Polecane nowości w zbiorach – listopad

Polecane nowości w zbiorach – listopad

Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży : 8 – 17 lat : podręcznik terapeuty / John Piacentini, Audra Langley, Tami Roblek ; przekład Sylwia Pikiel. – Wydanie pierwsze w języku polskim. – Sopot : GWP, 2019.

Sygn. 164498, 164499

Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8 – 17 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka oraz prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie.

Głównym elementem programu terapeutycznego są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.

Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, a także wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.

Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży : 8 – 17 lat : poradnik pacjenta / John Piacentini, Audra Langley, Tami Roblek ; przekład Sylwia Pikiel. – Wydanie pierwsze w języku polskim. – Sopot : GWP, 2018.

Sygn. 164500, 164501

Nieleczone zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka i zdolność rodziny do radzenia sobie z codziennością. Wywołuje lęk, bywa źródłem znacznego cierpienia i obniża jakość życia. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się to zaburzenie, na czym polega proponowana terapia i jak przebiegają poszczególne sesje. Pacjent i jego rodzice uczą się bardziej unormowanych wzorców wzajemnych interakcji i codziennego funkcjonowania. Otrzymują wskazówki, jak wykorzystywać rutynowe działania i przyzwyczajenia niemające związku z zaburzeniem, aby reakcja na terapię była jak najtrwalsza, a ryzyko nawrotu – jak najmniejsze. Poradnik służy do utrwalania i powtarzania informacji uzyskanych podczas spotkań z terapeutą. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.

Poradnik stanowi uzupełnienie podręcznika poznawczo-behawioralnej terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8 – 17 lat.

Wiersze i inscenizacje dla przedszkolaków na cały rok / Sylwia Bacewicz. – Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 2019.

Sygn. 164502

Wiersze i inscenizacje dla przedszkolaków na cały rok“ to zbiór utworów na każdą okazję, albo i bez okazji.

Krótkie, łatwe do zapamiętania, uczą i bawią. Pokazują, omawiają i komentują świat wokół dziecka, jego najbliższe otoczenie i ważne dla niego sprawy.

Do wykorzystania w przedszkolu, ale też do czytania i nauki w domu.

Badania w działaniu w praktyce pedagogicznej : wybrane przykłady / Maria Szymańska, Magdalena Ciechowska, Katarzyna Pieróg, Sylwia Gołąb ; [redakcja Magdalena Pawłowicz]. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018.

Sygn. 164530 p

Na współczesnym rynku wydawniczym można spotkać wiele interesujących lektur z zakresu metodologii badań społecznych. To daje czytelnikowi (badaczowi, studentowi, praktykom pracującym w przestrzeni społecznej) możliwość wyboru i prowadzenia badań w dowolnie wybranej strategii z odpowiednio dobranymi metodami, technikami i narzędziami badawczymi. Nie często zdarza się jednak, by prace te były bogate zarówno w wiedzę teoretyczno-metodologiczną, jak i metodyczną oraz w praktyczne ich aplikacje do praktyki społecznej, edukacyjnej, ukazujące sens i znaczenie projektów naukowo-badawczych. Do takich zaś zaliczam przedłożoną do recenzji publikację Badania w działaniu w praktyce pedagogicznej. Wybrane przykłady.

Publikacja jest w moim przekonaniu poszerzeniem dotychczasowego dorobku metodologicznego w zakresie metodologii badań jakościowych w ujęciu pedagogicznym. Stanowi swoisty przewodnik po specyfice badań w działaniu, prowadzonych w metodologicznej przestrzeni podmiot-partycypacja-synergia.

Prezentowana praca jest nie tylko źródłem wiedzy teoretycznej, metodologicznej, metodycznej, ale również sama spełnia w swej konstrukcji i zamyśle warunek uczenia się przez działanie.

Dr hab. Joanna M. Łukasik, prof. UP

Deep learning : systemy uczące się / Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, Aaron Courville ; [przekład Witold Sikorski]. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.

Sygn. 164533

Deep learning to rodzaj systemu uczącego się, który pozwala komputerom na naukę na podstawie doświadczeń i zrozumienie świata w sennie hierarchii pojęć. Ponieważ komputer gromadzi wiedzę na podstawie doświadczeń, nie potrzebny jest nadzór człowieka w celu określenia całej wiedzy potrzebnej komputerowi. Hierarchia pojęć pozwala komputerowi uczyć się skomplikowanych pojęć rozbudowując je na podstawie prostszych elementów. Graf takich hierarchii będzie miał głębokość wielu warstw.

Książka wprowadza szeroki zakres tematów z zakresu deep learning.

W tekście można znaleźć podstawy matematyczne i pojęciowe obejmujące odnośne pojęcia z zakresu algebry liniowej, teorii prawdopodobieństwa, teorii informacji, obliczeń numerycznych oraz systemów uczących się.

