Wybrane nowości – lipiec 2017 r.

Wybrane nowości – lipiec 2017 r.

Innowacje w nauczaniu szkolnym / Erich Petlák ; tłumaczenie Artur Sobótka. – Kraków : Wydawnictwo Petrus, cop. 2017.
Sygn. 162213

Rekomenduję książkę autorstwa profesora Ericha Petláka do opublikowania jej w Polsce. Zawiera szereg bardzo ważnych informacji dla nauczycieli, które mogą wykorzystać w swej codziennej pracy pedagogicznej z uczniami i w prowadzonych przez siebie systematycznych badaniach pedagogicznych, na użytek swej pracy zawodowej. Autor korzysta nie tylko ze specjalistycznej literatury słowackiej, ale także polskiej i anglojęzycznej.
Książkę cechuje wysoki poziom merytoryczny, metodyczny i naukowy. Język pracy dostosowany jest do interakcji z nauczycielami i wskazuje im najnowsze nurty w światowej dydaktyce ogólnej.
Wiele przykładów i propozycji Autora może z powodzeniem być wprowadzone w polskiej szkole, podnosząc poziom kształcenia, zrozumienie nauczanych treści przez uczniów, motywując ich do nauki poprzez wprowadzenie wielu innowacyjnych metod i czynników. Publikacja stanowi wspaniałe narzędzie dydaktyczne dla polskich nauczycieli, ale stanowi także kompendium wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej dla nauczycieli akademickich i studentów pedagogiki.
prof. Stanisław Juszczyk
Uniwersytet Śląski, Katowice

(…). Ta książka może stanowić doskonały materiał do samokształcenia, jak również do prowadzenia szkoleń nauczycieli w większych grupach w zakresie innowacyjnego podejścia do edukacji. W interesie uczących się jest, aby w szkole otrzymali szansę do wykazania się aktywnością, a nie tylko biernego słuchania i pamięciowego utrwalania treści edukacyjnych. Do tego potrzeba przygotowanych nauczycieli gotowych zmniejszyć liczbę zajęć prowadzonych metodą podającą, która – jak pokazują badania – jest jedną z najmniej efektywnych metod dydaktycznych. Odpowiedź na pytanie – czym można zastąpić metodę podającą? – znajduje się na kartach tej książki.
Janusz Krupa
ekspert w zakresie jakości edukacji

W trosce o zdrowie dziecka w okresie przedszkolnym : obszary promocji zdrowia i propozycje metodyczne / Magdalena Madej-Babula. – Kraków : Akademia Ignatium : Wydawnictwo WAM, 2016.
Sygn. 162149, 162150

Dużym walorem książki jest jej strona metodyczna, wyrażająca się w konkretnych propozycjach, stosownie do podejmowanych zagadnień w obszarze edukacji zdrowotnej skierowanej do dzieci w wieku przedszkolnym. Publikacja będzie z pewnością wartościową pomocą dydaktyczną dla nauczycieli, rodziców, wychowawców i opiekunów mających świadomość wagi zdrowia dzieci i jego znaczenia dla satysfakcjonującego funkcjonowania i osiągania sukcesu życiowego, w tym także edukacyjnego. Książka może być także wykorzystana w procesie kształcenia studentów wychowania przedszkolnego oraz opiekunek dzieci w wieku przedszkolnym.
Prof. dr hab. Ewa Syrek

Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej / redakcja naukowa Iryna Surina, Anna Babicka-Wirkus. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2016.
Sygn. 162171, 162172

Celem książki jest przede wszystkim ukazanie złożoności i wielowymiarowości problematyki praw dziecka i praw człowieka, a także faktycznego ich poszanowania w przestrzeni życia edukacyjno-społecznego. Oprócz zaprezentowania obszarów, w których prawa te występują w formie narracji, a nie rzeczywistego poszanowania, istotne jest również ukazanie pozytywnych praktyk implementacji praw dziecka i człowieka w codzienności życia szkolnego i społecznego. Z tego też względu książka adresowana jest w głównej mierze do profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą.
W pierwszej części książki problematyka praw człowieka i dziecka została osadzona w kontekście edukacyjnym. Laura Koba w swoim tekście omawia znaczenie edukacji dla propagowania i realizacji idei praw człowieka i dziecka. Autorka podkreśla wagę kształtowania, szczególnie wśród młodych ludzi, świadomości tych praw jako niezmiernie istotnej dla tworzenia społeczeństw demokratycznych. Jednak rzeczywisty stan tej edukacji odbiega daleko od ideału, ponieważ jest ona często prowadzona niedokładnie i przez osoby do tego nieprzygotowane.
Druga część książki ogniskuje się wokół problematyki praw dziecka w systemie wychowawczo-resocjalizacyjnym. Tekst Iryny Suriny porusza zagadnienie eurosieroctwa, które w wyniku migracji zarobkowej rodziców stało się poważnym problemem m.in. w Polsce, w Mołdawii, na Ukrainie i na Litwie. Autorka prezentuje ten problem w kontekście sieroctwa społecznego, które wiąże się z brakiem zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka, takich jak bezpieczeństwo, poczucie bycia kochanym. Poczucie opuszczenia przez najbliższych niesie ze sobą dalekosiężne skutki zarówno dla sfery psychicznej, jak i społecznej funkcjonowania młodego człowieka.

