Polecane nowości w zbiorach – czerwiec

Polecane nowości w zbiorach – czerwiec

Sztuka oceniania : motywowanie uczniów do rozwoju / Bożena Kubiczek. – Wydanie pierwsze. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2018.
Sygn. 164769

W ocenianiu szkolnym, które jest przedmiotem rozważań niniejszej publikacji, nie można pozwolić na subiektywizm oceny, choć jednocześnie też nie można się od niego całkowicie uwolnić. Ocenianie szkolne jest lub raczej powinno być głównym narzędziem motywacji. Od umiejętności nauczyciela zależy, czy takim narzędziem się stanie, czy wzmacniać będzie motywację zewnętrzną wyrażającą się w uczeniu dla stopni, czy motywację wewnętrzną wyrażająca się w uczeniu dla własnego rozwoju i związanej z tym satysfakcji.[…]
Ocenianie to fundamentalne narzędzie motywacji w procesie uczenia się ucznia. Jeśli spełnić ma swoją diagnostyczną i kształtującą funkcję i przyczynić się do peł­nego wykorzystania i rozwoju potencjału każdego ucznia, musi być prowadzone z uwzględnieniem prawidłowości, które mu towarzyszą. Od nauczyciela zależy, jakie de facto funkcje będzie spełniać w procesie edukacji szkolnej, czy stanie się narzędziem służącym głównie klasyfikacji ucznia i uczyć go będzie strategii prze­trwania czy wzbudzać będzie motywację wewnętrzną, wyrażającą się w gotowości ucznia do poznawania siebie i swoich możliwości, samodzielnego planowania ich rozwoju i ponoszenia za ten rozwój odpowiedzialności. Ocenianie to zadanie nie­łatwe. Stawia przed nauczycielem szereg trudności, dylematów i wyzwań. Zmusza do rozpoznawania i pokonywania mechanizmów zakłócających proces poznawczy, a więc i ocenę.[…]

Wielka księga wartości : opowiadania o szczerości, tolerancji i innych ważnych sprawach / Teresa Blanch, Anna Gasol. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2018.
Sygn. 164770

Wielka księga wartości“ to szesnaście niezwykłych opowieści, dzięki którym nauczymy się stawiać czoła trudnym sytuacjom i szukać ich rozwiązania. Dowiemy się, na czym polegają tolerancja, uprzejmość, solidarność, szczerość oraz empatia i jakie mają znaczenie w życiu każdego człowieka. Odkryjemy też, jak ważne jest akceptowanie siebie.
To książka, którą można czytać bez końca. To książka, która uczy nas zrozumienia i empatii. To książka, która pokazuje, jak żyć.
Przepięknie zilustrowana „Wielka księga wartości“ pomoże również dorosłym, którzy chcieliby w przystępny sposób opowiedzieć dzieciom, czym kierować się w życiu.

Uzależnienia behawioralne / Iwona Grzegorzewska, Lidia Cierpiałkowska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Sygn. 165069, 165070p

Zanim Czytelnik przejdzie do analizy zaprezentowanych w publikacji różnych form uzależnień behawioralnych, warto na chwilę zatrzymać się przy tym, robiącym furorę pojęciu, wskazując, że należy ono do najmłodszego, jakimi w naukach społecznych operują psychologia, psychiatria i pedagogika. Przyjmujemy zatem, że do tej grupy zaliczać będziemy tego typu zachowania ryzykowne człowieka, które wywołują syndrom uzależnienia psychicznego, a nie są związane z używaniem żadnej substancji chemicznej. Przyjmujemy zatem, że uzależnienia behawioralne należą do szkodliwych (najczęściej psychicznie, ale i fizycznie) zachowań kompulsywnych, opierających się na przymusie określonego postępowania bez względu na świadomość i dotkliwość wywoływanych szkód.
Omawiane w publikacji uzależnienia określane są jako behawioralne, a więc inne niż znane powszechnie uzależnienia chemiczne (np. narkotyki, dopalacze, alkohol, leki, nikotyna) i najczęściej zalicza się do nich: zaburzenia jedzenia (bulimia, obżarstwo, anoreksja), zakupoholizm, seksoholizm, hazard, uzależnienie od technologii cyfrowych, pracoholizm, wizualizacje (np. uzależnienie od operacji i zabiegów plastycznych, a także upiększania ciała), tanoreksję i bigoreksję.

Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Cz. 1 / Magdalena Ciechowska, Maria Szymańska. – Wydanie 2. uzupełnione. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2018.
Sygn. 165076p, 164077

Publikacja stanowi interesujące i pożyteczne wpro­wadzenie do wybranych metod i technik badań jakościowych. Godna uwagi jest wytrwałość autorek w dążeniu do przekazania i uporządkowania wiedzy o wybranych metodach jakościowych, które mogą być przydatne w badaniach pedagogicznych. Na podkreślenie zasługuje też to, że autorki wobec niewystarczającego oświetlenia wielu zagadnień w polskiej literaturze naukowej sięgnęły do licznych publikacji zagranicznych, przytaczając z nich ustalenia definicyjne, klasyfikacje, różne sposoby uzasadnień i interpretacji.
Książka zawiera wiele nowej wiedzy o badaniach jakościowych, wiedzy uporządkowanej, przydatnej w pracach badawczych nauczycieli i studentów. Mam więc nadzieję, że publikacja autorstwa Magdaleny Ciechowskiej i Marii Szymańskiej będzie stanowić wartościową lekturę dla licznych czytelników.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego

Świat wartości jako trzecie środowisko istnienia człowieka / Bożenna Sztumska, Janusz Sztumski. – Katowice : „Śląsk“ Wydawnictwo Naukowe, 2018.
Sygn. 165083, 165084

W złożonym procesie weryfikacji i asymilacji dziedziczonych wartości oraz w procesie ich wzbogacania przez tworzenie nowych uczestniczą zarówno rozum, jak i uczucia ludzkie. Dlatego ludzie akceptują, przejmują i tworzą nie tylko te wartości, które wskazuje im rozum, ale również takie, które sprawiają im przyjemność lub się im podobają, choć są irracjonalne lub wywodzą się ze skłonności do myślenia ukierunkowanego życzeniami. W zależności od konkretnej sytuacji życiowej i wynikających z niej potrzeb, ludzie podchodzą do wartości zarówno w sposób racjonalno-pragmatyczny, jak i irracjonalno-utopijny. Tworząc i przyjmując rozmaite wartości, kierują się więc w jednych sytuacjach trzeźwą kalkulacją, a w innych doraźnymi pragnieniami lub wskazaniami, np. reklamy czy też mody. […]
Ze Wstępu

Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej : zarys idei / Roman Schulz. – Wydanie I. – Kraków : Impuls, 2018.
Sygn. 165090, 165091

W niniejszym studium rozważa się potrzebę oraz możliwość wzbogacenia ogółu dotychczasowych terminów desygnujących całość zjawisk edukacyjnych w społeczeństwie przez pojęcie edusfery.

W ramach tak określonego projektu dokonuje się – w trybie analizy konceptualnej – dwuwymiarowej charakterystyki dziedziny edukacji: jako części systemu socjokulturowego oraz jako odrębnej całości kulturowej.

Zastosowanie obydwu tych perspektyw wydaje się przydatne (a może nawet niezbędne) do pełnego określenia statusu zjawisk edukacyjnych.

Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej : studia i szkice / Dariusz Kubinowski, Urszula Lewartowicz. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 165110, 165111

Główną wartość książki Dariusza Kubinowskiego i Urszuli Lewartowicz upatruję w tym, iż w sposób systematyczny prezentuje ona stan refleksji na temat animacji kultury w Polsce po 1989 roku. Porządkuje to, co funkcjonuje w dużej mierze w postaci rozproszonych artykułów, i dzięki temu jest pomocna w ocenie tej dziedziny, może stać się również punktem wyjścia do postawienia dalszych pytań. […] Cel główny, czyli zdanie relacji ze stanu badań nad animacją, w moim przekonaniu w pełni udało się osiągnąć. Czytając książkę, można się przekonać, że jest ona zgodna z tym, co jest podnoszone i co się twierdzi na temat animacji w nurcie inspirowanym przez pedagogikę kultury. Świadczy o tym już sama struktura publikacji, w której w kolejnych rozdziałach omówione są najczęściej podnoszone i dyskutowane zagadnienia, a także odpowiednio dobrana, szeroka literatura przedmiotu.
Z recenzji dr hab. Ewy Bobrowskiej

Ewaluacja społeczna w edukacji / Sylwia Jaskuła. – Wydanie I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 165129, 165130

Książka jest wynikiem wieloletnich prac nad teoretycznym i praktycznym modelem ewaluacji społecznej, która znajduje zastosowanie w edukacji; może być także prowadzona na wszystkich innych obszarach w stosunku do przedmiotów, które mogą być poddawane badaniom ewaluacyjnym. Zaproponowany model ewaluacji przez wiele lat był wdrażany i praktykowany przez autorkę w licznych podejmowanych przez nią badaniach ewaluacyjnych, wprowadzając do nich elementy uspołecznienia, dialogu i partycypacji różnorodnych grup społecznych, będących pośrednio bądź bezpośrednio uczestnikami badań ewaluacyjnych lub grup i instytucji zainteresowanych wynikami ewaluacji.
Książka jest próbą wskazania potencjałów ewaluacji w jej uspołecznionym modelu; jest także próbą nakreślenia potrzeb wdrożenia tego typu ewaluacji, który w swoich założeniach nawiązuje do doświadczeń pedagogicznych, m.in. pedagogiki społecznej, ale także pedagogiki krytycznej. W tym pierwszym odwołaniu ewaluacja nawiązuje do wartościowania, praktyczności i celowości. Badania ewaluacyjne mają także wiele wspólnych elementów z badaniami krytycznymi. Ich zbieżne przesłanki zawierają się np. w potrzebach dostrzegania zmienności rzeczywistości społecznej, usytuowaniu badacza wewnątrz badanej rzeczywistości, odwołaniu do kontekstu społecznego i podejmowaniu przez badacza krytyki zarówno w jej pozytywnym, jak i negatywnym kontekście.
Niniejsza książka ma za zadanie pokazać rozumienie, metodologię i możliwości wykorzystania ewaluacji społecznej w edukacji oraz drogę do wypracowania właściwej kultury ewaluacyjnej, jaka stanowi długofalowy cel jej stosowania.

Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją / Mariola Jaworska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 165152, 165153

Celem niniejszej monografii jest oszacowanie warunków i perspektyw nauczania i uczenia się języków obcych młodzieży z dysleksją, ze szczególnym uwzględnieniem zasad dydaktyki autonomizującej.

Dotychczasowe ustalenia naukowe w tym obszarze są niewystarczające, a zgromadzone dane wymagają usystematyzowania odpowiednio do obecnego polskiego kontekstu edukacyjnego. Rozważania prowadzone są poprzez analizę dotychczasowych ustaleń w tym zakresie (propozycje teoretyczno-analityczne zawarte w rozdziale pierwszym, drugim i trzecim) oraz dyskusję badań własnych zaprezentowanych w rozdziale czwartym.

Probacja : teoria i metodyka / Bartłomiej Skowroński. – Warszawa : Difin, 2018.
Sygn. 165159

W publikacji przedstawiono koncepcję probacji inspirowaną caseworkiem, czyli pracą z indywidualnym przypadkiem.

W monografii został uwzględniony najnowszy stan badań dotyczący metod pracy z podopiecznym, zwłaszcza takim, wobec którego społeczeństwo oczekuje zmian w zachowaniu. Prezentowana koncepcja stanowi konkretyzację przynajmniej części elementów metodycznych w obszarze probacji, które istniały od dawna, uzupełnioną o nowe metody pracy.

Książka zainteresuje kuratorów wykonujących orzeczenia w sprawach karnych, może stanowić inspirację także dla kuratorów wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych.

Proces emancypacji kultury szkoły / Maria Czerepaniak-Walczak. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2018.
Sygn. 165160, 165161

Książka jest zaproszeniem do dyskusji nad możliwością emancypacji kultury szkoły – upełnomocnienia wszystkich podmiotów współtworzących system kulturowy szkoły w relacjach z jej dynamicznym kontekstem społecznym i światem wirtualnym, w którym zanurzona jest współczesna edukacja.
Wiedza o złożoności, wielowarstwowości i wielowymiarowości kultury szkoły i rozumienie jej specyfiki są podstawą racjonalnych, refleksyjnych, długofalowych procesów krytycznej świadomości. W publikacji autorka przedstawiła warunki wyzwalania się szkoły i edukacji z systemowych, administracyjnych i politycznych ograniczeń i restrykcji. Kultura szkoły została ukazana z perspektywy procesu jej emancypacji z uwzględnieniem obecnych realiów życia polityczno-społecznego oraz historycznego kontekstu specyfiki kultury instytucji edukacyjnej, w tym specyficznych dla niej symboliki i języka.
Adresatem książki jest kadra pedagogiczna szkół (dyrekcja, nauczyciele, pedagog, psycholog szkolny), publikacja może być przydatna także władzom oświatowym różnego szczebla oraz publicystom wypowiadającym się kwestiach edukacji w Polsce. Może stać się również inspiracją krytycznej refleksji nad własnym oglądem kultury szkoły dla badaczy z kręgów akademickich – brak publikacji z tego zakresu jest dotkliwy, zarówno dla teorii, jak i dla praktyki.

Nauczyciel-tutor : prakseologiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego / Sławomir Krzychała. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls“, 2018.
Sygn. 165178, 165179

Książka Sławomira Krzychały jest dziełem ukazującym wielowymiarowe podejście do tutoringu szkolnego, w perspektywie założeń teoretycznych, realizowanych działań, aktywności nauczycieli i nauczycielek, ale również (a w zasadzie przede wszystkim) podsumowania pewnego przedsięwzięcia edukacyjnego i interpretacji doświadczeń, jakie wraz z nim się pojawiły.
[…] o wyjątkowości niniejszej publikacji świadczą: badane instytucje (gimnazja), czas badania i przygotowania monografii (reforma oświaty z 2016 roku). W ten sposób monografia staje się naukowym podsumowaniem zarówno pewnego typu szkół, jak i unikatowych projektów w nich realizowanych i będzie czytana jako jedno z pierwszych podsumowań funkcjonowania polskich gimnazjów.
Z recenzji dr. hab. Pawła Rudnickiego, prof. DSW

Źródło :

www​.nowik​.com​.pl
www​.nk​.com​.pl
www​.ksiegarnia​.pwn​.pl
www​.wydawnictwo​.ignatianum​.edu​.pl
www​.slaskwn​.com​.pl
www​.impulsoficyna​.com​.pl
www​.difin​.pl
www​.profinfo​.pl