Książka opisuje techniki deep learning używane przez praktyków w przemyśle, w tym głębokie sieci sprzężone do przodu, regularyzację, algorytmy optymalizacyjne, sieci splotowe, modelowanie ciągów oraz metodologie praktyczne. Przywoływane są takie zastosowania jak rozpoznawanie mowy, obrazy komputerowe, systemy rekomendacji w trybie online, bioinformatyk oraz gry wideo. Wreszcie książka przedstawia perspektywy badań naukowych obejmując takie zagadnienia teoretyczne jak modele o współczynnikach liniowych, autokodowania, uczenie się reprezentacji, strukturalne modele probabilistyczne, metody Monte Carlo, funkcja podziału, przybliżone wnioskowanie oraz głębokie modele generatywne.

Książka Deep Learning może być używana przez studentów studiów podstawowych i podyplomowych planujących swoją karierę w przemyśle lub w badaniach naukowych, oraz przez inżynierów oprogramowania, którzy chcą zacząć wykorzystywać techniki deep learning w swoich produktach lub platformach działania.

Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej / Magdalena Arczewska. – Wydanie I. – Kraków : Zakład Wydawniczy „Nomos“, 2017.

Sygn. 164534

Praca dr Magdaleny Arczewskiej jest bardzo obszerną monografią naukową, w której po raz pierwszy poruszone zostało tak szeroko i wnikliwie zagadnienie „dobra dziecka” w świadomości przedstawicieli kilku środowisk związanych w swej działalności zawodowej ze sprawami życiowymi dziecka. To niewątpliwie pierwsza w Polsce a jednocześnie niezwykle ważna monografia poruszająca w tak szerokim ujęciu „dobro dziecka” z perspektywy kilku dyscyplin naukowych, głównie zaś z dwóch – prawa i socjologii. Monografia ta ma wysokie walory naukowe, jest pracą pionierską, świadczy o głębokim zaangażowaniu autorki oraz o jej dojrzałym i poważnym stosunku do badan empirycznych. Bogactwo treści dowodzi, że pracę tę napisała korzystając z przemyślanej koncepcji i oparła ją na kompetentnie dobranych źródłach. Książka może być adresowana do bardzo szerokiego kręgu odbiorców profesjonalnie zajmujących się rodziną traktowaną jako przedmiot pracy socjalnej oraz jako przedmiot badań socjologicznych i socjopedagogicznych.

Z recenzji dr hab. Anny Michalskiej, prof. UAM

Dotacje oświatowe po zmianach / [redakcja merytoryczna Lidia Marciniak, Elżbieta Piotrowska-Albin]. – Stan prawny na 1 lutego 2018 r. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2018.

Sygn. 164536

Nowa ustawa o finansowaniu zadań oświatowych wprowadza szereg zmian m.in. w sposobie finansowania zadań z zakresu oświaty. Publikacja Dotacje oświatowe po zmianach omawia najnowsze zmiany dotyczące:

  • sposobu podziału subwencji oświatowej;
  • zasad udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych;
  • dotacji podręcznikowej (wyposażenia szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub ćwiczeniowe) – jej wykorzystania i rozliczania;
  • finansowania świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.

Dodatkowo publikacja zawiera:

  • szczegółowe procedury ustalania, rozliczania i kontroli dotacji udzielanych przedszkolom oraz szkołom publicznym i niepublicznym,
  • wzory uchwał i dokumentów z zakresu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu powiatu oraz z budżetu gminy – dla szkół i przedszkoli publicznych oraz niepublicznych.

Adresaci:

Publikacja przeznaczona jest dla dyrektorów szkół i przedszkoli, przedstawicieli organów prowadzących oraz wszystkich pozostałych osób zainteresowanych omawianą tematyką.

Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość? / Joanna Ludwika Pękala. – Wydanie 1. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.

Sygn. 164540

Autorka dokonała przeglądu różnych ujęć etosu nauczycielskiego, uporządkowała je i zaprezentowała własną definicję tego zagadnienia. Przedstawiła interesujące, a momentami również zaskakujące wyniki badań, dotyczące wymagań społecznych względem nauczycieli (okazało się między innymi, że obejmują one także sferę życia osobistego tej grupy zawodowej). Starała się odpowiedzieć na pytanie, czy i w jakim stopniu zbiorowość nauczycieli stanowi współcześnie grupę reprezentującą dany etos. Rozstrzygnięcie tego problemu, postrzeganego dawniej jako niebudzący wątpliwości, wydaje się obecnie bardzo istotne dla statusu profesji nauczycielskiej.

Publikacja jest próbą ponownego rozbudzenia zainteresowania pojęciem etosu nauczycielskiego – kategorią, która opisuje najistotniejsze i najtrudniejsze do uchwycenia obszary pracy zawodowej nauczycieli. Temat ten został badawczo zaniedbany, a jak wynika z ustaleń autorki, wyraźnie wpisuje się we współczesne debaty społeczne.

Historia polskiego szaleństwa. T. 1, Słońce wśród czarnego nieba : studium melancholii / Mira Marcinów. – Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2017.

Sygn. 164541 / T. 1

Książka Miry Marcinów, zawierająca antologię rodzimych tekstów z dziedziny psychopatologii, jest pierwszą próbą stworzenia archeologii polskiego szaleństwa.

