Wybrane nowości na bibliotecznej półce – marzec

Wybrane nowości na bibliotecznej półce – marzec

Okładka książki pt. "Zajęcia twórcze w szkole". Na tablicy narysowane maski teatralne, obok szafka i telefon z tarczą oraz plecak szkolny wypełniony przeróżnymi przedmiotami.© rozpisani​.plZajęcia twórcze w szkole / Grzegorz Noras. – Warszawa : rozpisani​.pl, copyright 2020.

Sygn. 169812, 169813

Poszukiwanie nowych sposobów nauczania zawsze było wyzwaniem dla nauczycieli. Każdy podświadomie czuje, że kilkugodzinne siedzenie w ławce i pisanie w zeszycie nie może być jedyną formą edukacji. Mamy do wyboru dwa wyjścia: systemową zmianę edukacji albo szukanie i wymyślanie konkretnych scenariuszy lekcji, które są odmianą w tradycyjnej metodzie „ławkowej”.

Chyba nikt się nie łudzi, że w Polsce w najbliższym czasie nastąpi reforma edukacji, która przyjdzie z ministerstwa. Na świecie jest już inaczej: szkoły demokratyczne, szkoły waldorfowskie czy edukacja w Finlandii czy Danii. Pozostaje tylko drugie wyjście – poszukiwania tysięcy nauczycieli, którzy uwierzą, że są w stanie zmienić sposób nauczania własnego przedmiotu. Mamy bardzo wielu takich nauczycieli, ale niestety nie mają takiej siły, by zmienić całą edukację. „Zajęcia twórcze w szkole“ to taka cegiełka do budowy fundamentów (raczej powinno być fundament do budowy nowoczesnego nauczania).

Na okładce książki pt. "Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń" nazwa autora, tytuł i nazwa wydawnictwa.© DifinKierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń : profilaktyka XXI wieku, zagrożenia i wyzwania, teoria i praktyka / Patrycja Stawiarska. - Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2020.

Sygn. 167723, 167724

Temat profilaktyki we współczesnym świecie jest niezwykle aktualny. Autorka w sposób wielowymiarowy przedstawia kwestię promocji zdrowia i prewencji zaburzeń w odniesieniu do różnych obszarów funkcjonowania człowieka. Przedstawione i omówione zostały przykłady programów profilaktycznych dla osób dorosłych, dzieci i młodzieży, dla osób zdrowych oraz przejawiających dysfunkcje w różnych obszarach życia i funkcjonowania. W książce zaprezentowano i szczegółowo omówiono interaktywne metody pracy z jednostką i grupami.

Publikacja zainteresuje psychologów, pedagogów oraz innych przedstawicieli nauk humanistycznych o człowieku, stanowi też cenne źródło wiedzy dla studentów psychologii, pedagogiki i innych nauk humanistycznych.

Na okładce książki zdjęcie siedzących na podłodze kobiety w okularach i chłopca.© DifinWybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej = Diagnosis, prevention and therapy in pedagogical theory and practice : selected areas / redakcja naukowa Elżbieta Stokowska-Zagdan, Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2020.

Sygn. 169814, 169815

Diagnoza pedagogiczna przewiduje dwie orientacje. Pierwsza z nich − diagnoza pozytywna, przy doborze odpowiednich metod i form pracy terapeutycznej, rokuje pomyślną redukcję niepokojącego stanu na rzecz jego poprawy. Z kolei drugi typ diagnozy − negatywna przewiduje pogłębienie istniejącego problemu, zaburzenia, czy też zagrożenia. Zarówno diagnoza pozytywna, jak i negatywna zakłada pewien rozwój istniejącego problemu. Jednak jego następstwo nie zawsze może być pomyślne zarówno dla samej jednostki, grupy ludzi, czy też społeczeństwa. Trafne rozpoznanie, a następnie ocena ryzyka determinującego kierunek ewaluacji wcześniej zaistniałego problemu jest niezwykle ważnym momentem w praktyce pedagogicznej.