Edukacja muzealna : muzea dla dzieci i młodzieży / Renata Pater. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2016.
Sygn. 162195, 162196

Wiek XXI stawia nowe wyzwania i muzea przyjmują coraz śmielej odpowiedzialność za naukę, społeczną edukację i rekreację. Przygotowują atrakcyjne miejsca doświadczeń, tworzą estetyczne przestrzenie, dostosowując propozycje i oferty do zróżnicowanych grup odbiorców. Równocześnie personalizują komunikację ze swoim obecnym i potencjalnym gościem. Zapraszają do spotkań również w świecie wirtualnym. Kreatywne działania w obszarze sztuki współczesnej i dawnej stanowić mogą aktualną płaszczyznę dialogu, kształcenia, wychowania dzieci i młodzieży. Przestrzenie wystaw narracyjnych, interaktywnych, partycypacyjnych w muzeach klasycznych, a w szczególności w muzeach dla dzieci i młodzieży są aktualną propozycją metodyczno-dydaktyczną dla uczenia się w ciągu całego życia.
„Autorka definiuje pojęcie edukacji muzealnej i przytacza koncepcje pedagogiczne, szczególnie takich autorów, jak John Dewey, Maria Montessori i Jean Piaget. Interesujące są drobiazgowe opisy oraz charakterystyki muzeów dla dzieci i młodzieży utworzonych w Monachium, Berlinie i we Frankfurcie nad Menem. Na szczególną uwagę zasługuje projekt edukacji estetycznej realizowany w galeriach sztuki współczesnej w Krakowie. Wspomniany projekt miał charakter badawczy. Były to próby połączenia zajęć szkolnych z przedmiotu «sztuka» z percepcją sztuki współczesnej. Rezultaty tych działań okazały się zaskakująco twórcze i pozytywne. Autorka słusznie podkreśla zasługi dla polskiego muzealnictwa nieżyjących już krakowskich profesorów – Tadeusza Gołaszewskiego i Jerzego Świecimskiego. Na uwagę i uznanie zasługuje obszerna i kompetentnie opracowana bibliografia.
Książka będzie z pewnością pomocna dla adeptów pedagogiki, animatorów kultury, wychowawców i rodziców w poszukiwaniu szerszego spojrzenia na wartość edukacyjną muzeum. Z pełnym przekonaniem polecam tę książkę”.
Z recenzji prof. dr hab. Ireny Popiołek-Rodzińskiej

Przygoda z muzeum, która stała się dla autorki pasją w poszukiwaniach badawczych, może stać się również zachętą dla każdego, kto odkryje dla siebie „czar” muzeów i muzealiów, urok sztuki i jej wielostronne oddziaływanie.
Książka może zainspirować kreatywnych edukatorów muzealnych, animatorów, pedagogów, nauczycieli czy studentów, którzy odnajdą w niej inspiracje do własnych poszukiwań badawczych – zarówno teoretycznych rozważań, a przede wszystkim praktycznych implikacji w aktualnej edukacji dzieci i młodzieży. Z muzeum, w muzeum i przez muzeum.

Edukacja seksualna w polskiej szkole : perspektywa uczniów i dyrektorów / Mariola Bieńko, Zbigniew Izdebski, Krzysztof Wąż. - Warszawa : Difin, 2016.
Sygn. 162197, 162198

Książka powstała jako rezultat badań jakościowych, wywiadów grupowych zrealizowanych z uczniami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz wywiadów z dyrektorami szkół, na temat zajęć edukacyjnych: wychowanie do życia w rodzinie. Opracowanie pozwala na zapoznanie się z obrazem tych zajęć z perspektywy osób odpowiedzialnych za ich organizację, a przede wszystkim z perspektywy ich uczestników, poznanie doświadczeń i ocen uczniów dotyczących zarówno organizacji zajęć, ich problematyki, stosowanych metod i środków dydaktycznych, jak też sposobu postrzegania postawy nauczyciela prezentowanej na lekcji. Z badań wyłania się również obraz samych uczestników fokusów, niezwykle cenny dla zrozumienia uwarunkowań ich rozwoju psychoseksualnego.
Z recenzji dr hab. Beaty Łaciak, prof. UW:

Przedstawiony raport jest lekturą wciągającą, Autorzy często oddają głos badanym, co dodatkowo powoduje wartkość narracji, a wyniki badań są nie tylko interesujące, ale także pozwalają odpowiedzieć na pytanie, co w dotychczasowej formie edukacji seksualnej warto zachować, a co wymaga zmian. (…) Jeśli edukacja seksualna ma być skuteczna, to musi trafiać w potrzeby i oczekiwania samych zainteresowanych, musi być dobrze przez nich odbierana i postrzegana jako przydatna, pomocna w codziennym obecnym i przyszłym życiu.

Efektywność edukacji wczesnoszkolnej : wybrane aspekty / redakcja Teresa Parczewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016.
Sygn. 162199, 162200

Publikacja „Efektywność edukacji wczesnoszkolnej. Wybrane aspekty“ pod redakcją naukową Teresy Parczewskiej wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i edukacyjne. Jest interesującą i ważną monografią w pedagogice wczesnoszkolnej. Podjęto w niej trud uporządkowania i ujęcia całościowego różnych, ale zintegrowanych w edukacji dziecka obszarów kształcenia […]. Książka stanowi cenną lekturę dla nauczycieli, studentów i osób zainteresowanych problematyką edukacji dziecka.
[Z recenzji dr hab. Marzenny Magdy-Adamowicz, prof. UZ]


Inteligencja emosocjalna : poznaj emocje swoje i innych, i żyj lepiej / Luis Stortini Sabor
; tłumaczyła Ewa Morycińska-Dzius. – Warszawa : Bellona, cop. 2016.
Sygn. 162204

Irytujesz się, gdy ktoś wytknie ci błąd? Przejmujesz się tym, co inni o tobie myślą? Czujesz, że ludzie cię nie rozumieją? Często się stresujesz? Jeśli na przynajmniej jedno z tych pytań odpowiedziałeś poprawnie, ta książka jest dla ciebie!
Luis StortiniSabor, psycholog, analizuje w książce sytuacje, z którymi codziennie się spotykamy, i pokazuje nam, jak je rozwiązać.
Dzięki tej książce:
– będziesz umiał rozpoznawać własne uczucia,
– pozbędziesz się strachu i wstydu,
– przekujesz gniew w pozytywne emocje,
– nauczysz się empatii,
– rozwiążesz problemy w związku,
– podejdziesz z dystansem do toksycznego szefa,
– nawiążesz lepsze kontakty z otoczeniem,
– poczujesz się świadomy, spełniony i szczęśliwy.

Kultura nauczycieli a kultura uczniów : implikacje wychowawcze / Ewa Jówko. – Warszawa : Difin SA, 2016.
Sygn. 162209, 162210

Publikacja przedstawia nowe spojrzenie na kulturę szkoły poprzez kulturę człowieka (nauczyciela i ucznia), a nie tylko kulturę organizacji. W prezentowanej monografii ukazano, że aspekt dotyczący kultury uczniów i nauczycieli stanowi podwalinę dla kultury każdej szkoły. Autorka jest przekonana, że to właśnie ostatni z wymienionych czynników, głównie jednak kultura nauczycieli, ma decydujące znaczenie w kształtowaniu kultury pracy szkoły: klimatu społecznego, stylu kierowania, oraz stosunków interpersonalnych pomiędzy wszystkimi podmiotami edukacyjnymi. Weryfikacja wiedzy o kulturze szkoły (szczególnie kulturze osobistej i osobowej nauczycieli oraz uczniów) i jej bogacenie wydaje się konieczna.
prof. nadzw. dr hab. Mirosław Z. Babiarz:
(…) ważne i ciekawe przedsięwzięcie, które wpisuje się w dyskusję na temat kultury nauczyciela i kultury uczniów. Wskazaną problematykę przedstawia w świetle teorii, przepisów prawa, badań, ale też pokazując ją od strony praktycznej, co stanowi dodatkowy walor niniejszej publikacji. (…) Uważam, że powinna znaleźć zainteresowanie m.in. pedagogów, pracowników socjalnych, psychologów, ale także służyć jako materiał do analiz dla studentów kierunku pedagogika, psychologia, praca socjalna.