Księgi polskich obłąkanych XIX stulecia nie ma. Gdyby jednak istniała, trzeba by jej szukać gdzieś pomiędzy Liber chamorum, spisem luźnych ludzi czy katalogiem przypłotnic. Mieszkańcom szalonych kamienic, czubkom, smutnodurnym, ludziom zadumowym należałoby się jednak szczególne miejsce w tym konglomeracie wykluczonych. Historia polskiego szaleństwa w XIX wieku jest bowiem historią bezprecedensowej medykalizacji. Wiek XIX uznał prawo do choroby umysłowej, ale to wiek XXXXI całkowicie utożsamił szalonego z „chorym na szaleństwo”.

Obłęd, szaleństwo, pomieszanie zmysłów to mroczne i budzące lęk aspekty ludzkiej kondycji, które potrafią nas także pociągać, uwodzić i intrygować. Niezwykła książka Miry Marcinów bezpiecznie prowadzi nas do wrót duchowego Hadesu, gdzie po przeżyciu katharsis zostajemy przywróceni samym sobie. Pozwala nie tylko zapoznać się z niemal nieznaną, a przecież fascynującą przeszłością rodzimej psychopatologii, ale w niebagatelny sposób przyczynia się także do wzrostu naszego samopoznania.

dr hab. Bartłomiej Dobroczyński, Instytut Psychologii UJ

Mózg a ciało w psychoterapii / Wiesław Sikorski. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2018.

Sygn. 164554

Książka charakteryzuje istotę komunikacji interpersonalnej, a zwłaszcza niewerbalnej. Dokonano dokładnego opisu znaczenia poszczególnych kanałów takiej komunikacji – języka twarzy, parajęzyka (śmiechu, sygnałów wokalnych), zachowań wzrokowych (ruchu gałek ocznych), gestykulacji, środowiska fizycznego (proksemiki), dotyku – dla relacji terapeutycznej i postępowania diagnostycznego. Skoncentrowano się na charakterystyce pozasłownej komunikacji terapeutycznej sprzyjającej i angażującej neurony, uwzględniającej funkcjonowanie mózgu.

Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1, Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0 / redakcja naukowa Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018.

Sygn. 164568 / T. 1

Niniejsza książka jest pierwszą z przygotowanej serii: Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. Zapraszamy w niej do podjęcia rozważań nad szkołą w kontekście zmediowanej kultury współczesnej. Kierunek namysłu wyznacza zaczerpnięta z terminologii Marca Prenckyego kategoria „cyfrowego tubylca”. Chcemy bowiem zwrócić uwagę, że w sytuacji technologicznego boomu dzieciństwo współczesnego ucznia przebiega w zupełnie odmiennych warunkach kulturowych niż dzieciństwo jego nauczyciela. Dlatego też w szkole spotkanie ucznia (cyfrowego tubylca) i nauczyciela (cyfrowego imigranta) to jak kontakt dwóch odmiennych cywilizacji. […] Obcowanie uczniów z nowymi technologiami przekłada się na ważne dla edukacji zmiany. […] Samo wzbogacanie techniczno-informatycznego oprzyrządowania szkoły nie przyniesie pożądanych rezultatów. Warto zatem uruchomić namysł nad pytaniem, na czym ma współcześnie polegać adekwatność kulturowa szkoły? Rozważania za pomocą czego uczyć zawsze pozostają wtórne w stosunku do dociekań na temat jak i czego uczyć ucznia nowej generacji – cyfrowego tubylca.

Gen liczby : jak dzieci uczą się matematyki? / Małgorzata Skura, Miichał Lisicki. – Warszawa : Wydawnictwo Mamania, © copyright 2019.

Sygn. 164571

Czy niemowlęta potrafią liczyć? Kiedy małe dziecko rozumie, że „cztery” to nie to samo co „czwarty”? I co możemy zrobić, żeby dziecko polubiło matematykę?

Matematyka jak mało która nauka uczy przede wszystkim myśleć, dlatego tak ważne jest, żeby dziecko z radością wkraczało w świat pojęć matematycznych. „Gen liczby” prezentuje pomysł na edukację matematyczną małego dziecka. Autorzy pomagają dorosłym zrozumieć, jak rozwija się myślenie matematyczne, podpowiadają, na co warto zwrócić uwagę, aby dzieciństwo dobrze zaowocowało wtedy, kiedy przyjdzie czas na regularną edukację matematyczną.

Książka tłumaczy, jak codzienne aktywności przyczyniają się do rozwoju umysłowego, jak pokierować uwagą dziecka tak, by zauważyło to, co ważne z matematycznego punktu widzenia.

Napisany przez ekspertów od edukacji matematycznej i oparty na najnowszych badaniach naukowych, „Gen liczby” może być również znakomitą pozycją dla zaangażowanych nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Źródło:

www​.gwp​.pl
www​.fosze​.pl
www​.wydawnictwo​.ignatianum​.edu​.pl
www​.pwn​.pl
www​.nomos​.pl
www​.profinfo​.pl
www​.wuw​.pl
www​.marszalek​.com​.pl
www​.mamania​.pl
www​.bonito​.pl