Od nauczyciela/pedagoga/logopedy/diagnosty, współcześnie oczekuje się wysokich kompetencji w zakresie diagnozy, profilaktyki i terapii pedagogicznej. Na owe kompetencje składają się przede wszystkim wiedza teoretyczna, metodologiczna, sprawności oraz umiejętności praktyczne, a także samoświadomość w zakresie kompetencji osobistych. Posiadanie kompetencji w tych trzech obszarach, pozwala opracować właściwy program pomocy dziecku, w którym zostaną uwzględnione najbardziej optymalne metody i formy pracy pedagogicznej. Na tym etapie ważna jest współpraca ze środowiskiem rodzinnym, w którym rozwija się dziecko. Zazwyczaj czynniki determinujące zaburzenia w harmonijnym rozwoju nie pochodzą z jednego źródła, nie tkwią tylko w osobowości dziecka, ale również w jego najbliższym otoczeniu społecznym. Identyfikowanie wszelkich zagrożeń i czynników działających destrukcyjnie na rozwój dziecka, jest jednym z elementów nie tylko diagnozy, ale przede wszystkim stanowi wstęp dobrze prowadzonej profilaktyki.

Na okładce książki zarys twarzy w lustrzanym odbiciu wpisany w otwartą księgę.© PWNSzkoła jako przestrzeń uznania / Mirosława Nowak-Dziemianowicz. – Wydanie I. – Warszawa : PWN, 2020.

Sygn. 169816, 169817

Szkołę można badać, opisywać i analizować z bardzo różnych perspektyw. Perspektywa przyjęta w tej książce wywodzi się z koncepcji uznania Axela Honnetha. Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania są to stany uruchamiające odmienne praktyki społeczne.

Ludzie konstruują swoją tożsamość w różny sposób, w zależności od towarzyszących im relacji społecznych. Oparty na walce o uznanie konflikt moralny musi być przez pedagogikę: rozpoznany, opisany i zrozumiany na poziomie teoretycznym. Na poziomie praktycznym powinien zmierzać do budowania pedagogicznej kultury uznania. Uznanie będące warunkiem każdej tożsamości trzeba – w moim przekonaniu – włączyć dzisiaj w normatywny system celów wychowania/edukacji. Jeśli tak, to spojrzenie na szkołę przez pryzmat teorii uznania może otworzyć przed nami nowe, nieodkryte jeszcze obszary jej funkcjonowania. I właśnie takie spojrzenie na współczesną edukację i polską szkołę jest przedmiotem prezentowanej książki. Próbuję w niej pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Czy instytucja szkoły, czy jej edukacyjna koncepcja dają realna szanse na uznanie, czy pojawia się ona we wzajemnych relacjach wszystkich uczestników procesów edukacyjnych? Czy uznanie, jako warunek konstruktywnej, samodzielnej pracy nad własną tożsamością jest obecne w warunkach polskiej szkoły? Czy oparta o uznanie tożsamość może być budowana w instytucji, której podstawowe cele wpisują się dzisiaj w opozycję: rynek pracy czy emancypacja? Odpowiedzi na te pytania szukam w badaniach narracyjnych, które prowadziłam w oparciu o autorską, oryginalną metodologię skoncentrowaną na następujących etapach badawczych: krytyce-narracji-rozumieniu-zmianie.

Na okładce książki zarys mózgu oraz napisy: choroba mózgu, tytuł książki, nazwa autora i wydawnictwa.© PZWLO depresji dziś / Iwona Koszewska. – Wydanie I. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2020.

Sygn. 169820

O depresji dziś” kolejny tytuł w serii Choroby mózgu.

Wyjątkowa książka rozmów o depresji. Autorka, znany i ceniony psychiatra – dr n. med. Iwona Koszewska, rozmawia o współczesnej depresji z lekarzami, psychoterapeutami, naukowcami, socjologami, antropologiem, pisarzem, scenarzystką, wykładowcami, organizatorami kampanii społecznych, nauczycielami i pacjentami.

Ważne słowa układają się w ciekawe, intymne, szczere, przyciszone dialogi o cywilizacyjnej chorobie XXI wieku. Wywiady są ułożone według klucza:

  • W jakich czasach żyjemy,
  • Wokół przyczyn,
  • Postępy nauki,
  • Niedoskonały paradygmat diagnostyczny,
  • Przeżycia depresyjne,
  • Współchorobowość,
  • Można pomóc – rozpoznać, leczyć, zapobiegać,
  • Nie jesteś sam.

