania różnych sposobów aktywizacji uczestników. Stąd istotne jest ukazanie konsekwencji wyboru strategii komunikacyjnej, co jest niewątpliwą zaletą pracy.”

Z recenzji dr hab. prof. UW Iwony Burkackiej – Uniwersytet Warszawski

Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowegoEdukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego / Joanna Golonka-Legut ; [recenzent: prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Kowalska-Dubas]. – Wrocław : ATUT, 2019.

Sygn. 167397, 167398

Książka jest opracowaniem teoretyczno-empirycznym, podsumowuje zrealizowane przez autorkę badania biograficzne, w których w centrum uwagi znalazły się tzw. biografie kompletne, czyli obejmujące całe życie zaproszonych do badań seniorów.

Autorka w niniejszej publikacji koncentruje się zarówno na indywidualnym doświadczeniu życiowym, biografii, procesie uczenia się, jak i biograficznej perspektywie badawczej, poszukując wspólnej dla wskazanych elementów płaszczyzny rozumienia. Nadrzędnym celem podejmowanej refleksji jest (roz)poznawanie relacji między doświadczeniem życiowym / biografią a uczeniem się człowieka dorosłego w biegu życia.

Ochrona małoletnich przed alkoholem w polskim prawie karnymOchrona małoletnich przed alkoholem w polskim prawie karnym / Agnieszka Kilińska-Pękacz ; recenzenci Janusz Bojarski, Olga Sitarz. – Stan prawny na dzień 1 stycznia 2018 r. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2019.

Sygn. 167406

Głównym celem pracy jest odpowiedź na pytanie czy polskie prawo karne chroni dzieci przed dostępem do alkoholu w wystarczający sposób, a jeżeli tak nie jest, to w jaki sposób powinny być ukształtowane regulacje prawne, aby było lepiej? Autorka pracy skupia się nad zmianami prawa polskiego w zakresie ochrony małoletnich przed alkoholem oraz kształtem polskich przepisów ograniczających ich dostępność do używki, jej sprzedaży bądź podawania. Autorka rozważa także kwestie odpowiedzialności małoletnich spożywających alkohol i jego wpływ na wiktymizację określonymi przestępstwami. Przedmiotem rozważań są też kwestie przepisów prawa karnego odnoszące się do ochrony dzieci nienarodzonych i nowo narodzonych przed skutkami spożywania alkoholu przez ich matki. odjęcie badań na temat ochrony małoletnich przed alkoholem w polskim prawie karnym jest o tyle zasadne, że brakuje opracowania starającego się ukazać to zagadnienie kompleksowo. Oczywiście płaszczyzna prawnokarna dotycząca tej ochrony nie może być oderwana od szerszego jej kontekstu, tj. w ramach całego systemu prawa polskiego, ale i w tym zakresie nie ma zbyt wielu opracowań mających przymiot całościowego spojrzenia na ochronę małoletnich przed alkoholem. Przedmiotem badań autorki jest ochrona małoletnich przed alkoholem zapewniona przez przepisy prawa polskiego tak w ich ujęciu historycznym i współczesnym. Szczegółowe kwestie podjęte w badaniach podzielono na zagadnienia dotyczące prawnokarnej ochrony dziecka przed dostępem do alkoholu oraz postępowania w sprawach nieletnich mających problemy z alkoholem i ich odpowiedzialności. W kwestii dotyczącej ochrony przed dostępem do napojów alkoholowych skupiono się nad zmianami prawa w tej dziedzinie od okresu międzywojennego do czasów współczesnych. Rozważano czy przepisy dotyczące rozpijania małoletnich są sformułowane wystarczająco precyzyjnie, jak są ukształtowane te, które mówią o ograniczeniu dostępności małoletnich do alkoholu, w tym również sprzedaży i podawania im używki…

Pedagogika : podręcznik akademickiPedagogika : podręcznik akademicki / redakcja naukowa Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski. – Wydanie nowe. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.