Nauczyciel doskonały : kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela / Janusz Bielski. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2017.
Sygn. 162217, 162218

Problematyką osobowości nauczyciela zajmowali się głównie psycholodzy. Pierwsze polskie dociekania w tym zakresie odnoszą się nie do osobowości, lecz do „duszy” nauczyciela. Później pojawiły się prace traktujące o jego „instynkcie” i „typie antropologicznym”. Przedmiotem kolejnych rozważań stał się „talent” nauczyciela i wreszcie zaczęto zajmować się nauczycielską „osobowością”. Pojmowano ją zresztą rozmaicie – jako strukturę, w której dominującą rolę odgrywają czynniki biologiczne bądź psychologiczne, pedagogiczne czy społeczne.
W badaniach nad zawodem nauczyciela prowadzonych w ostatnich kilkudziesięciu latach daje się zauważyć zjawisko odchodzenia od badań normatywno-spekulatywnych, opartych na rozumowaniu dedukcyjnym, i podejmowaniu badań empirycznych, opartych na rozumowaniu indukcyjnym. W refleksji nad nauczycielem mamy do czynienia z przesuwaniem się punktu ciężkości z prób nakreślenia obrazu idealnego nauczyciela w kierunku badań empirycznych czynnych zawodowo rzeczywistych nauczycieli, kończących się z reguły próbami typologii. […]

Jeden z najwybitniejszych twórców polskiej pedeutologii – Jan Władysław Dawid – w swoim dziele O duszy nauczycielstwa pisał, że: „Istotą nauczycielskiego powołania jest miłość dusz ludzkich”. Ta miłość do wychowanków stanowiła dla autora fundament efektywności pracy wychowawczej i motywację do samokształcenia nauczyciela. […]

W ostatnich latach odnotowuje się coraz częściej badania nad rzeczywistym nauczycielem. Analizuje się jego czynności zawodowe i poszukuje czynników warunkujących większą efektywność pracy. W badaniach tych coraz wyraźniej eksponuje się aspekt prakseologiczny. Szuka się odpowiedzi na pytania: co powinien wiedzieć i umieć dobry nauczyciel określonej specjalności? Jak poszczególne czynności związane z wykonywanym zawodem powinien wykonywać, aby działać sprawnie i skutecznie? Jakie kompetencje moralne, społeczne i komunikacyjne powinien posiadać? Przy zastosowaniu w badaniach metody indukcyjnej stwierdzono rzeczywiste cechy konkretnych nauczycieli lub grup nauczycielskich. Pokazano czynniki warunkujące osiąganie sukcesów pedagogicznych, wskazano na zależności między cechami osobowo-zawodowymi i niektórymi czynnikami zewnętrznymi a rezultatami pracy. […]

Jak pisze autor Nauczyciel dokonały publikacji Janusz Bielski cech efektywnego nauczyciela poszukuje się również dzisiaj, ale coraz częściej pojawiają się u badaczy przekonania, że cechy te nie są wrodzone i że można je wykształcić w procesie przygotowania zawodowego. Głównym przedmiotem współczesnych badań staje się rzeczywisty nauczyciel, działający w konkretnych warunkach. Odrzuca się założenie, że nauczyciel jest z natury doskonały. Wytworzył się też „realistyczny” stosunek do jego pracy dydaktyczno-wychowawczej, z pewnym odcieniem krytycyzmu. Nauczyciel, który nie najlepiej wykonuje swoje zadania, może spotkać się z brakiem akceptacji nie tylko ze strony swoich zwierzchników. Powstała swego rodzaju społeczna presja na doskonalenie się w zawodzie. Coraz częściej odrzuca się pogląd o istnieniu jakiegoś jednego warunku decydującego o efektach pracy zawodowej nauczyciela, a przyjmuje się założenie, że rezultaty pracy uwarunkowane są całym zespołem różnorodnych czynników.

Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej : scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej / Elżbieta Płóciennik. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.
Sygn. 162236

Kolejna publikacja w ramach serii „Edukacja dla Mądrości”, inspirowanej koncepcją i dokonaniami Roberta J. Sternberga (Teaching for Wisdom) – praktyczny poradnik metodyczny dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, pracujących w różnych instytucjach oświatowych, dla konsultantów i doradców metodycznych, a także rodziców. Zawiera wprowadzenie teoretyczne oraz przykłady sytuacji edukacyjnych, służących rozwijaniu inteligencji analitycznej, twórczej, praktycznej, refleksyjności, myślenia dialogicznego i dialektycznego oraz propozycje konkretnych ćwiczeń. Czytelnik znajdzie również zestaw scenariuszy zajęć do pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole podstawowej.
Poradnik uzupełniają gotowe do powielenia karty pracy.
W planowanym trzecim tomie serii, mającym również charakter praktyczny, zostaną zamieszczone scenariusze zajęć do pracy z młodzieżą. Zainteresowani szerszym wprowadzeniem do koncepcji edukacji dla mądrości mają do dyspozycji tom pierwszy (E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne).

Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej : scenariusze zajęć dla młodzieży / Elżbieta Płóciennik. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.
Sygn. 162237

Celem serii przewodników metodycznych Edukacja dla mądrości, jest wskazanie praktycznych i metodycznych wskazówek pozwalających nauczycie­lom, wychowawcom i rodzicom uczniów organizować warunki rozwijania mądrości oraz zdolności sprzyjających mądremu myśleniu i działaniu. W pierwszej części tej serii zostały przedstawione propozycje metodyczne służące rozwijaniu mądrości dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w szkole podstawowej, natomiast w tej części autorka zaproponowała scenariusze ćwiczeń i zajęć na poziomie ponadpodstawowym. By jednak umożliwić czytelnikom jedynie tej książki poznanie podstaw teoretycznych edukacji dla mądrości, podobnie jak w części pierwszej z tej serii, zostały tu zaprezentowane najistotniejsze informacje dotyczące koncepcji rozwijania mądrości w szkole.
Prezentowana publikacja stanowi praktyczny przewodnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjów i liceów zakresie rozwijania mądrości dzieci. Kolejny tom po publikacji dla przedszkoli i szkół podstawowych.
W książce zaprezentowano syntetycznie koncepcję edukacji dla mądrości oraz dostarczono nauczycielom konkretnych narzędzi do wykorzystania w pracy edukacyjnej i wychowawczej z młodzieżą w postaci ćwiczeń proponowanych w codziennych sytuacjach edukacyjnych oraz scenariuszy zajęć.
Ćwiczenia i scenariusze służą: doskonaleniu kompetencji nauczycieli i wychowawców, wyzwalaniu aktywności i refleksyjności; praktycznemu przygotowaniu ucznia do życia; wsparciu w procesie dojrzewania do samodzielności; autorefleksji, samopoznaniu, podejmowaniu wyborów również odnośnie do przyszłej drogi zawodowej; integracji; profilaktyce negatywnych zjawisk w środowisku rówieśniczym uczniów; terapii nacechowanych agresją oraz negatywnymi emocjami relacji i modyfikowaniu pracy szkoły w kierunku właściwego realizowania funkcji wychowawczej i edukacyjnej.

Sztuka wychowania : jak nie zepsuć własnego dziecka? : od poczęcia do dorosłości / Bożena Kubiczek. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.
Sygn. 162241

Wyobraź sobie, jak by to było wspaniale otrzymać instrukcję obsługi do dziecka? Czy to możliwe? Przekonaj się czytając najnowszą publikację Bożeny Kubiczek.
Na pewno zdajesz sobie sprawę, że nie ma nic cenniejszego niż nasze dzieci? Ale czy znamy ich „instrukcję obsługi”? Co robimy, kiedy upragnione pojawiają się na świecie? A przecież to nasza rodzicielska powinność aby przygotować się do tego najważniejszego i najtrudniejszego zarazem wyzwania, jakim jest przyjście na świat, a następnie wychowanie dziecka tak, by czuło się w życiu spełnione i szczęśliwe.
Ta książka ma na celu w zwięzły i prosty sposób zapoznać rodziców z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju dziecka i udzielić odpowiedzi na podstawowe pytania:
– Na czym polega wychowanie?
– Co zrobić, by dziecko było lepsze i mądrzejsze?
– Jak rozwijać jego wrodzone możliwości?
– Jak wspierać go w okresie dojrzewania?
– Jak współdziałać ze szkołą, by w procesie kształcenia w pełni wykorzystywało swój potencjał?

Polecamy tę publikację również babciom i dziadkom, którzy współdziałając mądrze z rodzicami mogą wspomagać rozwój swoich ukochanych wnuków lub zepsuć swoje wnuki lekceważąc zasady ustalone przez rodziców. Publikacja będzie także przydatna nauczycielom, może mieć wpływ na poprawę komunikacji jak i zrozumienie potrzeb dzieci.

Źródło:
www​.wydawnictwo​.ignatianum​.edu​.pl
www​.impulsoficyna​.com​.pl
www​.wuj​.pl
www​.difin​.pl
www​.ksiegarnia​.bellona​.pl
www​.wydawnictwopetrus​.pl
www​.wydawnictwo​.uni​.lodz​.pl
www​.nowik​.com​.pl