Wszystkie rozmowy zostały opatrzone czułą narracją i komentarzem dr Iwony Koszewskiej.

Okładka książki pt. "Psychodynamiki i ich struktura : studia z humanistyki stosowanej".© Adam MarszałekPsychodynamiki i ich struktura : studia z humanistyki stosowanej / Lech Witkowski ; Akademia Pomorska w Słupsku. Instytut Pedagogiki. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020.

Sygn. 169818, 169819

To dzieło niezwykłej wagi dla „humanistyki stosowanej”, zwłaszcza dla pedagogiki społecznej, psychologii wychowania, psychoanalizy i jej zastosowań, socjologii wychowania, antropologii filozoficznej, filozofii politycznej i etyki, dla literaturoznawstwa, historii, nauk o sztuce, ekologii humanistycznej i przyrodniczej. Autor eksploruje tu nowatorsko znaczenie dwoistości, napięć i kryzysów w rozwoju człowieka we wszystkich fazach życia, wykorzystuje niespotykaną erudycję wielodyscyplinową. Oprócz krytycznych rekonstrukcji istniejących teorii […] polemizuje z tezami wielkich autorytetów, […] inspiruje do dyskusji, do tworzenia nowych pomysłów badawczych, edukacyjnych i terapeutycznych. Zachęcam do jej wnikliwego studiowania, zderzania odkrywczych myśli […] ze znanymi schematami poznawczymi, także z własnymi dotychczas żywionymi przekonaniami i wiedzą.

Prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński

Na okładce książki leniwiec wiszący na gałęzi oraz tytuł, nazwa autora i wydawnictwa.© FeeriaJak nie dać sobą manipulować : dla analizujących bez końca i wysoko wrażliwych / Christel Petitcollin ; przekład: Krystyna Arustowicz. - Wydanie I. – Łódź : Feeria Wydawnictwo, 2020.

Sygn. 169831, 169832

MANIPULATORZY ROZPORZĄDZAJĄ JEDYNIE TAKĄ MOCĄ, JAKĄ IM NADAJEMY

Kiedy mają przed sobą ludzi przenikliwych, pozbieranych i stanowczych, stają się bezbronni. Nie mam najmniejszego zamiaru «unicestwiać» biednych manipulatorów. Dążę jedynie do tego, aby nie pozostawiano im pola do działania i by nie mogli wyrządzać tylu szkód. Chciałabym także, abyś mógł utrzymywać z nimi kontakty, dokładnie wiedząc, czego się po nich spodziewać”.

Manipulacja przybiera różne formy: od szantażu emocjonalnego w rodzinie czy w pracy po dominację jednej osoby w związku czy silny wpływ przyjaciela. Co najgorsze, na każdym etapie życia możemy spotkać ludzi, którzy będą chcieli nas wykorzystać, żeby osiągnąć własne cele. Ich techniki – jednocześnie proste i wyrafinowane – są niezwykle skuteczne, dlatego wielu z nas żyje w toksycznych relacjach, nawet o tym nie wiedząc.

Z tej książki, powstałej na podstawie historii ofiar manipulatorów, dowiesz się, dlaczego właśnie osobom nadwydajnym mentalnie trudno jest wychwycić pozorną życzliwość i wskazać źródła manipulacji. Pomoże ci ona także rozpoznać toksyczne osoby wokół siebie i uwolnić się od nich. Stosując się do zawartych w niej porad, przestaniesz być w końcu seryjną ofiarą manipulacji i odzyskasz upragnioną niezależność psychiczną.

Na okładce książki dłoń dorosłej osoby pomagającej dziecku w układaniu klocków z literami A, B, C.© GWPSkuteczna terapia dziecka z autyzmem : praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców / Anna Budzińska. – Wydanie pierwsze 2020 rok. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2020.