Sygn. 167409p, 167410

Po 16 latach od pierwszej edycji podręcznika Pedagogika oddajemy do rąk Czytelników jego poprawione i rozszerzone wydanie.

W pięćdziesięciu rozdziałach przedstawiono elementy wiedzy kanonicznej dla nauczycieli i pedagogów, wiedzy orientującej ich własne wybory i wiedzy instrumentalnej.

Publikacja jest przeznaczona dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego, dla nauczycieli odnawiających swoją wiedzę pedagogiczną oraz dla studentów rozpoczynających studia pedagogiczne. Stanowi zatem wprowadzenie do pedagogiki.

Od wydawcy

Potencjał osób w starości : poczucie jakości życia w procesie starzenia sięPotencjał osób w starości : poczucie jakości życia w procesie starzenia się / Aleksandra Błachnio. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2019.

Sygn. 167413, 167414

Starzenie się jest procesem, który wyraźnie się wydłuża. Aktualnie okres ten obejmuje blisko jedną trzecią życia jednostki. Dlatego też zjawiska starzenia się nie sposób marginalizować, deprecjonować, dewaluować, traktować jako okres schyłkowy i mało istotny w funkcjonowaniu człowieka.

Współczesna rekonstrukcja starości i procesu starzenia się polega na odnajdywaniu znaczenia i wartości, jakie mają dla gospodarki, kultury, społeczeństwa i samej jednostki. Stąd tak wielka wartość badań na ten temat. Monografia Aleksandry Błachnio idealnie wpisuje się w ten nurt, a bardzo pozytywne recenzje książki wskazują na jej niezwykłą wartość. Publikacja zawiera szereg nowych, bardzo ważnych informacji na temat kondycji polskich seniorów oraz ich poczucia jakości życia i możliwości rozwoju.

Psychospołeczne uwarunkowania potrzeb młodzieży z rodzin niepełnychPsychospołeczne uwarunkowania potrzeb młodzieży z rodzin niepełnych / Agnieszka Bochniarz. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019.

Sygn. 167419

Praca […] stanowi ważną rozprawę naukową dotyczącą określonych sytuacji społecznych niezmiennie aktualnych w dobie ponowoczesnej […] Trwała nieobecność (czasowa również) któregoś z rodziców, zmieniająca po części tak („scenariusz”) życia młodego człowieka prowadzić może do psychospołecznych, jak również biologicznych mechanizmów adaptacyjnych u młodego osobnika, zwłaszcza w czasie anomii, chaosu czy nieuporządkowanej, sprawczej i wszechobecnej otaczającej nas zmiany społecznej. […]

Przedmiotem zaprezentowanych badań o intencji psychopedagogicznej jest przede wszystkim subiektywna recepcja zastanej rzeczywistości przez respondentów i jej wpływ na postępowanie ludzi tudzież możliwość kierowania ich dalszej osobliwej, własnej i unikalnej przecież egzystencji.

Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego

Książka kierowana jest do szerokiego grona czytelników zainteresowanych poznaniem odmiennej sytuacji rodzinnej i życiowej młodych ludzi wychowywanych przez samotne matki i samotnych ojców. Szczególnie zaś przeznaczona jest dla osób, instytucji, organizacji pedagogicznych i społecznych zajmujących się problematyką psychospołecznego funkcjonowania młodzieży z rodzin niepełnych. Bowiem podejmowane przez nich planowe i systematyczne działania powinny zmierzać nie tylko do lepszego poznania młodzieży, jej dyspozycji i możliwości, ale również uczenia młodych ludzi właściwego ich wykorzystania i rozwijania.

Źródło:

www​.difin​.pl
www​.harmonia​.edu​.pl
www​.wydawnictwo​.ignatianum​.edu​.pl
www​.wydawnictwo​.uni​.lodz​.pl
www​.atut​.ig​.pl
www​.wydawnictwo​.ukw​.edu​.pl
www​.pwn​.pl
www​.wydawnictwo​.umcs​.eu