Nowości dla bibliotekarzy – grudzień 2019 r.

Nowości dla bibliotekarzy – grudzień 2019 r.

Kolekcje cyfrowe: wizualizacje konstruktów / Małgorzata Janiak ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. – Wyd. 1. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019.
Sygn. 167160pb, 167161

Recenzowana książka stanowi lekturę interesującą, pouczającą i wnoszącą nowe ustalenia. Odznacza się znacznymi walorami naukowymi i zasługuje na szeroką rekomendację. Zasługuje w pełni na jej opublikowanie, zwłaszcza w czasach, gdy techniki wizualizacyjne stosowane są w coraz szerszym zakresie w różnych dyscyplinach naukowych i działaniach praktycznych, w czasach intensywnych dyskusji na temat znaczenia danetyzacji w życiu człowieka, jej wpływu na rozwój ludzkości, zarówno w wymiarze ekonomicznym, politycznym, a szczególnie aksjologicznym. Książka powinna spotkać się z dużym zainteresowaniem nie tylko informatologów, ale i osób stosujących techniki wizualizacyjne w swojej pracy zawodowej.

Z recenzji prof. UP dr hab. Hanny Batorowskiej

Zabawy z książką w przedszkolu, w domu i w szkole / Katarzyna Klimek-Michno. – Kraków : CEBP 24.12, 2018.
Sygn. 165825, 165826

Ta publikacja to skarbnica pomysłów na zabawy związane z literaturą dziecięcą. Skierowana jest do nauczycieli i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przydatna będzie również osobom prowadzącym warsztaty czytelnicze dla dzieci w bibliotekach czy domach kultury.

Czytelnik znajdzie tu wiele przykładów zabaw inspirowanych książkami dla dzieci tematycznych, językowych, muzyczno-ruchowych, tropiących itp., jak i wykorzystujących różnorodne techniki plastyczne (m.in. kreatywne opowieści, tworzenie albumu przyrodniczego, księgi emocji, komiksu, kalendarza, książki kucharskiej, książki skojarzeń, recyklingowej). Publikacja ta stanowić może także doskonały punkt wyjścia do pedagogizacji rodziców. Wydanie wzbogacają wywiady z Ewą Stadtmller (autorką ponad stu książek dla dzieci) oraz osobami, które, robiąc to na co dzień, podają przykłady, w jaki sposób można pomysłowo promować czytelnictwo wśród dzieci i ich rodziców.

Serce Pinokia : włoska literatura dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945 – 1989 / Katarzyna Biernacka-Licznar ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. – Wyd. I. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2018.
Sygn. 166035pb, 166036

Rozprawa jest pierwszym syntetycznym rozpoznaniem recepcji włoskiej literatury dziecięcej w Polsce. Z pracy wyłania się obraz intrygujący i zróżnicowany zarówno literatury tłumaczonej na język polski, jak i polskiej kultury i rzeczywistości wydawniczej PRL. Autorka śledzi bowiem zarówno samą literaturę tłumaczoną, jak i zmienne nastawienia cenzury, drobiazgowo omawia różnorodne motywy decyzyjne, przedstawia zapiski, zalecenia i opinie, dając w ten sposób znakomite studium tego zjawiska, wciąż niedostatecznie opisanego, szczególnie w odniesieniu do literatury dla dzieci i młodzieży. Książka napisana z zaangażowaniem i pasją, zgodnie z zasadami eseju naukowego, łączy powściągliwość badawczą z autentyczną pasją zwiadowcy przemierzającego nierozpoznane obszary i stawiającego pierwsze znaki, pozwalające kolejnym badaczom pewniej przemierzać poznane już i opisane lądy.

Z recenzji prof. Grzegorza Leszczyńskiego

Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie / Łukasz Śmigiel. – Kraków : Wydawnictwo „Libron“ – Filip Lochner, copyright 2018.
Sygn. 166105, 166106

Zmiany na rynku książki nieustannie nabierają tempa. Sprawiają to nie tylko takie technologie jak druk cyfrowy czy cyfrowa książka, ale także zupełnie nowe relacje pomiędzy pisarzem, wydawcą a czytelnikiem w świecie nowych mediów. Niniejsza pozycja ma za zadanie wprowadzić miłośników książek w świat promocji literatury i pisarza. Aktualna wiedza z zakresu pracy na rynku książki przeplata się z opisem tego, jak narzędzia stosowane w marketingu literackim ewoluowały na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat (np. w social mediach). Dziś największym problemem pisarza i wydawcy nie jest bowiem wydanie książki, lecz skuteczne dotarcie z informacją o niej do właściwego grona odbiorców. Ta publikacja to pierwszy krok do zanalizowania tego zagadnienia.

Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie / Maja Wojciechowska, Joanna Kamińska, Beata Żołędowska-Król przy współudziale Bożeny Jaskowskiej ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. – Wyd. I. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019.
Sygn. 166395pb, 166396

W ostatnich latach tematyka marketingu i zarządzania stała się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów badawczych w dyscyplinie, jaką jest bibliotekoznawstwo i informacja naukowa. O dużej popularności tej tematyki świadczy jej stała obecność na konferencjach naukowych oraz znacząca i stale rosnąca liczba publikacji z tego zakresu. Jest ona także uwzględniona w ofercie dydaktycznej większości placówek kształcących bibliotekarzy. Implikuje to proces pojawiania się nowego słownictwa oraz adaptowania terminów z zakresu organizacji i zarządzania do potrzeb bibliotekoznawstwa. Można jednak zauważyć, że przy stosunkowo dużej liczbie publikacji poświęconej określonym problemom zarządzania bibliotekami i stosowaniu przez nie narzędzi marketingowych, stanowczo brakuje prób uporządkowania sfery semantycznej i syntezy dotychczasowego dorobku terminologicznego w tej dziedzinie. Niniejsza publikacja stanowi próbę wypełnienia tej luki.

Źródło:
www​.sbp​.pl
www​.libron​.pl