Sygn. 169839, 169840

Metody i techniki stosowanej analizy zachowania

Wczesna diagnoza i jak najszybsze rozpoczęcie skutecznej terapii mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie dziecka z autyzmem oraz całej jego rodziny. Dają niepowtarzalną szansę na godne i samodzielne życie.

W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu kluczowa jest terapia o udowodnionej naukowo skuteczności – stosowana analiza zachowania, zwana też terapią behawioralną. Autorka, specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, szczegółowo omawia praktyczne kwestie związane z kolejnymi etapami terapii. Wyjaśnia, jak stworzyć zindywidualizowany system motywacyjny, jakie techniki terapeutyczne najlepiej stosować, jak ocenić i rozwijać sfery deficytowe oraz jakie programy wprowadzać, w miarę jak dziecko robi postępy. Wskazuje konkretne metody radzenia sobie z zachowaniami utrudniającymi naukę i codzienne funkcjonowanie. Podkreśla również wagę odpowiedniej organizacji przestrzeni terapeutycznej i zaangażowania rodziców w proces terapii, tak aby stał się stylem życia rodziny.

Na okładce książki: tytuł, nazwy autorów i wydawnictwa.© Wydaw. UJDialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna / Sylvie Naar, Steven A. Safren ; przedmowa William R. Miller ; tłumaczenie Juliusz Okuniewski. – Wydanie I. – Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.

Sygn. 169845, 169846

Jak włączyć dialog motywujący do terapii poznawczo-behawioralnej

Na pierwszy rzut oka dialog motywujący (DM) i terapia poznawczo-behawioralna (TPB) mogą się wydawać koncepcjami sprzecznymi. Sylvie Naar i Steven A. Safren udowadniają jednak, że zintegrowana terapia łącząca metody DMTPB daje znacznie lepsze wyniki niż stosowanie każdego z tych podejść osobno.

Autorzy, prowadząc czytelnika przez najważniejsze etapy TPB, począwszy od rozpoczęcia i ustalenia planu terapii, poprzez trening umiejętności poznawczych i behawioralnych, po utrzymanie procesu zmiany, wyjaśniają, jak skorzystać z czterech procesów DM (angażowania, ukierunkowywania, wywoływania i planowania) w zakresie każdego z tych etapów terapii. Pokazują również sytuacje, w których DMTPB mogą wejść w konflikt, i podpowiadają terapeutom, w jaki sposób radzić sobie z takimi problemami.

Połączenie elementów DMTPB sprawdza się w terapii większości zaburzeń psychicznych i pomaga wzmocnić zarówno motywację pacjenta, jak i relację terapeutyczną. Zawarte w książce przykłady rozmów wskazują na praktyczne zastosowanie integracji podejść w leczeniu depresji, zaburzeń odżywiania, zaburzeń lękowych czy w terapii uzależnień. Dołączone arkusze ćwiczeń uproszczą wdrożenie tych metod w codziennej praktyce psychoterapeutom, psychiatrom i wszystkim osobom, które stosują TPB lub DM.

Na okładce kolorowa grafika przedstawiająca twarz kobiety, puszki Campbell's, konie, koło ze szprychami.© Adam MarszałekZajęcia plastyczne w aktualizowaniu potencjalności twórczej dzieci : eksperymentalny program zajęć plastycznych inspirowanych wybranymi współczesnymi nurtami w sztuce wizualnej / Iwona Tomas. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020.

Sygn. 169852, 169853

Prezentowana książka powstała na podstawie pracy doktorskiej i stanowi sprawozdanie z działań badawczo-edukacyjno-artystycznych podjętych w ramach eksperymentu przeprowadzonego przez autorkę w jednej z górnośląskich szkół podstawowych. W publikacji dokonano przeglądu zagadnień związanych z pojęciem twórczości i ze sztuką (szczególnie sztuką współczesną) oraz zaprezentowano program niekonwencjonalnych zajęć plastycznych wraz z wynikami badań. Przedsięwzięcia badawcze, zaplanowane w sposób metodologicznie hybrydowy (poszukujący), zostały ukierunkowane przede wszystkim na identyfikację wpływu eksperymentalnego cyklu warsztatów artystycznych na myślenie dywergencyjne, wyobraźnię oraz postawy twórcze dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Z kolei zajęcia plastyczne zostały potraktowane jako czynnik aktualizujący potencjalność twórczą oraz jako szczególny rodzaj eksperymentowania i doświadczania, a także przeżywania, odczuwania i komunikowania się ze sobą i światem zewnętrznym.

Okładka książki z ikonkami i infografiką komputerową.© EpistemeZdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne : z doświadczeń pandemii COVID-19 / redakcja Ewa Domagała-Zyśk. – Lublin : Wydawnictwo Episteme, 2020.

Sygn. 169854, 169855

Książka podejmuje problem szczególnego rodzaju edukacji – edukacji zdalnej – dla szczególnych osób – ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Głos zabierają w niej zarówno nauczyciele, terapeuci, rodzice i wychowawcy prowadzący zdalną edukację – jak i osoby z niepełnosprawnościami, które nie tylko przedstawiają własne potrzeby, ale i rozwiązania mogące poprawić jakość tego rodzaju kształcenia.

Nauczanie zdalne pozostanie z nami dłużej niż pandemia – dlatego tę publikację polecamy serdecznie nauczycielom, terapeutom, rodzicom, studentom kierunków nauczycielskich i wszystkim osobom zainteresowanym wykorzystaniem nowoczesnych technologii komunikowania w edukacji.

© PWNPsychologia wychowania : wybrane problemy / redakcja naukowa Hanna Liberska, Janusz Trempała. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2020.

Sygn. 169865, 169866

Psychologia wychowania. Wybrane problemy to pierwsza od wielu lat publikacja podsumowująca rozproszony dorobek polskiej psychologii wychowania na tle literatury światowej. Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni badacze i praktycy z kilkunastu ośrodków akademickich w Polsce.

Publikacja Psychologia wychowania. Wybrane problemy składa się z trzech części:

  • Podstawy teoretyczne – zgromadzono tu wiedzę na temat historii kształtowania się psychologii wychowania do 1939 roku, scharakteryzowano psychologię wychowania jako naukę, precyzując jej przedmiot, cel i stosowane metody. Przedstawiono podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania.
  • Kluczowe obszary psychologii wychowania – Autorzy opisali tu znaczenie procesów poznawczych i emocjonalno-społecznych dla wychowania i rozwoju. Osobne rozdziały zostały poświęcone różnicom indywidualnym oraz biologicznym i środowiskowym uwarunkowaniom rozwoju i wychowania.
  • Psychologia wychowania w praktyce: wybrane problemy – najbardziej obszerna część książki dotyczy takich zagadnień, jak współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą, zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania, z grup mniejszościowych.

Kolejne rozdziały dotyczą roli psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym, obywatelskim i edukacji seksualnej oraz organizacjom w systemie wychowania.

© HarmoniaTwórcze podróże plastyczne : wykorzystanie sztuki w terapii i arteterapii / Alina Arciszewska-Binnebesel. – Wydanie I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020.

Sygn. 169869, 169870

Publikacja to zaproszenie do zabawy plastycznej zarówno młodszych, jak i dorosłych odbiorców. Zawiera ona propozycje różnorodnych aktywności plastycznych – od malowania, rysowania, tworzenia na płaszczyźnie, poprzez komponowanie przestrzenne z łatwo dostępnych materiałów, do tworzenia drobnych przedmiotów o charakterze użytkowym. Druga część zawiera zbiór szablonów formatu A4A3 do wykonywania kolorowych witraży. Książka może być źródłem inspiracji dla nauczycieli, terapeutów, rodziców oraz kreatywnej młodzieży. Przyda się również w trakcie zajęć z dziećmi i młodzieżą z różnorodnymi problemami edukacyjnymi i z niepełnosprawnościami.

Źródła :

rozpisani​.pl
ksiegarnia​.pwn​.pl, pwn​.pl
difin​.pl
pzwl​.pl
marszalek​.com​.pl
wydawnictwofeeria​.pl
gwp​.pl
wuj​.pl
marszalek​.com​.pl
wydawnictwoepisteme​.pl
harmonia​.edu​.pl